افتتاح اولین دوره پودمانی خبرنگاری سلامت با حضور قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در اصفهان وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت یازدهم در حوزه تحقیقات و فناوری پایان خوشی را داشته است، گفت: در کشور موقعیت و شرایط خوبی داریم، اما متاسفانه «فرصت‌سوز» هستیم که باید این صفت از بین برود.
کد خبر: ۴۶۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 16 July 2017
دکتر حسن هاشمی امروز در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار کرد:‌ در شروع دولت یازدهم تصورش را نمی‌کردم که در بخش تحقیقات و فناوری پایان خوشی را داشته باشیم. در دوماه اول خیلی نگران بودیم، زیرا  تشدید تحریم‌ها و عدم ثبت مقالات ایرانیان و مشکلات آمد و شد به مراکز معتبر بین‌المللی موجب شده بود که وقفه‌ای دو ساله در امر تحقیقات رخ دهد.
 
وزیر بهداشت افزود: اما با لطف خدا و تلاش همه و همراهی محققان این پایان خوش رخ داد؛ به گونه‌ای که نه تنها در تعداد مقالات ارتقاء یافتیم، بلکه با افزایش 30 درصدی در تولید علم مواجه شدیم. از طرفی تعداد دانشمندان ایرانی یک درصد برتر دنیا نیز به سه برابر افزایش یافت.
 
وی با بیان این‌که اقدامات خوبی از نظر توسعه زیرساخت‌های پژوهشی نیز انجام شد، گفت:‌ البته این اقدامات کافی نبوده و ما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.
 
هاشمی ادامه داد:‌ راه‌اندازی کوهورت‌های متعدد اقدام مناسبی بود که یکی از گنجینه‌های پژوهش تلقی می‌شود. همچنین تاسیس مراکز تحقیقاتی جدید و تجهیزات از دیگر اقدامات موثر در حوزه تحقیقات به شمار می‌رود.
 
وی حمایت از تولید داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت:‌ طرح تحول سلامت نیز توانست به بخش فناوری کمک کند و همه این موارد دست در دست هم دادند تا کارنامه خوبی را در حوزه بهداشت شاهد باشیم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به توافق هسته‌ای گفت:‌ موانعی که بعد از برجام رفع شد، موجب شد که مراکز علمی معتبر غیر آمریکایی اشتیاق زیادی برای همکاری با ایران نشان دهند. البته مراکز آمریکایی نیز از این موضوع استقبال می‌کنند، اما اشتیاق اروپایی‌ها بیشتر است.
 
وی اظهار امیدواری کرد که با زیرساخت‌هایی که ایجاد شده است، کشور بتواند در حوزه توسعه علوم پزشکی در منطقه و جهان نقش مؤثری را ایفا کند.
 
دانشگاه‌ها باید مستقل شوند
 
هاشمی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد:‌ متاسفانه به دلیل عواملی همچون افزایش جمعیت، جابه‌جایی جمعیت از روستا به شهر،‌ حاشیه‌نشینی، تغییر سبک زندگی و افزایش سن مردم، بار بیماری‌ها در کشور  افزایش یافته است. از این رو نیاز به توسعه خدمات داریم.
 
وی افزود:  این در حالی است که مراکز ویژه آموزش و پژوهش در اختیار درمان قرار گرفته و اقدام مؤثری نیز برای مرکز درمان صورت نگرفته است.
 
وزیر بهداشت در خصوص مشکلات  دانشگاه‌ها اظهار کرد: بیشترین گرفتاری را در دانشگاه‌هایی شاهد هستیم که بهترین اثر را می‌توانند در حوزه پژوهش داشته باشند. کشور باید دانشگاه‌ها را از گرفتاری نجات دهد.
 
وی ادامه داد: باید نگاه مجددی به حوزه آموزش عالی اعم از آموزش و پژوهش شود.
 
دکتر هاشمی افزود:‌ از مجلس بابت اینکه به قانون هیات امنایی ماندن دانشگاه‌ها رای داد، تشکر می‌کنم. اما باید گفت که دانشگاه‌ها از نظر اداری و مالی در گذشته استقلال بیشتری داشتند.  قانون هیات امنایی به معنای استقلال دانشگاه نیست، بلکه اقتصاد دانشگاه باید مستقل باشد.
 
وی تاکید کرد: به ازای تربیت هر نیروی انسانی باید دانشگاه سرانه داشته باشد، این در حالی است که سرانه‌های کنونی عادلانه نبوده و اختلاف فاحشی بین استان‌ها وجود دارد.
 
هاشمی تاکید کرد:‌ بنابر این اگر بتوانیم دانشگاه‌ها را به سمتی ببریم که اقتصادشان پایدار باشد، یکی از گام‌های توسعه علم کشور را برداشته‌ایم.
 
وزیر بهداشت همچنین  با بیان اینکه باید بتوانیم بیمارستان‌های مجهز و مراکز آموزشی مجهز ایجاد کنیم، اظهار کرد:‌ در غیر این صورت از سرمایه ملی خود که همان نیروی جوان علاقه‌مند و متخصص است، مغفول می‌مانیم.
 
باید هنر شناسایی امثال «مریم میرزاخانی» را داشته باشیم
 
هاشمی با اشاره به اینکه از بین بردن این سرمایه‌ها جبران ناپذیر است، گفت:‌ روز گذشته یکی از بانوان  ایرانی در سن 40 سالگی که مایه فخر ما بود را از دست دادیم. اما واقعیت این است که امثال «مریم میرزاخانی» در کشور وجود دارد و ما باید هنر شناسایی این افراد را داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: برای شناسایی این افراد نیاز به بستری داریم که از دوره دبیرستان و دانشگاه این نخبگان را پیدا کرده و جذب  کنیم. البته در این دوره دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت پیشنهادات خوبی را ارائه کرد، اما بدلیل نبود ابزار این پروژه ناقص ماند.
 
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید این تعهد در مسؤولین ارشد نظام وجود داشته باشد، گفت:‌ اگر به دنبال تولید علم هستیم، باید بدانیم توجه به نیروی انسانی و جذب این افراد اولویت اول باید باشد. متاسفانه جذب این افراد حتی جای ویژه‌ای نیز در تصمیمات متولیان ندارد، در حالی که باید نقش ویژه‌ای برای این بخش قائل باشند.
 
وی تصریح کرد:‌ اگر در این دهه همت بیشتری به کار گرفته می‌شد، شرایط متفاوت‌تری نسبت به امروز داشیم و اگر از امروز این حوزه جزو تصمیمات اولویت‌دار ما نباشد، قطعا با مشکل مواجه می‌شویم.
 
هاشمی در ادامه با بیان اینکه باید بتوانیم اعضای هیت علمی ویژه امر پژوهش و آزمایشگاه‌های رفرنس داشته باشیم، گفت: زمانی که صحبت از اعتبار میَ‌شود، می‌گویند «شما می‌خواهید با پول، مراکز خود را اداره کنید»؛ خوب اصلا مگر جایی در دنیا وجود دارد که بدون پول اداره شود؟!
 
وی با بیان این‌که یک درصد اعتبار پژوهشی رقم ناچیزی است، اظهار کرد: دستاوردی که از این حوزه به دست می‌آید، قابل قیاس با هیچ جا نیست.
 
وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد:‌ ما مسیر درستی را رفتیم و اگر می‌توانستند مطالبات ما را به موقع ارائه دهند، قطعا شاهد ثمره خوبی بودند.
 
وی افزود:‌ ما با مدل‌های جدیدی که برای ارائه خدمت و تخصیص اعتبارات تعریف می‌کنیم، در آینده شاهد رشد بیشتر استعدادها خواهیم بود.
 
هاشمی ادامه داد:‌ کشور ما نیروی انسانی،‌ موقعیت و شرایط خوبی دارد، اما متاسفانه ما «فرصت‌سوزی» می‌کنیم که امیدوارم این صفت از بین برود.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: ما در مقاطع مختلف، زیاد «فرصت‌سوزی» کردیم و واقعا انصاف نیست که از فرصت‌های به دست آمده کنونی حداکثر استفاده را نبریم.
 
هاشمی با اشاره به انتخاب مجدد دکتر روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:  طبق گفته دکتر روحانی، سلامت در دولت دوازدهم جزو اولویت مهم خواهد بود که اگر همتمان بیشتر باشد، قطعنا شاهد کارنامه خوبی در این حوزه خواهیم بود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار