معاون قضایی دادستان نظامی تهران گفت: در اجرای ماده ۶۰۷ قانون آئین دادرسی کیفری مبنی بر نظارت مؤثر و کارآمد بر ضابطان نظامی، طرحی با عنوان «نظارت بر ضابطان نظامی استان تهران» از ابتدای سال ۹۶ به مرحله اجر درآمده است.
کد خبر: ۴۴۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 18 June 2017
فرامرز یوسفوندی، آموزش قضایی ضابطین، ارتقاء سطح رعایت حقوق شهروندی، افزایش اقتدار مرجع قضایی کیفری - نظامی و افزایش کارآمدی ضابطین نظامی را از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح برشمرد.
 
این مقام مسئول در سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: این طرح در چهار بخش شامل تدوین شیوه‌نامه، طرح تعطیلات نوروزی، تداوم در طول سال و در نهایت تسری به سایر ضابطین نظامی در حال اجرا است.
 
وی به اقدامات صورت گرفته در تدوین «شیوه‌نامه نحوه نظارت بر عملکرد ضابطان نظامی استان تهران» اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای وظایف نظارتی و آموزشی دادستان نظامی بر ضابطان نظامی به استناد مواد 607 و 603 قانون آئین دادرسی کیفری، شیوه‌نامه‌ای در پنج فصل شامل 21 ماده و 3 تبصره تدوین و به تصویب رسید.
 
یوسفوندی، با اشاره به اقدامات مؤثر هیئت بررسی قضایی دادسرای نظامی تهران در اجرای طرح نظارت بر ضابطین نیروی انتظامی در تعطیلات نوروزی گفت: با مشارکت فعال بازرسی‌های نیروی انتظامی تهران بزرگ و شرق و غرب استان تهران و پلیس‌های تخصصی فتا، آگاهی، پیشگیری، مواد مخدر، راهور و یگان ویژه، هیئتی مرکب از قضات با تجربه آقایان حاتمی، مرادی و حسینی نسب با نظارت معاون قضایی دادستان نظامی استان تهران از 65 کلانتری، چادرهای موقت و کانکس‌های پلیس و گشت‌های راهور مستقر در سطح شهرهای استان و جاده‌های خارج از شهرها از بیست و ششم اسفند تا یازدهم فرودین به مدت 16 روز بازدید به عمل آوردند.
 
معاون قضایی دادستان نظامی استان تهران، وضعیت رعایت حقوق شاکی و متهم، نحوه اجرای دستورات قضایی و مقررات شکلی و وضعیت عمومی مراکز انتظامی و تحت نظرگاه‌ها و حفاظت از اموال مکشوفه و متهمین را از مهم‌ترین مسائل مورد بررسی توسط هیئت بازرسی قضایی در مراکز انتظامی عنوان کرد.
 
یوسفوندی گفت: در زمینه رعایت حقوق شاکی و متهم، وضعیت اخذ شکایت کتبی و شفاهی در همه اوقات و تفهیم حق درخواست جبران خسارت و بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای و معاضدت حقوقی به شاکی، تفهیم حقوق متهم منطبق با قانون آئین دادرسی کیفری و رعایت مقررات قانونی در جلب و احضار، انجام تحقیقات و بازجویی‌ها و تفهیم اتهام افراد از شاخص‌های اصلی بازرسی از مراکز انتظامی است.
 
وی دقت در اجرای دستورات قضایی و مقررات شکلی را از دیگر مسائل مورد توجه گروه بازرسی در این طرح برشمرد و افزود: کیفیت و اجرای به‌موقع دستورات قضایی در مهلت معین‌شده، اعلام مشخصات و علت تحت نظر قرار گرفتن متهمین به دادسرای محل، دارا بودن شرایط ضابطیت افسران بازجو و مجریان دستور مقامات قضایی و انجام تحقیقات در پرونده زنان بزه توسط مأمورین زن آموزش‌دیده، از اهم موضوعات مورد توجه در این بخش است.
 
یوسفوندی با اشاره به بازرسی وضعیت عمومی مراکز انتظامی و تحت نظرگاه‌ها و حفاظت از اموال مکشوفه و متهمین، توسط هیئت قضایی برشمرد و افزود: رعایت استانداردهای قابل‌قبول بهداشتی، پیش‌بینی تدابیر لازم برای جلوگیری از خودکشی احتمالی متهمین و افراد تحت نظر، تفکیک محل نگهداری متهمین نوجوان و جرایم مالی از جرایم خشن، فعال بودن دوربین‌های مداربسته مراکز انتظامی و کلانتری‌ها و اهتمام لازم در حفظ و مراقبت از اموال توقیفی و مکشوفه از شاخص‌های مهم مورد نظر بوده است.
 
معاون قضایی دادستان نظامی استان تهران به مشکلات اجرایی ضابطین در اجرای قوانین آئین دادرسی کیفری و حقوق شهروندی بر اساس بازرسی‌های نوروزی اشاره کرد و اظهار داشت: ضعف در اجرای به هنگام دستورات قضایی، فقدان دوربین مداربسته در بعضی اماکن، ضعف در تفهیم حقوق شکات و متهمین و اجرای دقیق مقررات حاکم بر بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌ها، از مهم‌ترین مشکلات موجود بود که با تذکر گروه بازرسی قضایی، مقرر شد که با همکاری بازرسی و فرماندهان این نواقص برطرف شود.
 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار