ششمین دوره از مسابقات ملی «کن‌ست ایران» با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، توسط پژوهشگاه هوافضای ایران و با نظارت مرکز ملی فضایی ایران بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود؛ ثبت‌نام این دوره از مسابقات تا ۳۱ خرداد ماه سال جاری تمدید شده است.
کد خبر: ۴۴۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲ 18 June 2017
«مسابقات کن‌ست» شامل طراحی، ساخت و آزمون یک سیستم کوچک هوافضایی است که طی آن تیمها می‌توانند چرخه عمر چنین سیستمی را تجربه کنند.
 
این مسابقات با هدف ایجاد زمینه‌ای برای رشد کیفی دانش و تجربه دانشجویان و علاقمندان به فناوری هوافضا و علوم مرتبط با آن و شرکت در رقابتی هیجان‌انگیز و مطرح شدن ایده‌‌های نو، طراحی شده و برگزار می‌شود.
 
ارزیابی تیمها بر مبنای انطباق با اصول فنی و سیستمی، طی کردن صحیح مراحل طراحی و تحویل گزارشهای آنها، برآورده کردن الزامات، انجام موفقیت‌آمیز مأموریتها و ارائه مناسب نتایج خواهد بود.
 
کن‌ست چیست؟
 
کن‌ست از دو کلمه کن (Can) به معنای قوطی و ست (Sat) که مخفف کلمه (Satellite) به معنای ماهواره است، ساخته شده است؛ کن‌ست در حقیقت یک ماهواره‌ یا کاوشگر فضایی کوچک است که در ابعاد حدود یک قوطی، با جرم محدود و شرایطی مشابه یک پروژه فضایی اما در مقیاس کوچکتر از هر نظر، طراحی و ساخته می‌شود.
 
کن‌ست را می‌توان با وسائلی از قبیل راکت و بالون از ارتفاعهای مختلف رها کرد تا در ضمن فرود سالم به زمین، مأموریت مورد‌نظر را که مشابه مأموریت یک ماهواره یا کاوشگر است به انجام رساند.
 
در مسابقات کن‌ست ایران، کن‌ستها باید در یکی از دو دسته وزنی و ابعادی، طراحی و ساخته شوند همچنین یک کن‌ست اغلب شامل تمام قسمتهای اساسی یک ماهواره یا کاوشگر از جمله زیرسیستمهای توان، مدیریت داده و فرمان، مخابرات، سازه و بازیابی است تا به کمک آنها بتواند مأموریت خود را به انجام رساند.
 
 تاریخچه مسابقات
 
نخستین دوره این مسابقات با هدف ایجاد شور، اشتیاق و انگیزه‌ علمی و عملی در میان دانشجویان و دانش‌آموزان علاقه‌مند به حوزه‌های مرتبط با این مسابقات بوده که به همت پژوهشگاه هوافضا در شهریور ماه سال 90 و در سطح بین‌المللی برگزار شد.
 
همچنین ایجاد و ارتقای روحیه کار تیمی در میان آینده‌سازان کشور و آشنایی آنها با فعالیتهای تحقیقاتی و عملی به صورت تجربی، از اهدافی بود که ایده برگزاری مسابقات را تقویت کرد.
 
اهداف جانبی دیگری همچون تربیت نیروهای کارآزموده و دارای دید گسترده برای ورود به بخشهای مختلف صنعت و حضور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، برگزارکنندگان را بر آن داشت تا بر تصمیم خود پافشاری کرده و نخستین دوره این مسابقات را برگزار کند.
 
دومین دوره این مسابقات به همت پژوهشگاه هوافضا در شهریور ماه سال 91 و در سطح بین‌المللی برگزار شد؛ این مسابقات در دو کلاس استاندارد و آزاد با مأموریت اصلی بررسی اتمسفر، تصویربرداری و بازگشت به محل معین طراحی شده بود؛ در این دوره از مسابقات دو مأموریت جانبی گسترش آنتن و فرود بر روی کیسه هوا نیز به عنوان مأموریتهای جانبی تعریف شده بودند.
 
سومین دوره هم در شهریور ماه سال 92 برگزار شد؛ این مسابقات در دو دسته کلاسیک و حرفه‌ای و با چهار مأموریت با تغییراتی نسبت به سالهای گذشته طراحی شده بود؛ دسته کلاسیک دارای دو مأموریت بررسی اتمسفر و تصویربرداری و دسته حرفه‌ای با دو مأموریت کپسول زیستی و بازگشت به محل معین تعریف شدند.
 
چهارمین دوره مسابقات کن‌ست‌ مهرماه سال 93 برگزار و به منظور ارتقای سطح مسابقات و همچنین با توجه به تجربه برگزاری دوره‌های پیشین، دوره چهارم مسابقات با تغییرات اندک نسبت به سومین دوره در دو دسته کلاسیک و حرفه‌ای و با چهار مأموریت طراحی شد؛ دسته کلاسیک با مأموریت بررسی اتمسفر و تصویربرداری و دسته حرفه‌ای با دو مأموریت بازیابی محموله زیستی و بازگشت به محل معین تعریف شدند.
 
پنجمین دوره این مسابقات هم به همت پژوهشگاه هوافضا و با حمایت مرکز ملی فضایی ایران، ‌در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد؛ یکی از تفاوتهای اساسی برگزاری مسابقات امسال نسبت به سال گذشته در سیستم اوج‌دهی کن‌ستها است.
 
در پنجمین دوره هم از بالگرد بدون سرنشین به عنوان سیستم اوج‌دهی استفاده شد؛ این سیستم برای انجام هر دو مأموریت مجهز شد و با داشتن سیستم کنترل پیشرفته، هم از جهت تسریع در انجام مسابقات، دقت بالا و ایجاد شرایط تقریبی یکسان برای تمامی شرکت‌کنندگان و هم از جنبه جذابیت هوافضایی استقبال زیادی به همراه داشت.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار