تابناک تهران - در کلان شهر تهران مردمی زندگی می کنند که لحظه لحظه زندگیشان جنگ است، جنگ با برقی که در تمام وسائلشان رخنه کرده، حتی نفس هایشان هم برق دارد. و این جنگ نابرابر گویی از چشم مسئولان به دور است و هرروز با مجوزهای ساخت و ساز افراد بیشتری را به این کارزار هدایت می کنند، مسئولینی که گویی گوش شنوا ندارند!!!
کد خبر: ۴۳۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 03 June 2017
دکل فشار قوی برق، زندگی شهری، کودکان، سرطان خون، سلامتی، ساخت و ساز بی رویه و ده ها کلمه ی دیگر که امروز کلیدواژه های بخشی از شهروندان پایتخت است که مدام با خود تکرار می کنند و جوابی ندارند، یعنی جوابی نمی شنوند.
 
وقتي اسم دكل فشار قوي برق به ميان مي‌آيد نخستين چيزي كه به ذهنم مي‌رسد صداي ويز ويز قدرتمند این كابل‌هاست، و بعد هم بیماری هایی از جمله سرطان خون جلوی چشمانم رژه می روند. متأسفانه مدتهاست شاهد همجواری بخشی از شهروندان تهران در محله های مختلف شهر با دکل های انتقال فشار قوی برق هستیم، این همزیستی غیر مسالمت آمیز را در بلوار ابوذر در شرق تهران، محله شهران در شمال غرب تهران، محله های شرقی تهران پارس در شمال شرق تهران و محله های بعثت و خزانه در جنوب تهران سالهاست فریاد میزنیم و هیچکس گویا مشتاق شنیدن صدای این مردم نیست.
 جنگ نابرابر زندگی و برق در نازی آباد /  مسئولین پاسخگو نیستند
نیروگاه حرارتی برق بعثت در سال 1345 در مجاورت شهرک بعثت در جنوب تهران ساخته شد و دکل های انتقال فشار قوی برق آن نیم قرن است که بر زندگی مردم منطقه 16 سایه انداخته، این دکل ها عملاً 60 هکتار فضای سبز محصور در محله های بعثت و خزانه با 50 هزار نفر جمعیت را بلا استفاده نموده، ضمن آنکه زیر این دکل ها به محل امنی برای آسیب های اجتماعی تبدیل شده است.
 
حدود 30 یا 40 سال گذشته محل استقرار این کابل ها بیابان بود و اطراف آن خالی از سکنه، در آن شرایط هیچ گونه نگرانی بابت مضرات فشار قوی کابل های برق وجود نداشت.  در گذشته این محدوده حلبی آباد بود و خانه های حلبی دقیقا در زیر این دکل ها قرار داشت تا اینکه ساخت و ساز در این محدوده شروع شد.
 
در یک دهه گذشته ساخت و ساز در این محله بسیار توسعه یافته و همچنان ادامه دارد، تا جایی که مجتمع های ساختمانی 240 ، 160 و 40 واحدی ساخته شده است. شاید اگر از روز اول از ساخت و ساز و دادن مجوز تراکم در این محدوده ها جلوگیری می شد اکنون به این مساله فکر نمی‌کردیم که حالا با وجود سکونت صدها خانوار در این محله، چه اقدامی باید انجام دهیم.
 
در صورت بارندگی این محدوده خطرناک است ، تمام وسائل در اثر برخورد صاعقه، روشن می شوند، حتی در زمان های عادی هم همه چیز در این منطقه برق دارد.
 
بر اساس تحقیقات انجام شده، فراوانی امواج الکترومغناطیسی که در پی نصب دکل های فشار قوی در مناطق مسکونی منتشر می شود، باعث بروز مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت برای ساکنانی که در حاشیه میدان مغناطیسی تاثیرگذار این امواج زندگی می کنند، شده است این مساله برای زنان باردار بسیار خطرناک تر است.
 
آثار این امواج کودکان و نوجوانان را بیش از هر گروه سنی دیگری تهدید می کند با توجه به این که گلبول های سفید و قرمز خون در سنین کودکی و نوجوانی در حال رشد هستند، هرگونه موتاسیون و جهش خونی می تواند به بروز اختلالات خونی حتی انواع سرطان منجر شود. این در حالی است که برخی دانشمندان وجود رابطه بین انواعی از میدان های الکترو مغناطیسی و سرطان خون در کودکان را تایید و اعلام کرده اند کابل ها و دکل های برق فشار قوی می توانند سبب بروز سرطان خون به ویژه در کودکان شوند.
 
در چند سال گذشته مطالعات فراگیری در انگلیس و برخی کشورها به منظور بررسی ابتلا کودکان به سرطان بویژه سرطان خون انجام شد این مطالعات نشان داد که قرار گرفتن محل زندگی کودکان در نزدیکی خطوط فشار قوی خطر ابتلا به سرطان خون را در آن ها دو برابر افزایش می دهد، در این پژوهش، افراد جامعه نمونه در محدوده یک کیلومتری خطوط برق 275 و 400 کیلو ولتی زندگی می کردند. بر اساس این تحقیقات کودکانی که در محدوده 200 متری خطوط برق زندگی می کنند، امکان ابتلا به سرطان خون در آن ها 69 درصد بیشتر از کودکانی است که در فاصله بیش از 600 متری خطوط برق زندگی می کنند.
 
نسیم اقبال، رئیس اداره محیط زیست شهرداری منطقه 16 شهر تهران، درباره این دکل ها می گوید: "از سال گذشته موضوع انتقال کابل ها به زیر زمین براساس مصوبه وزارت نیرو، مطرح است اما باید بودجه از وزرات نیرو تزریق شود در حالیکه تاکنون هیچ گونه بودجه ای در این زمینه اختصاص نیافته است."
 
براساس مصوبه اداره برق، نباید هیچ ساخت وسازی در زیر دکل های فشار قوی برق و در حریم آن انجام شود. اما اداره برق منطقه ای تهران که طبق قانون و مصوبه این اداره باید با این ساخت و سازها برخورد کند، هیچ گونه عکس العملی ندارد، و با توجه به گفته های رئیس اداره محیط زیست شهرداری منطقه هم که هیچ گونه بودجه ای برای زیرزمینی شدن این دکل ها در نظر گرفته نشده است.
 
در نتیجه پیگیری های مستمر خبرنگار تابناک تهران، تنها با عدم پاسخگویی مسئول اداره برق منطقه ای تهران رو به رو شدیم.
 
لازم به ذکر است تابناک تهران در صورت پاسخگویی مسئولین اداره برق منطقه ای تهران از انتشار جوابیه استقبال می کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار