تابناک تهران - رییس اداره محیط زیست شهر تهراندر گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره افزایش جمعیت موش ها در پایتخت گفت: "اشکالاتی در نحوه مدیریت پسماندهای شهر تهران وجود دارد که می‌تواند به افزایش جمعیت جانوران موذی تهران دامن بزند."
کد خبر: ۴۶۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱ 18 July 2017
دیدن اجتماع موش در خیابانهای پایتخت تصویر آشنایی است که دیگر عابران این شهر به آن عادت کرده اند.
 
مارکوپولوی جهان حیوانات بلای جان انسان‌ها شده است، در شهر‌های بزرگ بیشترین جمعیت را دارد و مانند یک ابرکارخانه، لحظه‌ای از کار نمی‌افتد. جمعیت موش‌های تهران پنج‌برابر جمعیت آدم‌های ساکن آن است.
 
محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، به افزایش شکایات مردمی مبنی بر ازدیاد جمعیت موش‌ها در پایتخت اشاره کرد و عدم نظافت، لایروبی و پرنکردن حفره های درون جوی و انهار را دلیل ازدیاد موش‌ها دانست.
 
محمد حسین بازگیر، رییس اداره محیط زیست شهر تهران، با بیان اینکه تاکنون شکایت‌های مردمی به دلیل ازدیاد موش‌های پایتخت به اداره محیط زیست استان تهران نداشته‌ایم، گفت: "طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران به‌طور جدی مورد غفلت واقع شده و این وضعیت سبب بروز مشکلات کنونی است، اما شکایت‌ها دراین‌باره مانند گذشته بوده و افزایش نداشته است."
 
وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، ساماندهی حیوانات شهری مانند موش‌ها و گربه‌ها وظیفه شهرداری‌ها است، تصریح کرد: "متاسفانه سبک زندگی ما و شیوه مدیریت پسماندها در شهر تهران به‌گونه‌ای است که محیط مناسبی برای ازدیاد موش‌ها فراهم شده است. در واقع می‌توان گفت شهروندان در ازدیاد این جانوران بی‌تقصیر نیستند."
 
رییس اداره محیط زیست شهر تهران در ادامه با انتقاد از شیوه مدیریت فاضلاب در شهر تهران، اظهار کرد: "فاضلاب‌ها به جای آنکه از کانال‌های عمومی عبور کنند از لوله‌های پلاستیکی هدایت می‌شوند که خود دلیلی بر افزایش جمعیت حیوانات موذی است."
 
بازگیر همچنین افزود: "در بسیاری از کشورهای دنیا کانال‌ها یا معابری در زیر زمین است که گونه‌هایی جانوری شهری مانند موش‌ها در آن زندگی می‌کنند. وجود این محل‌ها سبب می‌شود که این جانوران از دید شهروندان دور و آسیب‌های زیست محیطی کمتری داشته باشد همچنین شیوه مبارزه با آنان از این طریق آسان‌تر است."
 
وی با اشاره به اینکه شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران در شهرداری‌ها وظیفه رسیدگی به وضعیت موش‌های پایتخت را دارد، بیان داشت: "شهرداری‌ها در مناطق مختلف شهر، گروه‌های مخصوصی برای کنترل جمعیت حیوانات موذی دارند."
 
رییس اداره محیط زیست شهر تهران با تاکید بر اینکه کنترل و کاهش جمعیت موش‌ها در شهر تهران برعهده شهرداری‌ است، تصریح کرد: "اشکالاتی در نحوه مدیریت پسماندهای شهر تهران وجود دارد که می‌تواند به افزایش جمعیت جانوران موذی تهران دامن بزند."
 
وی در ادامه تاکید کرد: "یکی از مشکلات اصلی شهر تهران نبود طرح جامع مدیریت پسماند شهر است. انتظار ما از شورای شهر و شهردار آینده حل این مشکل است. چندین سال است که اداره محیط زیست شهر تهران مسئله نبود طرح جامع مدیریت پسماند را پیگیری می‌کند و در رابطه با این موضوع با شهرداری و کارگروه مدیریت پسماند بارها مذاکره کرده است."
 
بازگیر در پایان با اشاره به تعویق در تهیه و اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران گفت: "لازم است هرچه سریعتر مطالعات آن کامل شود و به تصویب کارگروه مدیریت پسماند استان تهران و کارگروه مدیریت پسماند ملی برسد. امیدواریم که شورای شهر جدید این مساله را در اولویت خود قرار دهد."   
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار