معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور گفت: سال گذشته چهار باند کرایه و بهره کشی کودکان در کشور شناسایی شده است.
کد خبر: ۴۵۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲ 04 July 2017
به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله مسعودی فرید صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در راستای ساماندهی کودکان کار طی سال های گذشته اقدامات متعددی صورت گرفته و ۳۸ مرکز روزانه و ۳۱ مرکز شبانه نگهداری و حمایت از کودکان کار شکل گرفته است.
 
وی با تاکید به اینکه ۹۹ درصد کودکان کار و خیابانی با خانواده خود زندگی می کنند، اضافه کرد: بر همین اساس رویکرد بهزیستی از نگهداری چنین کودکانی در مراکز شبانه روزی به نگهداری در مراکز روزانه و دنبال کردن رویکرد توانمندسازی مبتنی بر خانواده تغییر یافته است.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور متذکر شد: سال گذشته ۶۰۰۰ کودک کار و خیابانی در مراکز شبانه و بیش از ۲۵۰۰ کودک در مراکز روزانه پذیرش شده اند و به منظور رفع مشکلات معیشتی، خانوادگی و تحصیلی این کودکان اقداماتی صورت گرفته است.
 
مسعودی فرید با اشاره به برخی از بهره کشی ها از  کودکان کار متذکر شد: در صورتی که مواردی از این دست شناسایی و مشاهده شود با همکاری ناجا و دستگاه قضایی کشور برخورد قاطع صورت می گیرد.
 
وی افزود: سال گذشته چهار باند کرایه کودکان شناسایی شد به طوری که برخی والدین در قبال دریافت پول کودکان خود را جهت بهره کشی و کارکردن به این باندها می سپردند.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور ادامه داد: در صورتی که چنین خانواده هایی شناسایی شوند، از آنها سلب حمایت شده و زمینه حمایت از کودکان کار و خیابانی فراهم می شود.
 
مسعودی فرید همچنین با اشاره به نوزادان به دنیا آمده از مادران معتاد که توسط آنها به فروش می رفتند، اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه معاونت درمان وزارت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور مکلف شدند تنها در صورت گزارش مددکاری اجازه ترخیص این گروه از نوزادان را صادر کنند.
 
وی به شناسایی به ۱۴۰۰ نوزاد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۷۰۰ نوزاد به خانواده های سببی و نسبی آنها سپرده شده و ۷۰۰ دیگر نیز در مراکز بهزیستی نگهداری می شود.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور متذکر شد: هدف این است که قبل از زایمان حتی مادر معتاد تحت مراقبت قرار گیرد تا به واسطه مادر شدن خود از درمان های ترک اعتیاد بهره مند شده و خود حمایت و نگهداری از فرزندش را عهده دار شود.
 
کاهش ۵۰ درصدی سوءتغذیه کودکان
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور درخصوص برنامه های حمایتی از مهدهای روستایی اضافه کرد: در حال حاضر ۷۵۰۰ مهد روستا در کشور دایر است که ۲۳۰ هزار کودک از خدمات آنها استفاده می کنند.
 
مسعودی فرید از جمله برنامه های موفق و موثر مهدهای روستایی را ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان محروم عنوان کرد و گفت: در مناطقی که این طرح اجرا شده است، سوءتغذیه کودکان با ۵۰ درصد کاهش مواجه شده است.
 
وی افزود: ارائه یک وعده غذای گرم از سال ۸۷ با اعتبار سه میلیارد تومان آغاز شده و در سال گذشته به اعتبار به ۷۰ میلیاردتومان رسیده است؛ با این وجود تلاش بر این است به دلیل کمبود اعتبار این طرح امسال اعتبار ویژه ای اختصاص یابد.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در هفت استان کشور از جمله اردبیل بیشترین سوءتغذیه کودکان در مناطق محروم شناسایی شده است ابراز امیدواری کرد: امسال با افزایش اعتبار یک وعده غذای گرم را به صد درصد روستا مهدها بدهیم.
 
راه اندازی اورژانس اجتماعی در ۱۴۰ کشور
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور از اهداف مهم این مجموعه در برنامه ششم توسعه را کاهش طلاق، ساماندهی کودکان کار و خیابانی و راه اندازی اورژانس اجتماعی در شهرهای با جمعیت بالای ۵ هزار نفر عنوان کرد.
 
وی افزود: بر اساس مصوبات مجلس راه اندازی ۱۴۰ اورژانس اجتماعی در سال جاری برنامه ریزی شده است که ۳۰ اورژانس تاکنون راه اندازی شده و ۱۱۰ مورد دیگر نیز تا پایان تابستان امسال راه اندازی خواهد شد.
 
مسعودی فرید به فعالیت اورژانس اجتماعی در ۹۷ شهر کشور اشاره کرد و گفت: از جمله اقدامات بهزیستی تعامل با مجلس و دریافت ۱۰۰ میلیاردتومان برای راه اندازی اورژانس های اجتماعی که اختصاص آن پیگیری می شود.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور همچنین به شناسایی ۳۰ شهرستان کشور اشاره کرد و گفت: قرار است با راه اندازی مرکز توانبخشی مبتنی بر جامعه و خانواده خدمات ویژه از سوی بهزیستی در این شهرستان ها ارائه شود.
 
مسعودی فرید از جمله این اقدامات را پیشگیری از اعتیاد، راه اندازی مهدهای حاشیه و مهدهای روستایی، ارائه یک وعده غذای گرم، ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و شناسایی افراد در معرض آسیب برشمرد.
 
وی افزود: در دو شهرستان از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان ۱۰ مرکز راه اندازی شده و تا پایان شهریور ماه تمامی مراکز در سطح کشور راه اندازی خواهد شد.
 
کاهش شیب طلاق کشور
 
مسعودی فرید همچنین برنامه های مداخله برای کاهش طلاق معاونت امور اجتماعی بهزیستی کشور را ایجاد سامانه الکترونیک مداخله برای کاهش طلاق عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امسال علی رغم افزایش میزان طلاق، شیب طلاق کاهش یافته است
 
وی افزود: سامانه الکترونیکی در خراسان رضوی به  صورت پایلوت راه اندازی شده است و آمارها از کاهش ۸.۱ درصدی طلاق در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴ گواهی می دهد.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور متذکر شد: بهزیستی کشور در نظر دارد سامانه الکترونیک به صورت ملی اجرا شده و در فاز نخست برای ۱۰ استانی که بالاترین نرخ طلاق را دارند تا پایان شهریورماه به اجرا درآیند.
 
مسعودی فرید استان های با بیشترین میزان طلاق را شامل تهران، البرز، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، قم، مرکزی و کرمانشاه برشمرد.
 
وی به فعالیت ۱۹۴ مرکز مداخله در کاهش طلاق اشاره کرد و متذکر شد: سال گذشته ۱۷۰ هزارنفر یا ۸۵ هزار زوج به این مراکز مراجعه داشتند که ۲۵ درصد مراجعات به سازش منجر شده است.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد بیشترین علت درخواست طلاق از سوی زوجین اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد بیشترین علت درخواست طلاق به مهارت های زندگی قبل از ازدواج مرتبط است.
 
به گفته مسعودی فرید هر چند نظرات افراد مراجعه کننده با نظرات کارشناسان متفاوت است اما بر اساس دیدگاه کارشناسی اولین عامل طلاق کمبود مهارت ارتباطی بین زوجین و ارتباطات عاری از خشونت است.
 
 وی عامل دوم را دخالت نابجای اطرافیان عنوان کرد و گفت: مسائل زناشویی نیز علت دیگر درخواست طلاق عنوان شده است.
 
به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور اختلال روانشناختی و اعتیاد عوامل دیگر طلاق است و هر چند مسائل اقتصادی نیز در موضوع طلاق مطرح می شود اما به مراتب نسبت به سایر عوامل کمرنگ تر است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار