هجدهمین آیین «کوچه‌گردان عاشق» که چندسالی است به تأسی از سیره عملی حضرت علی(ع) در شب‌های قدر با توزیع مایحتاج یکماه خانواده‌های نیازمند برگزار می‌شود، امسال نیز اجرا شد.
کد خبر: ۴۴۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷ 18 June 2017
زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت امداد-دانشجویی امام علی (ع)، با اعلام این خبر در عین حال بیان اینکه اخذ مجوز برگزاری این همایش با چالش‌های فراوانی رو به رو بوده است، گفت: فکر می کردیم که شرایط فعالیت نهادهای مدنی و تشکل های اجتماعی رو به بهبود می‌رود، اما متاسفانه شاهدیم که تشکل‌ها کماکان دچار مشکل هستند و به بهانه‌های واهی مورد هجمه و تهدید قرار می گیرند، این درحالیست که انتظار حمایت بیشتری از دستگاه‌های مرتبط در این زمینه داریم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از دغدغه های مهم ما این است که افراد جامعه نسبت به مسائل اجتماعی حساس شوند و در محلات حاشیه و در بطن جامعه حضور بیشتری پیدا کنند افزود: در این راستا برگزاری کارگاه‌ها، نشست ها، سمینار و همایش های مختلفی را در باشگاه هواداران و در دانشگاه‌های مختلف انجام دادیم واین سازمان، با سه رویکرد نظارت بر اجرای قوانین و مطالبه گری، ارائه مشورت و دخالت در سیاستگذاری‌ها با حاکمیت ارتباط دارد.
 
مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) افزود: متاسفانه ما شاهد عقب بودن سیستم های حمایتی از روند معضلات اجتماعی و نو به روش ها، آمارها و اطلاعات کارآمد درباره آسیب ها هستیم که باعث می شود در برخی موارد به راهکارها و خلاقیت‌های نیروهای مددکار متکی باشیم.
 
رحیمی در ادامه لزوم مدیریت زنجیره ی آسیب های اجتماعی را یکی از دلایل تنوع فعالیت های این جمعیت عنوان کرد و ضمن انتقاد از به حاشیه کشیدن نهادهای اجتماعی توسط برخی جریانهای سیاسی در مواردی نظیر منتسب دانستن برخی فعالیتهای آموزشی این جمعیت به سند 2030 یونسکو خاطرنشان کرد: فارغ از قضاوت درباره محتوای این سند، فعالیتهای ما بر پایه هیچ سند و نوشته ای شکل نمی گیرد و به طور کلی ما در بحث آموزش،نیاز محور هستیم، نه سند محور و ممکن است برنامه آموزشی مان حتی برای دو کودک در یکی از مراکزمان به دلیل تنوع نیازهایشان یکسان نباشد.
 
وی افزود: نیاز به آموزش‌ مهارتهای زندگی و خود مراقبتی در برخی مراکز به دلیل وجود انواع تهدیدها و آسیب های جدی در آن محلات برای کودکان وجود دارد.
 
مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) همچنین به برخی مواردی از جمعیت متبوع وی که با آنها درگیر بوده و بی نتجیه ماندن برخی موارد، به مواردی هم که بر اثر پیگیری این جمعیت و تشکلهای  مشابه، ساز و کار مشخصی برای حمایت از کودکان تنظیم شده اشاره کرد و گفت: برای مثال بعد از فوت «رویا» نوزاد مبتلا به اعتیاد، پس از جلسات پی درپی با وزارت بهداشت و سایر مراجع ذیربط، شاهد ارسال بخشنامه‌هایی از وزارت بهداشت به بیمارستان ها هستیم. این بخشنامه‌ها قبل‌تر نبود و بیمارستان ها به هیج وجه نوزادان مبتلا به اعتیاد ر ابستری نمی کردند اما الان حداقل پروتکل مشخصی برای این موضوع تنظیم شده؛ گرچه در اجرا هنوز مشکلاتی هست.
 
 
به گزارش ایسنا، عسل نعمت‌الله زاده مسئول امور مالی و همچنین مسئول اجرایی طرح کوچه‌گردان عاشق نیز در سخنانی گفت: در سال جاری طرح کوچه‌گردان عاشق در 27 استان کشور اجرا می شود و 8000 هزار کیسه توزیع شده است اما به دلیل گستردگی معضلات و شناسایی خانواده های بسیار محروم این تعداد را به 9000 کیسه افزایش دادیم.
 
نعمت الله زاده ادامه داد: ٦٨ درصد از پول مورد نیاز برای تهیه این کیسه ها جمع آوری شده و مقداری باقی مانده است که باید تا آخر ماه مبارک رمضان جمع آوری شود.
 
وی افزود: بیشترین معضلی که در کوچه‌گردان امسال مشاهده شد فقر بود؛ این درحالیست که علاوه بر فقر بیش از 60 درصد خانواده ها دچار بیماری بودند.
 
وی تصریح کرد: 302 مورد معلولیت جسمی و 250 مورد بیماری خونی هم طی شناسایی‌ها مشاهده شد. بدترین اتفاقی که ما در این دوره دیدیم 60 مورد کودک معتاد در این محله ها بود که اکثرا پسر بودند و وضعیت نامناسبی داشتند، حتی متوجه شدیم که بعضی از آنها را از مدرسه اخراج کرده بودند. برای ما سوال بود که چرا مدرسه با وجود آگاهی به اعتیاد این کودکان به جای درمان و رفع این معضل آنها را بیرون می کند؟
 
نعمت الله زاده همچنین گزارشی از نحوه عملکرد و سیستم مالی جمعیت امام علی(ع) ارئه داد و گفت: مدل های جذب ما در منابع مالی بحث کمک های خرد وسیع است، زیرا به دنبال مشارکت هرچه بیشتر مردم و آگاهی بخشی بیشتری هستیم.
 
به گزارش ایسنا، در ادامه شارمین میمندی‌نژاد موسس جمعیت امام علی (ع) نیز ضمن اشاره به موانع اجرای برنامه‌های جمعیت، از «رفتارهای ناسالم جهت کشاندن نهادهای اجتماعی به حاشیه» انتقاد کرد و گفت: حرفهایی که از سر درد و رنج و خون دل زده می شود، تکه تکه شده و برای حاشیه سازی استفاده می شود.
 
وی همچنین گفت: جامعه ما درد و معضل های زیادی دارد و در نتیجه نیاز به سازمانهای مردم نهاد قوی دارد؛ این درحالیست که شاهدیم جریاناتی در صدد تضعیف نهادهای کارآمد هستند.
 
میمندی نژاد همچنین به آغاز طرح کوچه گردان عاشق در سال 79 اشاره کرد و گفت: از این سال سعی کرده ایم با برگزاری این مراسم درباره وجود فقر در جامعه تذکر دهیم؛ تذکری که آنگونه که باید شنیده نمی شود.
 
وی در ادامه نیاز به تفکر درباره معنای واقعی شب قدر را متذکر شد و افزود : انسان برای یافتن قدر و مفهوم قدر باید در بطن جامعه تلاش عملی داشته باشد.
 
موسس جمعیت امام علی(ع) در ادامه گفت: ما به دنبال کاهش بی عدالتی و فقر و اعتیاد در جامعه هستیم و اسلام هم همین را می خواهد، اما برخی از کسانی که در ایجاد این شرایط شریک هستند می خواهند با سر دادن وا اسلاما ، اذهان جامعه را به حرکتهای اجتماعی بی اعتماد کنند.
 
میمندی نژاد همچنین به جایگاه کودکان و ظلم هایی که بر آنها می رود اشاره کرد و گفت: همه ما در روز جزا باید درباره رنج هایی که بر این کودکان می‌رود، پاسخ بدهیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار