معاون سابق شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور:
معاون سابق شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: شهردار باید توسط مردم انتخاب شود، چرا که حمایت مردم از شهردار به او مشروعیت می‌دهد.
کد خبر: ۴۴۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 13 June 2017
علی نوذرپور، معاون سابق شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و رئیس جامعه مهندسان شهرساز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه در شورای چهارم فقط از مشارکت مردم صحبت می‌شد و در عمل به آن بها نمی‌دادند، گفت: شورای چهارم با ایجاد تغییر در قانون شوراها، شورایاری‌ها را از محتوا خالی کرد. در حقیقت به جای آنکه تقویت‌شان کند با تشکیل هیات امنا ماهیت مردمی و مشارکتی‌اش را از بین برد، از همین رو یکی از مطالبات جدی ما در شورای پنجم بازنگری جدی بر قانون شورایاری‌ها و از میان بردن هیات امنا است. از سوی دیگر انتظار داریم؛ شورای پنجم در قانون شوراها ورود کرده و شورایاری‌ها را به شورای محله تبدیل و برای آن اختیارات قانونی تعیین کند.

برخورد هرمی با روح نظام شورایی مغایرت دارد

وی با انتقاد از عملکرد رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: چمران سبک کار خود را داشت، اهمیت و توجهی به افکار عمومی نمی‌داد. در حقیقت اگر تشخیص می‌داد؛ موضوعی اهمیت ندارد، آن را بایگانی می‌کرد. این نوع برخورد از یک نظام شورایی انتظار نمی‌رود. در یک نظام شورایی رئیس اختیاراتی مافوق اعضا ندارد و همه اعضای شورا نماینده مردم بوده و شان یکسان دارند، این برخورد هرمی با روح نظام شورایی مغایرت دارد.

معاون سابق شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با اشاره به معضلات موجود در آیین‌نامه شوراها ادامه داد: اصولگرایان با آنکه ادعا می‌کنند؛ اهل سیاسی‌کاری نیستند با عملکرد خود در این دوره نشان دادند؛ کاملاً سیاسی و جناحی کار می‌کنند. بارها شاهد بودیم نمایندگان اصلاح‌طلب شورای شهر اذعان می‌کنند که طرح‌هایشان پیش از مطرح شدن با این حکم رئیس شورا که" شما رای کافی ندارید" رد می‌شد.

در کلانشهرها شهردار باید توسط مردم انتخاب شود

او با اشاره به اینکه عملی‌سازی الگوهای مشارکت شهروندی از وظایف اصلی شورای شهر است در مورد الگوی انتخاب شهردار در کلانشهرها افزود: از نظر من در کلانشهرها، شهردار باید توسط مردم انتخاب شود، چرا که حمایت مردم از شهردار به او مشروعیت می‌دهد.

نوذرپور ادامه داد: با توجه به سیستم پیچیده موجود در شهرداری تهران، سال‌ها برای فهم شرایط زمان می‌برد در نتیجه شهردار آینده باید حتماً در این زمینه تجربه کافی داشته باشد. از سوی دیگر حداقل مردم را در جریان انتخاب شهردار قرار دهند و از آنها نظرخواهی کنند. مردم باید بتوانند در تالار شهر حضور یافته و با شورا تعامل کنند.

وجود کمیسیون نظارت در شورا معنا ندارد

او یکی از چالش‌های اصلی شورای پنجم را طبقه‌بندی 10 گانه اعضای شورا دانست و گفت: با توجه به این که شورای شهر ماهیت نظارتی دارد، در نتیجه وجود کمیسیون نظارت معنا ندارد. در حال حاضر شهرداری تهران 68 هزار نیروی انسانی دارد که به صورت موازی کار می‌کنند و اکثرا دارای اساسنامه مصوب وزارت کشور نیز نیستند. در نتیجه باید کمسیونی پیش‌بینی شود که به بحران نیروی انسانی در مدیریت شهری بپردازد.

رئیس جامعه مهندسان شهرساز در انتقاد به عملکرد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای چهارم گفت: اعضای کمسیون فرهنگی – اجتماعی شورای شهر در این دوره توجه و شناخت لازم از موضوعات اجتماعی نداشتند.

او با اشاره به پتانسیل های موجود در قانون شوراها افزود: شاهد هستیم قانون شوراها ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه اجتماعی و فرهنگی دارد و انتظار داریم شورای پنجم این پتانسیل‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار