محمد جواد حق شناس، عضو شورای منتخبین تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران، درباره انتظار مردم برای علنی برگزار شدن جلسه فردای شورا گفت: "این خواسته مردم تهران انتظاری کاملا منطقی است و هیئت رئیسه موقت شورای شهر پنجم باید زمینه لازم را برای حضور خبرنگاران و آگاهی افکار عمومی فراهم کند."
کد خبر: ۴۶۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ 18 July 2017
شورای شهر شفاف و شیشه ای، شعار انتخاباتی اصلاح طلبانی بود که حالا تمام 21 کرسی را فتح کردند. شعاری که ریشه در عملکرد غیر شفاف شورای شهر چهارم تهران و شهرداری در 12 سال گذشته داشت و در حقیقت منتقدان قالیباف آن را مطرح کردند.
 
شورای شهر پنجم برای جلوگیری از حاشیه هایی مانند اتفاقاتی که در خصوص املاک نجومی و عملکرد ناشفاف شهرداری تهران در بحث بودجه، در شورای شهر چهارم رخ داد، باید شفاف سازی کند و قدم اول این اقدام برگزاری جلسات شورا به صورت علنی است.
 
این روزها بحث انتخاب گزینه های تصدی شهرداری تهران، نقل تمام محافل خبری است. این انتخاب در حقیقت به عنوان اولین آزمون شورای پنجم و مهم ترین آنهاست، چراکه سرنوشت تهران در گرو نتیجه این انتخاب خواهد بود.
 
البته نه تنها شهرداری که سرنوشت شورای شهر پنجم هم در گرو این تصمیم است، مدتهاست اولتیماتوم های لازم به اصلاح طلبان داده شده که مبادا طوری عمل شود که این شورا هم به سرگذشت شورای اول دچار شود و دیوار اعتماد مردم فرو بریزد.
 
در خصوص نحوه تنظیم لیست انتخابی اصلاحات برای انتخابات شورای شهر نیز حرف و حدیث‌های فراوانی ایجاد شد و بسیاری با انتقاد از عدم شفافیت فرآیند تهیه این لیست، حتی با هشتگ‌های #شفافیت_لیست هم مطالبه خود را مطرح کرده بودند.
 
اما اکنون به نظر می‌رسد که این ایراد به فرآیند انتخاب شهردار نیز وارد است و شفافیت کافی در این رابطه  وجود ندارد، و این برای اصلاح طلبانی که با شعار "شورای شفاف" وارد کارزار انتخابات شدند به هیچ عنوان خوشایند نیست.
 
قرار است فردا، در جلسه ی اعضای شورای شهر پنجم تهران، 7 گزینه ی نهایی تصدی شهرداری انتخاب شوند، و مردم خواستار علنی برگزار شدن این جلسه و حضور خبرنگاران هستند.
 
محمد جواد حق شناس، عضو شورای منتخبین تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران، درباره انتظار مردم برای علنی برگزار شدن جلسه فردای شورا گفت: "این خواسته مردم تهران انتظاری کاملا منطقی است و نمی توان ایرادی به آن گرفت، چرا که این حق مسلم شهروندان است."
 
وی ادامه داد: "طبق قوانین شورای شهر، شهروندان نه تنها باید از تصمیمات گرفته شده در شورا مطلع باشند که می توانند ناظر فرآیند این تصمیم گیری باشند."
 
حق شناس با اشاره بر اینکه خبرنگاران نمایندگان مردم هستند اظهار کرد: "انتظار حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها در جلسات شورا، درخواستی منطقی است که نیازمند توجه بیشتری است."
 
وی با تأکید بر عدم رسمیت یافتن شورای شهر پنجم و آغاز جلسات رسمی تصریح کرد: "این نکته قابل ذکر است که شورای شهر پنجم هنوز به شکل رسمی آغاز به کار نکرده و جلسات وجه رسمی ندارد، اما باز هم باید حق حضور خبرنگاران در جلسات شورا را در نظر داشته باشیم."
 
عضور شورای شهر پنجم تهران همچنین افزود: "هیئت رئیسه موقت شورای شهر پنجم باید زمینه لازم را برای حضور خبرنگاران و آگاهی افکار عمومی فراهم کند."
 
حق شناس در پایان با تأکید بر لزوم اعتماد سازی بین شهروندان خاطرنشان کرد: "در حال حاضر هیچ دلیلی برای برگزاری غیرعلنی جلسات وجود ندارد و این نه تنها باعث پوشانده شدن و عدم شفاف سازی شورا خواهد شد، که در نهایت هم نتیجه خوبی نخواهد داشت." 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار