شهرک رسالت با اینکه در دل پایتخت و حد فاصل منطقه ۱۹ و ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد کد روستایی گرفته و درگیری میان شهرداری و بخشداری مشکلات زیادی را برای شهروندان این منطقه ایجاد کرده است.
کد خبر: ۴۵۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶ 08 July 2017
شهرک رسالت حد فاصل منطقه 19 و 20 شهرداری تهران است اما هیچ کدام مسئولیت آن را قبول نمی‌کنند و به رغم جمعیت 15 هزار نفری کد روستایی به این شهرک تعلق گرفته و انتخابات روستایی در آن برگزار می‌شود.
 
در واقع املاک این شهرک بخشی از زمین‌های «عبدل‌آباد فرمان فرما» است که در منطقه 19 شهرداری قرار دارد نقشه ساخت این شهرک متعلق به دهه 50 است که هدفش خانه‌دار کردن کارمندان شرکت نفت تهران بود، کوچه‌های شهرک همه 12 متری و خیابان‌ها 20 متری در نظر گرفته شده و راه اصلی آن به عبدل‌آباد کنونی وصل می‌شد اما هنوز نقشه ساخت شهرک اجرایی نشده بود که با وقوع انقلاب اسلامی زمین‌های شهرک به مردم فروخته شد.
 
با گذشت زمان با احداث بزرگراه آزادگان که از بالای این شهرک عبور می‌کند، بخشی از زمین‌ها در بزرگراه افتاد و سبب ایجاد فاصله بین شهرک و منطقه 19 شد این فاصله موجب شد که هر روز یک سازمان یا نهاد و گروهی مدعی شود که شهرک در حوزه آن‌ها قرار دارد و یا هنگام ایجاد مشکل در این شهرک به راحتی طرف مقابل را مقصر جلوه داده و از ارائه خدمات خودداری کند حال این سوأل مطرح می‌شود که چگونه چنین بی‌عدالتی شهری و کالبدی در دل پایتخت رِخ می‌دهد؟ تا چه زمانی مردم این منطقه از تهران باید جور مدیریت غلط را بکشند؟
 
در همین زمینه پوریا گل‌محمدی عضو شورایاری شهرک رسالت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه ادعای غیرعلمی روستا و آبادی نامیدن شهرک رسالت در حالی اتفاق می‌اُفتد که این شهرک از همان ابتدا با استفاده از معماری شهری و مصالح جدید ساخته شده بود اظهار داشت: سال 1384 به این منطقه کد روستایی داده می‌شود این در حالی است که حتی براساس تعاریف وزارت کشور از شهر و روستا، هیچ ویژگی روستایی در شهرک رسالت وجود ندارد، رسالت شهرکی با حدود 15 هزار نفر جمعیت و داشتن مشاغلی غیر از کشاورزی، دامداری و بافندگی چطور می‌تواند آبادی باشد؟ براساس کدام ویژگی یک شهرک را روستا می‌نامند؟
 
وی ضمن اشاره به اینکه بزرگترین پارک جنگلی جنوب تهران و بزرگترین اسکان اضطراری در این محله قرار دارد ادامه داد: اعلام روستا بودن این شهرک در حالی مطرح ‌شد که از همان ابتدا تمامی خدمات شهری و ساخت و سازها در این منطقه زیر نظر شهرداری صورت گرفته و می‌گیرد و هم اکنون نیز ساختمان شهرداری ناحیه 5 منطقه 19 در این شهرک قرار دارد.
 
این عضو شورایاری تصریح کرد: به نظر می‌رسد فرمانداری و وزارت کشور صالح‌آباد را با شهرک رسالت اشتباه گرفته‌اند صالح آباد در گذشته روستا بوده اما رسالت هیچ وقت روستا نبوده و مالکیت آن‌ها نیز از قدیم با هم فرق داشته است.
 
گل‌محمدی با بیان اینکه دخالت‌های بخشداری در امور ساخت و ساز این محله و دادن مجوزهای ساختمانی غیراستاندارد و عدم نظارت مهندسی در ساخت و سازها، حاصلی جز آشفتگی و تخریب بافت شهری محله و ایجاد مشکل برای محله، منطقه و مدیریت شهری نداشته است گفت: در این محله مانند سایر محلات تهران چهار دوره انتخابات شورایاری برگزار شده و نمایندگان مردم نیز حضور و فعالیت داشته‌اند.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز شهرک رسالت یکی از 14 محلهِ منطقه 19 تهران است، شورایاران این شهرک، شهرداری منطقه 19 را به رسمیت می‌شناسند و از دخالت بخشداری در محله خود اظهار نگرانی کرده و آن را سبب تبدیل شدن این محله به «مرتضی گرد» جدیدی در منطقه 19 می‌دانند.
 
این دانشجوی دکترای جامعه شناسی با بیان اینکه تاکنون بیشترین خدمات به شهرک رسالت توسط شهرداری منطقه 19 انجام شده است عنوان کرد: شورایاران این محله در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار این شدند که لجاجت بخشداری و ادامه رفتار غیرحرفه‌ای مدیریت شهری که به صلاح محله و منطقه نیست، خاتمه یافته و با سپردن مدیریت شهری محله شهرک رسالت به شهرداری منطقه 19، این محله را از تبدیل شدن به یک بحران محیطی، اجتماعی و معماری برای دولت و شهر تهران نجات دهند.
 
گل‌محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکرار موضوعاتی همچون کد روستایی برای این منطقه تأکید کرد: این حرف‌ها مدام به مردم استرس وارد می‌کند و عده‌ای نیز از آب گل‌آلود این مدیریت دوگانه ماهی می‌گیرند تا آنجا که چنین مدیریتی باعث تولد یک بازار غیراستاندارد به نام چینی‌فروشان شده است که شایعه شده است عده‌ای از این چینی‌فروشان با حضور در بخشداری شهر آفتاب قصد خارج کردن محله از دست شهرداری را دارند.
 
وی با اشاره به اینکه این حرکت می‌تواند شهرک رسالت را به مشکلی جدید برای شهر تهران تبدیل کند عنوان کرد: باید خیلی زود جلوی دخالت افراد تازه وارد و غیربومی در مدیریت شهرک رسالت گرفته شود راه‌حل این مشکل نیز ورود وزارت کشور به موضوع حریم محله صالح‌آباد و سپردن آن به شهرداری تهران و منطقه 19 است، منتهی پیگیری بزرگان این شهرک برای رسیدگی به این موضوع همچنان بی‌نتیجه مانده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار