معاون اول قوه قضاییه در یک نشست خبری برنامه های هفته قوه قضاییه و عملکرد این قوه در سال ٩٥ را تشریح کرد و از مشمول عفو شدن حدود 40 هزار محکوم خبرداد.
کد خبر: ۴۴۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ 20 June 2017
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با بیان اینکه این هفته فرصتی برای قوه قضاییه به منظور مرور فعالیت ها، شنیدن سخنان مردم و توجه به مسایل سال های آتی است، اظهار کرد: امسال بدلیل همزمانی هفته قوه قضاییه با روز قدس و عید فطر و تعطیلات این عید ، به ناچار برخی برنامه ها در روزهای بعد اجرا می شود.
به گزارش ایرنا هفته قوه قضاییه از اول تیرآغاز می شود و تا هفتم تیرماه روز شهادت شهید بهشتی ادامه دارد.
محسنی اژه ای با قدردانی از وزارت اطلاعات ، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و قوه قضاییه که در ایجاد امنیت فوق العاده تلاش می کنند، گفت: به طور ویژه از سپاه پاسداران که با برخورد با جریان های تروریستی و تکفیری با پرتاب موشک به موقع عمل کردند و موجب شاد شدن دل مردم شدند.
وی روزشمار هفته قوه قضاییه را اینچنین اعلام کرد: قوه قضاییه و امنیت همه جانبه، قوه قضاییه و همکاری با سایر قوا برای مبارزه با همه مظاهر فساد، قوه قضاییه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال، قوه قضاییه و خدمت آسان تَر و بهتر به مردم و تکریم ارباب رجوع، قوه قضاییه و تجدید میثاق با امام راحل، قوه قضاییه و و ولایتمداری و بصیرت افزایی و قوه قضاییه و تجلیل از شهدا و ایثارگران و خدمتگزاران در دستگاه قضایی.
محسنی اژه ای مهمترین برنامه های هفته قوه قضاییه را دیدار با خانواده شهدا ، ایثارگران و جانبازان اول تیرماه ، تجدید میثاق مسئولان قضایی با آرمان های امام در روز شنبه سوم تیر، حضور و سخنرانی روسای دادگستری کل استان های کشور و خودم در خطبه های نماز جمعه، یازدهم تیر همایش سراسری با حضور همه مسئولان عالی کشوری و لشکری، دوازدهم تیر دیدار با مقام معظم رهبری به همراه ارایه گزارش سال قبل، چهاردهم تیرماه مصاحبه رییس قوه قضاییه با شبکه یک در ساعت ٢١ عنوان کرد.
 
** اهمیت آموزش در قوه قضاییه
در سال ٩٥ ، حدود ٨٤ هزار و ٨٠٨ نَفَر ساعت آموزش در سال ٩٥ به ضابطان قضایی و ٢ میلیون و ٩٠٥ هزار و ٤٣٨ نَفَر ساعت به کارمندان،٢ میلیون و ٤٣٠ هزار و ٤٣٣ نَفَر ساعت به مجموعه شوراهای حل اختلاف آموزش داده شد.
وی تخصصی کردن رسیدگی به پرونده های کیفری و حقوقی را از دیگر برنامه ها و اقدامات این قوه در سال ٩٥ برشمرد و گفت: تلاش شد شعب قضایی امور مربوط به قاچاق کالا و ارز، محیط زیست، ارز، کشتیرانی، فضا ، امور پولی و بانکی را به صورت تخصصی رسیدگی کند که در تهران برای این موارد دادسرای ویژه تشکیل شد.
 
** بازداشت ٥٠ قاضی ، کارشناس و وکیل متخلف
توجه و تقویت هرچه بیشتر به نظارت از دیگر برنامه های قوه قضاییه بود که محسنی اژه ای در این باره گفت: دادستان کل کشور در سال ٩٥ نظارت خود را بر ضابطان قضایی و دیوان عالی کشور نظارت خود را بر محاکم افزایش داد و همچنین شاهد نظارت هر چه بیشتر حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، تشدید نظارت دادسرای انتظامی قضات به صورت برنامه های موردی، آشکار و مخفیانه بودیم که به بازداشت ٥٠ قاضی، کارشناس و وکیل متخلف و ١٨٥ نَفَر از دلالان و کارچاق کن ها و کسانی که با جعل عنوان قضایی از مردم کلاهبرداری و چهره قوه قضاییه را مخدوش کردند ، انجامید.
 
**بیش از ٩٢ درصد فعالیت های ثبتی الکترونیکی انجام شد
معاون اول قوه قضاییه یکی دیگر از اقدامات قوه قضاییه که در سال ٩٥ افزایش یافت را تسهیل کار برای مردم و ارباب رجوع دانست و افزود: یکی از موضوعات مهم در دستگاه قضایی ، ابلاغ الکترونیکی است که با وجود فراهم نبودن زیرساخت ها در همه جای کشور، چند میلیون ابلاغ الکترونیکی انجام شد.
وی افزود: توسعه ثبت الکترونیکی ، انجام الکترونیکی بیش از ٩٢ درصد اقدامات ثبتی و ثبت ٢ میلیون و ٩٥٨ هزار و ١١٥ سند ، ایجاد ١٤٤ ایستگاه برای حدنگاری به منظور اجرای قانون کاداستر، حذف دفاتر املاک ثبتی از مهمترین فعالیت های الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ٩٥ بود.
 
** پیشگیری از وقوع جرم و توقف نرخ رشد طلاق توافقی
محسنی اژه ای درباره پیشگیری از وقوع کرم اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم هزینه کمتری دارد و در سال ٩٥ حدود ١٨٦ برنامه ملی و ١٣٢٩ برنامه استانی داشته است که حاصل آن کاهش ٩ درصدی دعاوی پرونده های
خانوادگی، توقف نرخ رشد طلاق توافقی، کاهش ٥٧ درصدی دادخواست مطالبه نفقه، افزایش ٨ درصدی صلح و سازش، کاهش هشت هزار و ٦٠٠ پرونده مرتبط با مواد مخدر، کاهش ٤ درصدی سرقت خرد.
 
** کمبود بودجه، نیرو و امکانات در زندان ها
معاون قوه قضاییه با گلایه از کمبود بودجه، نیرو و امکانات در زندان های کشور، گفت : البته توفیقاتی هم در این حوزه بدست آمد که به دنبال قانون آیین دادرسی کیفری بر حبس زدایی تاکید شده است.
 
**الزاما زندانیان مشمول عفو قرار نمی گیرند
محسنی اژه ای تعداد محکومانی که در سال ٩٥ مشمول عفو قرار گرفتند را ٣٩ هزار و ٧٩١ نَفَر اعلام کرد و گفت:کسانی که برای جامعه خطرناک هستند، دست درازان به بیت المال ، ارتشا و اختلاس و بر هم زنندگان امنیت مشمول عفو قرار نمی گیرند؛ افرادی که در برنامه های آموزش زندان، حرفه آموزی شرکت کردند و مسئولان زندان احساس کردند این افراد رفتارشان تغییر کرده، مشمول عفو قرار گرفتند.
وی افزود: البته همه عفوشدگان الزاما زندانی نبودند؛ برخی زندانی بودند، برخی حکم شلاق و برخی هم انفصال داشتند.
ادامه دارد..
منبع: ايرنا
برچسب ها: عفو ، قوه قضاییه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار