آثار تاریخی و فرهنگی باارزش دماوند با توجه به کش و قوس‌های ادارات میراث فرهنگی و راه و شهرسازی مورد تخریب قرار گرفت.
کد خبر: ۴۶۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ 16 July 2017
آثار تاریخی و فرهنگی باارزش منطقه دماوند با توجه به کش و قوس‌های ادارات میراث فرهنگی و راه و شهرسازی مورد تخریب قرار گرفته است.
 
شهرام شریفی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس استان تهران با اشاره به خروج آثار تاریخی دماوند از انبار این اداره در منطقه چشمه اعلا اظهار کرد: صبح امروز اداره راه و شهرسازی در اجرای حکمی بدون اطلاع قبلی اقدام به خروج آثار تاریخی شهرستان دماوند کرد.
 
وی افزود: با توجه به کمبود فضای اداره میراث فرهنگی دماوند، اشیای باارزشی همچون کوزه، سفال، استخوان انسان و ابزار تاریخی و نیز ضریح قدیمی آستان امامزاده عبدالله (ع) آیینه‌ورزان و ... در محلی در منطقه چشمه اعلا نگهداری می‌شد که بیشتر اشیای تاریخی و فرهنگی از منطقه ولیران کاوش شده است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند گفت: برای جابه‌جایی اشیای تاریخی دماوند از این محل از اداره راه و شهرسازی مهلت درخواست کرده‌ بودیم که امروز بدون اطلاع و پیش‌بینی مسائل حفاظتی این آثار را از آن مکان خارج کردند.
 
شریفی با بیان اینکه این موضوع موجب آسیب‌رسانی به اموال ملی می‌شود، تصریح کرد: این آثار تاریخی و فرهنگی برای انجام فعالیت‌های کارشناسی و همچنین نمایش در نمایشگاه‌های آثار تاریخی به صورت غیررسمی در چند اتاق ساختمانی در منطقه چشمه اعلام نگه‌داری می‌شد.
 
وی در خصوص وضع مالکیت آن زمین که محل نگهداری آثار تاریخی دماوند است، اظهار بی‌اطلاعی کرد و ادامه داد: اداره راه و شهرسازی موظف است که زمین‌هایی را در حوزه ایجاد زیرساخت در اختیار سرمایه‌گذاران و نهادهای مربوطه قرار دهد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند اضافه کرد: در سال‌های گذشته ساختمان‌های موجود در اختیار سازمان گردشگری قرار داشت که واگذار و ساخت‌وساز شده بود و اکنون اداره راه و شهرسازی که متولی ارائه زمین به بخش خصوصی بوده، دوباره نسبت به تملک زمین اقدام کرده است.
 
*قطعه زمین دولتی با توجه به اجرا نشدن طرح گردشگری آزادسازی شد
 
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند در این راستا اظهار کرد: قطعه زمینی در هفت سال گذشته در منطقه چشمه اعلای دماوند برای اجرای طرح گردشگری به شرکتی واگذار شده بود.
 
محمد رنجبر با بیان اینکه تاکنون شرکت خصوصی برای اجرای طرح گردشگری در بهترین قطعه زمین منطقه دماوند اقدامی انجام نداده است، افزود: دولت در این راستا نمی‌تواند منابع مالی و اراضی خود را در اختیار بگذارد تا ارزش افزوده پیدا کند.
 
وی افزود: در پی مکاتبات صورت‌گرفته در راستای حفظ حقوق بیت‌المال از ما خواسته شد تا این زمین را از دست شرکت و سرمایه‌گذار مروبوطه خلع‌ید کنیم.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند در خصوص نگهداری آثار میراث فرهنگی و تاریخی در ساختمان موجود در این زمین تصریح کرد: در نشستی با حضور رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دماوند قرار شد که آثار تاریخی جمع‌آوری شود و قطعه زمین در ید دولت قرار گیرد.
 
رنجبر با اشاره به اینکه وظیفه راه و شهرسازی حفاظت از اراضی ملی و بیت‌المال است، بیان کرد: سیاست دولت بر این است، هر کسی که قطعه زمینی را در اختیار گرفته و طرحی را اجرا نکرده است، زمین مورد نظر باید برگردانده شود.
 
وی اضافه کرد: در خصوص جابه‌جایی آثار و اشیای تاریخی و فرهنگی میراث فرهنگی، هماهنگی‌های لازم با اداره میراث فرهنگی انجام شده بود.
 
آزادسازی اراضی ملی از ید سرمایه‌گذارانی که طرح گردشگری خود را اجرا نکرده‌‌اند، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ اما نباید این موضوع با کش و قوس‌های ادارات مربوطه منجر به تخریب آثار با ارزش تاریخی و فرهنگی منطقه دماوند شود.
 
به هر تقدیر، لازم است تا ادارات شهرستان دماوند برای صیانت و حفاظت از اموال دولتی و آثار تاریخی که هر کدام ارزش بسیاری دارند، هماهنگی‌های بیشتری را انجام دهند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار