مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی جنوب شرق استان تهران گفت:‌ تاکنون ۱۴ هزار تن گندم خریداری کرده‌ایم که با توجه به ظرفیت محدود سیلوی گندم ورامین گندم را به سیلوهای دیگر در استان تهران ارسال می‌کنیم.
کد خبر: ۴۴۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ 19 June 2017
محمد گلدستانی،با اشاره به فرارسیدن زمان برداشت گندم و کلزا در مناطق جنوب شرق استان تهران اظهار داشت: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از سیزدهم خرداد شروع شده و در کنار گندم دانه‌های روغنی کلزار را نیز خریداری می‌کنیم.
 
وی در ادامه بیان کرد: تا این لحظه 14 هزار تن گندم و حدود 1000 تن کلزا خریداری کرده‌ایم و با توجه به اینکه ظرفیت سیلوی گندم ورامین حدود 10هزار تن است و گندم خریداری شده بیش از این مقدار است، با هماهنگی‌های صورت گرفته مازاد گندم را به سیلوهای دیگر در استان تهران و کلزا را به کارخانجات روغن‌کشی طرف قرارداد ارسال می‌کنیم.
 
مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی جنوب شرق استان تهران با اشاره به افزایش خرید گندم در چند سال اخیر تصریح کرد: در سال 92، 1350 تن خرید داشتیم؛ ولی سال گذشته بالغ بر 60 هزار تن خرید کردیم و اکنون این میزان به حدود 63 هزار تن رسیده است و این مسئله با افزایش فعالیت و کوتاه کردن دست دلالان و جلساتی که با مسئولان شهرستانی و استانی داشتیم، محقق شد؛ چرا که وارد شدن دلالان در این زمینه مشکلاتی از قبیل نپرداختن به موقع پول کشاورزان و خرید چکی را برای کشاورزان به همراه دارد.
 
پول کشاورزان بدون تأخیر پرداخت می‌شود
 
گلدستانی افزود: با توجه به اینکه قیمت خرید دولت نسبت به بازار جهانی 30 درصد بالاتر است بنابراین کشاورز مایل است که گندم خود را به بخش دولتی بفروشد؛ البته سال گذشته چون دولت پیش‌بینی خرید این مقدار گندم را نداشت، پول کشاورزان با تأخیر پرداخت شد؛ ولی امسال این اتفاق نخواهد افتاد و پول آن‌ها به موقع پرداخت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در جنوب شرق استان تهران مراکز خرید دیگری هم به جز سیلوی ورامین داریم عنوان کرد: ظرفیت کل انبارهای جنوب شرق استان تهران 90 هزار تن است، یک سیلوی 50 هزار تنی در مندکان پاکدشت داریم، کارخانجات ما هم ظرفیت ذخیره‌سازی دارند.
 
مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی جنوب شرق استان تهران در رابطه با صادرات گندم به سایر مناطق کشور نیز گفت: ما در حین خرید، گندم نیز صادر می‌کنیم که پروسه مجزایی دارد؛ یعنی از یک طرف گندم‌ها وارد سیلو می‌شود و از طرف دیگر گندمی که مشخصات آن تعیین شده صادر می‌شود؛ چرا که ابتدا باید وضعیت افت مفید، افت غیرمفید، میزان رطوبت، ناخالصی، وزن و سایر مشخصات گندم تعیین و وارد سامانه شده، و بر اساس آن بانک کشاورزی میزان پول گندم کشاورزان را تعیین و پرداخت می‌کند.
 
گندم ورامین کفاف مصرف سالیانه شهرستان را نمی‌دهد
 
گلدستانی با اشاره به میزان مصرف گندم و آرد در شهرستان ورامین اظهار داشت: گندم شهرستان ورامین کفاف مصرف سالیانه شهرستان را نمی‌دهد، و ما از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر گندم وارد می‌کنیم و به کارخانجات آردسازی می‌دهیم و حتی از کارخانجات آردسازی تهران هم برای شهرستان ورامین حواله آرد داریم.
 
وی با بیان اینکه سهمیه آرد نانوایی‌ها در شهرستان کافی است تصریح کرد: سهمیه آرد نانوایی‌ها براساس ضریب جمعیتی هر شهرستان و سرانه مصرف تعیین می‌شود و به این گونه نیست که کم باشد، با توجه به اینکه ما نانوایی آزادپز هم داریم، مشکلی در میزان سهمیه آرد نداریم؛ البته در گذشته تخلفاتی انجام می‌شد که بحث تخلفات به خود اتحادیه و اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد و ما مبارزه با تخلفات را نداریم.
 
ماهیانه 1400 تن صرفه‌جویی در مصرف آرد جنوب شرق تهران انجام می‌شود
 
مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی جنوب شرق استان تهران خاطرنشان کرد: از سال 92 متوجه شدیم بخشی از آردی که در شهرستان تولید می‌شود به مصرف انسانی نمی‌رسد، یعنی از چرخه مصرف انسانی خارج می‌شود و به مصارف دیگری مثل تولید نشاسته، رشته، مصرف در دامداری‌ها و فانتزی‌پزها می‌رسد که ما گزارشاتی در رابطه با این‌ها جمع‌آوری کردیم، و مانع کار آن‌ها شدیم و صرفه‌جویی خوبی هم انجام شد، در 4 شهرستان ماهیانه بیش از 1400 تن صرفه‌جویی در مصرف آرد کردیم.
 
گلدستانی با اشاره به همکاری اداره جهاد کشاورزی با این شرکت اظهار داشت: خرید گندم به این صورت است که کشاورزان حتماً باید از طرف جهاد کشاوزری معرفی‌نامه داشته باشند، یعنی مشخص شود که کشاورز از همین شهرستان است، طبق دستورالعملی که از شرکت بازرگانی دولتی داریم حتماً باید مشخص شود که صاحب گندم چه کسی است و چقدر گندم زیر سطح کشت دارد و براساس فرم‌هایی که داریم همه مشخصات لازم ثبت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در زمان خرید با مشکلاتی مواجه هستیم تصریح کرد: سیلوی ورامین در سال 1350 به بهره‌برداری رسیده است، اکنون 50 سال از عمر این سیلو می‌گذرد، در زمان ساخت، سیلو در فضای شهری قرار نداشته اما اکنون در وسط شهر قرار دارد و ما از عزیزان راهور انتظار داریم در این ایام پیک کاری ما کمتر مزاحم همسایه‌ها شویم، همچنین خود کشاورزان هم باید در برداشت محصول عجله نکنند، مثلاً محصول با رطوبت بالایی آورده می‌شود و یا کلزا ناخالصی زیادی دارد، و خود کشاورز متضرر می‌شود که البته آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم.
منبع: تسنیم
برچسب ها: گندم ، کلزار ، کشاورزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار