حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر، خاطرنشان کرد: مسائل فرقه‌ای و مذهبی و تفرقه‌افکن نباید در حج مطرح شود و همه باید در کنار کعبه معظمه وحرم مطهر نبوی؛ عزت و عظمت اسلام را به دنیا نشان دهیم.
کد خبر: ۴۵۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 15 July 2017
حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر که روز جمعه در جمع هزاران نفر از زایران خانه خدا از استان تهران در سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی سخن می‌گفت؛ تصریح کرد: برخی سخنرانان وهابی که مطالبی علیه حجاج ایرانی داشته‌اند از مفتیان داعش هستند نه حرمین شریفین.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای برهم زدن وحدت و همبستگی مسلمانان اظهار داشت: برخی از وهابی‌ها سعی در تحمیل عقاید خود دارند از این رو زایران باید با هوشیاری و درایت مراقبت نمایند تا تنشی بوجود نیاید.

عزت، امنیت و سلامتی حجاج اولویت‌های حج تمتع ۹۶

نماینده ولی فقیه بحث عزت، امنیت و سلامتی حجاج را از اولویت‌های اصلی نظام در برگزاری و انجام حج تمتع ۹۶ دانست و گفت: باتوجه به حوادث حج سال ۹۴؛ امسال تفاهمنامه جدیدی میان ایران و عربستان سعودی امضا و مبادله شده و وزیر حج عربستان نیز دراین تفاهمنامه تأکید کرده است که همه امکانات مادی و نیروی انسانی خود را برای ارایه خدمات و تأمین امنیت زایران ایرانی بکار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر افزود: براساس تاکیدات وزیر حج عربستان؛ تا زمانیکه زایران ایرانی در عربستان حضور دارند؛ عزت؛ امنیت و کرامت آنان حفظ خواهد شد و با توجه به تدابیر و هماهنگی‌های انجام شده در تلاشیم حج امسال به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

انتقاد قاضی‌عسکر از شایعه‌سازی‌ها در فضای مجازی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی فضاسازی‌های انجام شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی علیه حج؛ هدف از این فضاسازی‌ها را ایجاد نگرانی و اضطراب در بین زایران و متشنج ساختن فضا عنوان کرد و گفت: در روزها و هفته‌های اخیر مطالبی در فضای مجازی منتشر شد که همگی دروغ، خیانت و خلاف واقع بود.

سرپرست زایران ایرانی خانه خدا؛ منشأ برخی از فضاسازی‌ها و ایجاد نگرانی‌ها در فضای مجازی درخصوص حج امسال را در خارج از کشور دانست و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که حج فریضه‌ای الهی و واجب است و نمی‌توان پول آن را برای امور دیگر هزینه کرد و فرد مستطیع حتی اگر از دنیا برود؛ باید به نیابت از او حج انجام شود.

وی گفت: باوجود این همه فضاسازی ها؛ بحمدالله با اعتمادسازی ایجاد شده؛ زایران باهوشیاری و درایت نسبت به ثبت نام درکاروانها اقدام کردندو به موقع مقدمات فراهم شده و ان شاءالله مشکلی نخواهیم داشت.

"حج؛ معنویت، اقتدارملی، همبستگی اسلامی"

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به شعار حج امسال "حج؛ معنویت، اقتدارملی، همبستگی اسلامی" گفت: همه تلاش و مساعی خویش را برای تحقق تقویت وحدت و انسجام اسلامی بکار خواهیم بست و امیدواریم با دست پر و حج مقبول از این سفر به میهن بازگردیم.

وی همچنین نظم و انضباط زایران ایرانی در موسم حج را مثال زدنی توصیف کرد و گفت: زایران ایرانی امسال نیزهمانند سالهای گذشته محکم؛ منظم وبا درایت وآرامش کامل درحج تمتع حضور خواهند داشت و بارها مسئولان سعودی درملاقات‌ها به همکاری، انسجام ونظم زایران ایرانی صحه گذاشته‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات اجرایی درخصوص اعزام زایران به خانه خدا در چارچوب تفاهمات انجام شده میان ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: صدور ویزای الکترونیکی زایران از روز گذشته آغاز شده و برغم قطع شدن روابط سیاسی میان طرفین؛ قرار است ۱۰ نفر از نیروهای وزارت خارجه به منظور انجام و ارایه خدمات کنسولی در موسم حج حضور داشته باشند.

وی افزود: در چند گذشته با سعودی‌ها صحبت کردیم تا حج را از روابط دو جانبه سیاسی جدا کنند وآنها عملاً این موضوع را پذیرفته‌اند.

دعای کمیل در محل اسکان زائران ایرانی انجام می‌شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه امسال به دلیل برخی شرایط خاص و توافقات انجام شده مراسم دعای کمیل و دیگر تجمعات در محل اسکان زایران ایرانی برگزار خواهد شد؛ ادامه داد: ان شاءالله در سال‌های بعد توافقات و تفاهم‌های جدیدی در این مورد صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر خطاب به افرادی که می‌گویند ما نگرانیم، گفت: چرا هفت میلیون نفر به سایر کشورهای دنیا سفر می‌کنند و شما نگران نمی‌شوید و به آنها نمی‌گویید پول سفر را خرج فقرا کنند؟ اما به حج که می‌رسد از حجاج متدین می‌خواهید که پول آن را به فقرا بدهند، آیا شما انصاف دارید که با حجاج بیت الله الحرام این گونه برخورد می‌کنید؟

سرپرست حجاج ایرانی همچنین به برخی فضاسازی دربارهٔ استفاده زائران از مچ‌بندهای الکترونیکی در حج امسال اشاره کرد و گفت: این موضوع را بارها در رسانه‌ها و مجلس توضیح داده‌ایم و هدف از استفاده از این مچ‌بندها ارائه خدمات بهتر به زائران است.

وی توضیح داد: موضوع استفاده از مچ بندها مسئله‌ای است که از سال‌ها قبل مطرح بوده است اما برخی استفاده از این مچ بندها را به نحوی منعکس کردند که قرار است به حجاج دستبند بزنند، چرا در ایران برخی با خدمتگزاران به زائران که بدون هر گونه توقعی کار می‌کنند رفتاری این چنین دارند؟

تمهیدات لازم برای اسکان زائران انجام شده است

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اقدامات صورت گرفته درخصوص حمل و نقل و اسکان زایران بیت الله الحرام گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده زایران با پروازهای سعودی و ایرانی جابجا خواهند شد و همه تمهیدات لازم برای اسکان زایران در هتل‌های مناسب و باکیفیت در مدینه منوره و مکه مکرمه و نیز اسکان و استقرار زایران در سرزمین منا و عرفات انجام شده است.

وی در ادامه به برکات؛ آثار و ثمرات حج ابراهیمی اشاره کرد و گفت: ائمه معصومین توصیه‌ها و سفارش‌های بسیاری برای انجام فریضه حج داشته و در برخی روایات حتی ترک حج را موجب عذاب الهی دانسته‌اند.

نماینده ولی فقیه افزود: به عنوان کسی که سابقه طولانی در حج دارد تأکید می‌کنم که زایران به نگرانی‌های ایجاد شده؛ توجه نکنند.

سرپرست حجاج ایرانی اضافه کرد: مفاد تفاهم نامه امضا شده بین دوکشور درسفر آینده رئیس سازمان حج و زیارت باردیگر مرور خواهد شد و وزیر حج عربستان قول مساعد داده است که از زایران از زمان ورود به عربستان تا خروج از این کشور مراقبت شود.

نماینده ولی فقیه به اشاره به اینکه سفر حج سختی‌های خود را دارد؛ از زایران خواست دلهره و اضطراب را کنار بگذارند و درادامه افزود: مدیریت حج ما جمعی است و با کمک زایران، حج امسال برای اعزام ۸۶ هزار و ۵۰۰ زایر ساماندهی شده است.

وی همچنین از تمامی رسانه‌ها و اصحاب خبر خواست تا در انجام مأموریت و رسالت اطلاع‌رسانی خود درحوزه حج؛ مراقبت بیشتری نمایند تا زایران با آرامش خاطر این فریضه الهی را به انجام برسانند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت سفرحج، توصیه‌هایی را در ارتباط با بهره‌مندی هرچه بیشتر زایران از فیض حضور در مکه مکرمه و مدینه منوره مطرح و خاطر نشان کرد: بازارگردی زیبنده میهمانان خدا نیست و باید از لحظه لحظه حضور در اماکن مقدسه بهره برد.

وی با تأکید بر اینکه نباید فرصت دعا، مناجات، قرائت قرآن و حضور در نمازهای جماعت و اول وقت در سرزمین وحی را با پرداختن به امور دیگر از دست بدهیم؛ اظهار داشت: آمرزش گناه؛ دستیابی به بهشت الهی؛ نورانیت قلب؛ استجابت دعا و رسیدن به آرامش دل و جان از جمله برکات و دستاوردهای حج مقبول است.

نماینده ولی فقیه همچنین ازتلاش و زحمات شبانه‌روزی تمامی دست اندرکاران حوزه حج ۹۶ که زمینه اعزام و خدمات رسانی به ضیوف الرحمان را فراهم کرده‌اند تقدیر کرد.

چادرهای صحرای عرفات به کولر تجهیز شده‌اند

در این مراسم، سرپرست معاونت امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت نیز گفت: نخستین سری از ویزاهای زائران ایرانی بیت الله الحرام از ۲۲ تیر، به صورت الکترونیکی صادر شده و روند تهیه و ارائه آن در حال انجام است.

نصرالله فرهمند به مذاکرات حج تمتع امسال اشاره کرد و افزود: اگرچه مذاکرات حج با تأخیر انجام گرفت اما همه تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم حج عزتمندانه برای زائران در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با وجود ورود دیرهنگام برای بحث تهیه، تغذیه، مسکن و تدارکات اما خوشبختانه هیچ مشکلی پیش نیامد و همه شرایط برای زائران به خوبی فراهم شده است.

فرهمند تصریح کرد: علیرغم اینکه تعداد زائران نسبت به حج گذشته ۲۲ هزار نفر افزایش یافته اما هتل‌های خوبی برای زائران در مکه و مدینه اجاره شده و شرایط خوبی برای پذیرایی از آنها فراهم آمده است.

سرپرست معاونت امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت توضیح داد: با مذاکراتی که صورت گرفته چادرهای زائران در عرفات ارتقاء یافته و با توجه به واقع شدن موسم حج در گرمترین شرایط آب و هوایی عربستان خیمه‌های زائران در عرفات مجهز به کولر شده است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار