پیروزی قاطع لیست اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم در 27 اردیبهشت 1396، پیام های جمعی فراوانی در دل خود داشت، مردم اینبار اقبال بیشتری به جریان اصلاح‌طلبی در شورای شهر نشان دادند، بر این اساس باید با تاریخ نگری، و درک دلایل شکست قبلی اصلاح طلبان، به نحو احسن در مدیریت سیاسی و اجرایی کشور سود برد.
کد خبر: ۴۴۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 13 June 2017
تاریخ نگری به این دلیل که اصلاح طلبان، 12 سال آرزوی مدیریت شهری در تهران را داشته و به دلیل کژکارکردی های شواراهای پیشین، کارنامه درخشانی در این عرصه ندارند. 7 اسفند 1377 روزی بود که انتخاباتی متفاوت با شعار "توسعه سیاسی و جامعه مدنی" در کشور برگزار شد و اولین دوره شورای شهر در 9 اردیبهشت 1378 پا به عرصه سیاست گذاشت. دولت اصلاحات که با هدف توسعه سیاسی و مشارکت مدنی و با افقی روشن از آینده برای تشکیل شوراها تلاش کرده بود، حالا با ویرانه ای روبه‌رو شد که دقیقا نمایانگر عدم توسعه سیاسی بود، تا آنجا که خودش تسلیم مرگ شوراها شد و به گفته روزنامه های اصلاح طلب بزرگترین خودکشی در تاریخ اصلاح طلبان شکل گرفت.

در واقع باید از تاریخ پرفراز و نشیب اصلاحات در کشور پند گرفت. پیروزی قاطع لیست اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم در 29 اردیبهشت 1396، روزنه‌ای امیدی شده برای لیست امید در تغییر مدیریت شهری، درست مثل سال 77 که دولت اصلاحات نیز حساب ویژه‌ای روی تشکیل شوراها باز کرده بود.

اما داستان از زمانی آغاز شد که موعد اجرای نخستین دستور جلسه شورای شهر فرارسید، یعنی انتخاب شهردار پایتخت، انتخابی که در دوره اول شورای شهر تهران در ابتدا با ظاهر دموکراتیک با اعلام فراخوان عمومی آغاز شد، اما با استعفای رؤسای شورا و تفاوت عقیده میان کارگزاران و مشارکتی ها در نهایت به انتخابی پشت درهای بسته و تنها رأی گیری در صحن شورا ختم شد. انتخابی که به 6 ماه نرسیده بسیاری را پشیمان کرد و همان جا استارت نزاع های شورا زده شد.

نزاع‌هایی که تمام اقدامات شورای شهر اول را پشت خود پنهان کرد و بدترین تجربه اصلاح طلبان در شورا را رقم زد، یعنی انحلال شورای شهر اصلاح طلبان به دست دولت اصلاحات! حالا نوزده سال پس از آن اتفاق هنوز جوهر تایید انتخابات تهران خشک نشده خبرهایی از اختلاف در جریان اصلاح‌طلبان در مورد اداره شورا و شهر تهران به گوش می‌رسد. هنوز طیف وسیعی از فعالین سیاسی معتقدند اصلاح طلبان بر پایه معیارهای شایسته سالاری لیست امید را نبسته اند و حرف و حدیث های فراوانی پیرامون، لابی ها و فشارها برای ورود و خروج افراد در لیست شنیده می شود.

با این وصف رییس دولت اصلاحات در دیدار با منتخبان شورای پنجم تهران دو توصیه داشته است یکی شرایط انتخاب شهردار و دیگری توصیه به همکاری با فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای چهارم.

بر همین اساس در ابتدای هفته جاری جلسه ای بین منتخبین شورای پنجم و فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای چهارم ترتیب داده شد که با استقبال سرد شورای چهارمی‌ها روبرو شد! زهرا نژاد بهرام عضو منتخب شورای پنجم به دلیل عدم حضور اعضاء شورای چهارم در این نشست اشاره کرد: دلیل مشخصی نداشت و اعضاء به دلیل مشغله حضور نداشتند خود آقای حکیمی پور گفتند که در سفر هستم و آقای شجاع پوریان تماس گرفتند و گفتند که در جلسه ای هستم.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران اضافه کرد: همه ما متعلق به یک جریان هستیم و سوء تفاهماتی که در خصوص انتخاب افراد بود باید بر طرف شود و لیست امید این آمادگی را جهت حل این سوء تفاهمات احتمالی دارد.

در روزهایی که هنوز شورای شهر پنجم تهران فعالیت خود را به طور رسمی آغاز نکرده، خبرها تنها حاکی از دو دستگی های اعضا برای انتخاب شهردار است، مثل سال 78... باز هم اختلاف نظر بر سر انتخاب شهردار، با چهار گزینه و دو جناح، از سویی کارگزارانی ها حامی محسن هاشمی و حسین مرعشی هستند و از سوی دیگر بقیه اعضا در حمایت از پیروز حناچی، ترک نژاد و .... برخواستند.

از سوی دیگر الیاس حضرتی روز گذشته با انتشار توئیتی خبر از جدی شدن گزینه محسن هاشمی و حجتی برای شهرداری خبر داد. دو گزینه‌ای که هرکدام بصورت جداگانه این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

جریان وابسته به کارگزاران و در راس آنها محسن هاشمی برای بدست آوردن کرسی شهرداری تلاش بی‌وقفه ای را شروع کرد و حالا در روزهای سرنوشت ساز شهرداری تهران فعالتر از همیشه حرکت می‌کند از سوی دیگر خبرها از اجماع بر سر گزینه‌ای در میان اصلاح‌طلبان است که ادعا می‌کند مطرح شدن برای شهرداری را در اخبار شنیده است. حالا یا در این اضهار نظر صداقت دارد که بحث اجماع بر وی جای شک دارد و یا صداقت ندارد که طرح او برای شهرداری جای تشکیک!

آیا با تمام تجربه های گذشته و نشانه های تکرار تاریخ می توان به عدم تکرار اشتباهات گذشته توسط اصلاح طلبان امیدوار بود؟ و یا باید منتظر شکست قریب الوقوع اصلاح طلبان در پایتخت باشیم؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار