رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از ورود دو عنوان کتاب جدید برای اولین بار به مدارس خبر داد و گفت: امسال دو کتاب جدید «انسان و محیط زیست» و «تحلیل رویکرد فرهنگی» در پایه یازدهم برای اولین بار وارد گردونه آموزشی می‌شوند .
کد خبر: ۴۵۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 12 July 2017
حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، در تشریح روند چاپ و توزیع کتب درسی سال جدید اظهار کرد: خوشبختانه امسال در پی تغییر محتواهای درسی بر اساس برنامه درس ملی و سند تحول  بنیادین به پایه یازدهم رسیدیم و در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در حوزه برنامه ریزی درسی سه کار مهم انجام دادیم.
 
وی افزود: نخست آنکه کتب پایه دهم مورد ارزیابی قرار گرفت. سال گذشته کتب پایه دهم مشمول تغییر شدند و جدیدالتالیف بودند و به صورت آزمایشی در سراسر کشور توزیع و تدریس شدند. امسال  نظرات معلمان و صاحبنظران را درباره این کتب دریافت کردیم تا اگر  تغییری لازم بود، اعمال کنیم.
 
اعمال اصلاحاتی بر کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای   
 
اصلاحات جزئی «شیمی» و «زیست»
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از اعمال اصلاحات و تغییراتی در کتب درسی پایه دهم خبر داد و گفت: کتاب‌های پایه دهم که مشمول اصلاح و تغییر شده بودند از فردا به زیر چاپ می‌روند.
 
محمدیان دربار کتبی که مشمول تغییر و اصلاح شده بودند نیز گفت:  معلمان تذکراتی داشتند که مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد برخی تصاویر و مباحث اصلاح شوند. در  کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای برخی متون خلاصه و به برخی متون اضافه شد و تصاویری تغییر کردند. به هر حال کتاب جدید و محتوای تازه‌ای بود و ایراداتی بر آن وارد شده بود. در دروسی چون شیمی و زیست هم اصلاحات جزئی داشتیم.
 
وی ادامه داد: کار دوم ما پیگیری تدوین کتب درسی پایه یازدهم بود. موفق شدیم امسال تمام محتواهای آموزشی این دوره را از نو تالیف و تولید کنیم. کتب تولید شده را روی سامانه اعتبار بخشی قرار دادیم و از هر استان معلمان متعددی در برنامه اعتباربخشی شرکت کردند. قصد داریم اسامی معلمانی که در نظرسنجی هر کتاب سهیم بودند را اعلام و از آنها قدردانی کنیم. برای نظرسنجی هر کتاب بیش از ۷۰ معلم مشارکت داشتند و روند فعلی مشارکت، از سال گذشته که برنامه اعتبار بخشی کلید خورد قویتر بود.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون محتوای کتاب‌ها تکمیل شده و در مرحله تصویرگری و آماده سازی آنها قرار داریم، ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی انجام شده دهه سوم شهریور ماه همه کتاب‌هایی که از زیرچاپ درآمده‌اند توزیع شوند و دیگر در ابتدای سال هیچ دانش آموزی بدون کتاب نماند.
 
ورود ۲ کتاب جدید به مدارس برای اولین بار  
 
محمدیان از ورود دوعنوان کتاب جدید برای اولین بار به مدارس خبر داد و گفت: امسال دو  کتاب جدید «انسان و محیط زیست» و «تحلیل رویکرد فرهنگی» در پایه یازدهم برای اولین بار وارد گردونه آموزشی می‌شوند . سال گذشته در پایه دهم کتاب های جدید وارد برنامه درسی شدند و امسال هم دو کتاب جدید به فهرست کتب درسی اضافه خواهند شد. البته کتاب مدیریت فرهنگی که عنوان «تحلیل رویکرد فرهنگی» را دارد درسی انتخابی و نیمه تجویزی است.سال آینده نیز کتاب«خانواده و سبک زندگی» برای پایه دوازدهم جدید خواهد بود.
 
200 عنوان کتاب جدیدالتالیف در شاخه فنی و کاردانش
 
وی افزود: نکته حائز اهمیت در تدوین کتب درسی پایه یازدهم آن است که  ما امتداد دوره اول و دوم متوسطه را یکپارچه دیدیم. دوره اول متوسطه دوره عمومی بود و رشته‌های نیمه تخخصصی ریاضی فیزیک، تجربی و علوم انسانی و معارف را داشتیم و در دوره دوم متوسطه نیز رشته‌ها تخصصی تر شدند و اکنون برای فنی و حرفه‌ای و کاردانش نزدیک به ۲۰۰ عنوان کتاب جدید خواهیم داشت که رویکردشان مهارت محوری و اشتغال زایی است.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین به ثبت نام اینترنتی کتب درسی  اشاره کرد و گفت: از سال ۹۴، ثبت نام اینترنتی کتب درسی مقطع پیش‌دانشگاهی و همچنین پایه اول ابتدایی شهر تهران را به صورت پایلوت اجرا کردیم و سال گذشته ثبت نام اینترنتی پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی و همچنین پیش دانشگاهی در دستورکار قرار گرفت. امسال این طرح گسترش بیشتری پیدا کرد و علاوه بر کتب پیش دانشگاهی و ابتدایی، دانش آموزان فنی‌و حرفه‌ای نیز برای دریافت کتب درسی خود در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت نام کردند که مزایای خوبی داشته است و نظم خوبی به روند توزیع کتب درسی داده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار