حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به مقر فرماندهی تروریست ها در سوریه که پاسخی به اقدامات تروریستی چند روز گذشته عوامل داعش در تهران بود، بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و خبری داشت.
کد خبر: ۴۴۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ 19 June 2017
به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، پاسخ موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به داعش، بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهدای مرزبان، ارتش، نیروی انتظامی و مدافعان حرم از محورهای خبری و تحلیلی روزنامه های امروز 29 خردادماه 1396 بود. برخی روزنامه ها نیز موج هجمه و انتقاد اصولگرایان به رییس جمهوری را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادند.
 
** بازتاب انتقام از داعش
حمله موشکی شب گذشته 28 خردادماه، سپاه پاسدارارن به مقر فرماندهی تروریست ها در دیرالزور، بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت.
 
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «انتقام موشکی سپاه از داعش »، نوشت: ساعاتی پس از اذان مغرب دیشب، سپاه پاسداران مواضع فرماندهی تروریست های تکفیری در سوریه را موشکباران کرد.
 
بر این اساس سپاه پاسداران مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با هدف تنبیه تروریست‌های جنایتکار، مورد حمله موشکی قرار داد.
 
در این عملیات تعدادی موشک میان‌برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان، تروریست‌های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد.
 
اعتماد با اشاره به اینکه، گزارش‌ ها حاکی از هلاکت تعداد زیادی از تروریست‌ های تکفیری و انهدام تجهیزات، سامانه‌ ها و سلاح‌ های آنان دارد، افزود: پیام این اقدام انقلابی و مجازات‌گونه کاملا روشن است؛ سپاه پاسداران به تروریست‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان هشدار می‌دهد، در صورت تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران، خشم انقلابی و شعله‌ های آتش انتقام پاسداران انقلاب، عاملان و مسببان آن را در بر خواهد گرفت و جنایتکاران را به جهنم رهنمون می سازد.
 
روزنامه «آرمان» هم حمله موشکی سپاه به مقر داعش در سوریه را در خبری با عنوان «حمله ‌موشکی سپاه به تروریست ‌ها در سوریه» بازتاب داد.‌
 
روزنامه «شرق» نیز در خبری با عنوان «حمله موشکی سپاه»، نوشت: شب گذشته روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست های تکفیری در دیرالزور سوریه، با هدف مجازات عاملین جنایت تروریستی اخیر تهران خبر داد.
 
روزنامه «خراسان» هم در گزارشی با عنوان «در انتقام از عاملان جنایت تروریستی تهران انجام شد»، نوشت: موشک های میان برد زمین به زمین از کرمانشاه و کردستان شلیک شدند و تروریست های تکفیری را در دیرالزور هدف قرار دادند.
 
این روزنامه افزود: فاصله دیرالزور، مقر تروریست‌ها که هدف حمله سپاه قرار گرفت تا پایگاه موشکی کرمانشاه 650 کیلومتر است. شهر دیرالزور مرکز استان دیرالزور در شرق سوریه و در نزدیکی مرزهای عراق واقع شده و توسط رود فرات به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. این استان به دلیل نزدیکی به پایگاه بزرگ القاعده در مرز عراق به مرکزی برای پرورش گروه‌های تروریستی تبدیل شده است.
 
«موشک‌های سپاه داعش را از دیرالزور به جهنم فرستاد» هم عنوان خبری روزنامه «جوان» در این زمینه بود.
 
** بازتاب متفاوت بیانات رهبری
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته، 28 خردادماهِ ایشان با خانواده‌های شهدای مرزبانی سپاه، ارتش و نیروی انتظامی، شهدای مدافع حرم و وزارت اطلاعات بازتاب گسترده و متفاوتی در روزنامه های امروز داشت.
 
«جمهوری اسلامی با اقتدار کامل ایستاده است»، عنوان خبری روزنامه های «ایران» و شرق به نقل از رهبری است.روزنامه های «سیاست روز» و آرمان هم در عنوان خبری خود به نقل از رهبری نوشتند: «به هارت و هورت این کسی که تازه در آمریکا آمده نگاه نکنید» «ملت به دشمن ‌سیلی ‌‌خواهد زد» هم عنوان خبری روزنامه اعتماد به نقل از رهبری است.
 
روزنامه «فرهیختگان» نیز بخشی از سخنان رهبری خطاب به دشمنان را مبنی بر اینکه «اینها ملت ایران را نشناختند»، در عنوان خبری خود برجسته کرد.
 
«ملت ایران توی دهن دولت چاقوکش تازه ‌کار امریکا می ‌زند» هم عنوان خبری روزنامه جوان در بازتاب بیانات رهبری است.
 
** بازتاب هجمه ها به روحانی
اظهارات انتقاد آمیز چند روز گذشته برخی مراجع تقلید عظام نسبت به دولت، ضمن بازتاب در روزنامه ها، مورد انتقاد شماری از آنها قرار گرفت. در این میان برخی روزنامه ها نیز از این رویکرد انتقادی حمایت کردند.
 
روزنامه «آفتاب یزد»، در گزارشی با عنوان «لیدر مخالفان روحانی/ آیت الله مصباح یزدی پیشگام انتقاد از رئیس جمهور شده است»، با اشاره به انتقادهای تازه آیت الله مصباح یزدی از دولت، نوشت: یک روز پس از آنکه یک رسانه منتسب به اصولگرایان به روحانی توصیه نمود که در این شب ها توبه کند شاید فرصتی نباشد، آیت الله مصباح یزدی پدر معنوی پایداری ها هم در مدرک تحصیلی رئیس جمهور تشکیک کرد. او که روز شنبه نسبت به سخنان رئیس دولت در مورد نحوه حکومت امام علی (ع) انتقاد کرده بود دیروز مجددا به نطق رئیس جمهور اشاره و به وی در مورد تحصیلاتش کنایه زد.
 
این روزنامه افزود: ناظران بسیاری افزایش تهاجم به حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات را پیش بینی کرده بودند.
 
با این حال رئیس جمهور در اظهارات اخیر خود در جمع اهالی رسانه از مخالفان خود خواست که لحن خود را تغییر و برادرانه سخن بگویند.
 
به نوشته آفتاب یزد: اما به نظر می رسد نصیحت رئیس دولت چندان کارگر نیفتاده و اعتراض های سنگین به دولت از سطح چند رسانه معدود بالاتر رفته و به سطح پدران معنوی جبهه های مختلف محافظه کار رفته است.از همین رو است که پیش بینی شده است روز های سختی در انتظار حسن روحانی است.
 
آفتاب یزد در ادامه از آیت الله مصباح یزدی به عنوان «مبتکر طرح اعزام طلاب به غرب» یاد کرد و افزود: شاید کمتر کسی نداند، اما آیت الله مصباح که این روزها روحانی و چهره های برجسته دولت را به خاطر تحصیل در غرب نکوهش می ‌کند، خود مبتکر اعزام طلاب به خارج در سال 1372 است. موسسه تحت نظر آیت الله مصباح در اولین مرحله از این اقدام، تعداد ده تن از طلاب موسسه به کشور کانادا و آمریکا عزیمت کردند. تکته قابل توجه اینکه هزینه این اعزام ها و...نه از جیب موسسه امام خمینی که از بودجه فرهنگی کشور می رود. در واقع، موسسه آیت الله مصباح در طول این سال ها همواره از بودجه سالانه کشور بهره مند بوده است.
 
روزنامه آرمان هم در یادداشتی با عنوان «تحصیل در غرب یا ایران؟»، با اشاره به این سخن آیت الله مصباح یزدی که گفته است «در کشور ما بسیاری از کسانی که مقامات برجسته دارند تحصیلکرده‌های انگلیس و آمریکا هستند، حالا اینکه دکترا گرفتند یا خیر، نمی ‌دانم، اما می‌ گویند در آن تشکیک وجود دارد»، نوشت: در حالی آیت‌ا... مصباح یزدی تحصیلکردگان در غرب و اروپا را زیر سوال می‌برد که خودش مبتکر اعزام طلاب به خارج در سال 1372 است.
 
موسسه تحت نظر آیت‌ا... مصباح در اولین مرحله از این اقدام، 10 نفر از طلاب را به کشور کانادا و آمریکا فرستاد. علی‌الظاهر دانشگاه مورد علاقه موسسه آیت‌ا... مصباح، دانشگاه معتبر و مشهور مک‌گیل در کانادا است. آیت‏‌ا... مصباح یزدی خود نیز در ابتدا با سفر به کانادا و دیدار مستقیم با مسئولان دانشگاه مک‏گیل سعی کرد پلی بین موسسه خود و این دانشگاه کانادایی برقرار کند. تکته قابل توجه اینکه هزینه این اعزام‌ها نه از جیب موسسه امام خمینی که از بودجه فرهنگی کشور می‌رود. در واقع، موسسه آیت‌ا... مصباح در طول این سال‌ها همواره از بودجه سالانه کشور بهره‌مند بوده است.
 
روزنامه «ابتکار» با محور قرار دادن انتقادهای اخیر اصولگرایان از دولت، در گزارشی با عنوان «سهم خواهی بازنده از برنده»، به بررسی رویکرد انتقادی و گاها تخریبی اصولگرایان نسبت به دولت و در عین حال انتظار آنان از دولت برای حضور در کابینه دوازدهم پرداخت و نوشت: جریانی که تمام قد در طول چهار سال اول استقرار روحانی بر پاستور، دولت را تحت شدیدترین هجمه‌ ها و حملات ناجوانمردانه قرار داد و در انتخابات نیز تمام نیرو و توان خود را علیه گزینه اصلاح‌ طلبان و اعتدال ‌گرایان بسیج کرد، اکنون به دنبال سهم‌خواهی یا بعضاً در اندیشه مشاوره به دولت در امر انتخاب کابینه جدید برآمده‌اند.
 
ابتکار افزود: این در حالی است که جریان مخالف دولت پیش از این با طرح استراتژی «دولت در سایه» سعی بر آن داشت و دارد تا رفتارهای دولت را در این چهار زیر زره‌بین، البته با چاشنی تخریب ببرد. بر کسی پوشیده نیست که اصول ‌گرایان در آستانه شروع کار دولت جدید روحانی آن را زیر ذره‌بین خود قرار داده‌اند. جریان مذکور این باور را دارد که دولتی موفق ‌تر است که از دو جناح مدیران متخصص را انتخاب کند.
 
به نوشته ابتکار، آیت‌الله «ناصر مکارم شیرازی» استاد برجسته حوزه، در این رابطه به دولتمردان توصیه می‌ کند اگر همه وزرا، استانداران و فرمانداران از یک جناح باشند در این صورت شعار وحدت یک شعار توخالی خواهد بود و همه جناح‌ها باید در مدیریت کشور سهیم باشند.
 
در این میان روزنامه «کیهان» در خبری با عنوان «برخی فقط یک صفحه نهج ‌البلاغه را دیده‌اند!»، واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی و اظهارات انتقاد آمیز آیت الله مصباح یزدی به نظر چند روز گذشته «حسن روحانی» درباره ولایت مردم را برجسته کرد.
 
به نوشته کیهان، آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، با بیان اینکه امام با رأی مردم انتخاب نمی‌ شود گفت: یکی از دولتمردان گفته است مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج‌البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.
 
کیهان همچنین به نقل از آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در زمان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران کسی که شخصیت برجسته کشور حساب می ‌شود می‌ گوید مشروعیت حکومت علی (ع) به رأی مردم بود و جلوتر از آن حق نداشت بر مردم حکومت کند و خود حضرت گفته هرچه مردم بگویند و مردم به هرکس رأی بدهند رأی امام نیز اینگونه است.
 
این روزنامه در پایان آورد: حسن روحانی رئیس‌ جمهور در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان اظهار داشت امیرالمومنین به مردم گفتند اگر شما فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود.
 
کیهان همچنین این سخن روحانی که مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) انتخاب و نظر مردم بوده است، را یک ادعا از سوی رییس جمهوری توصیف کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار