کد خبر: ۴۲۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ 23 May 2017
قبل از اینکه وارد تحلیل نتیجه انتخابات دور پنجم شورای شهر تبریز شویم مایلم چند نکته را مقدمتا ذکر نمایم.
1-مردم تبریز این بار حضور در انتخابات شورای شهر را به عنوان گامی در راستای توسعه سیاسی پنداشتند. رای منفی به بانوان محترمی که سعی نمودند با بزک های ظاهری و عکس های آنچنانی رای هندگان را به سوی خود جلب نمایند نشانه ای از این بود که  این بار مردم دیگر فریب تصویر را نمی خورند آنچنان که 4 سال قبل یک بار این مدل اعتماد کردن را آزمودند .
2-مردم دیگر به مجری تلویزیون و خبرنگار و .. تخصصی در مسایل شهری نداشتند اعتماد نکردند این مساله گامی به پیش محسوب می گردد. آنها با رای خود ثابت نمودند این بار در قبال شرایط شهر خود حساس شده اند و اعتمادشان را تنها از مجرای خاصی به گروه های دارای شناسنامه تقدیم خواهند نمود.
3-تخلفات انتخاباتی ، مانند دوره قبل نیز در صندوق ها بخصوص در شمارش آرای داوطلبین به وفور به چشم می خورد . آنچنانکه بارها نوشته ایم ، آسیب همزمانی انتخابات شورا با انتخابات ریاست جمهوری این است که در بسیاری از زمینه ها شوراها تحت تاثیر ریاست جمهوری قرار می گیرند. مثلا در شمارش آرا هیئت اجرائی مجبور است از ساعت 4 بامداد به آن طرف آرای شورای شهر را بشمارد که قطعا بهره وری لازم در میان نخواهد بود.
همچنین تشابه نام ها و قصورهایی که در ثبت آرا می شد و .. همه حاکی از آن است که قطعا نیازمندسیستم انتخاباتی الکترونیکی هستیم.

اما بعد
در مورد نتیجه کلی انتخابات می توان ادعا نمود مردم تبریز این بار علی القاعده به لیست های مورد اعتماد خود رای داده اند.
دو استثنا در این میان وجود داشت که آنها هم داستانشان کلا مشخص است. دو عزیزی که میلیاردی خرج کردند و به شورا راه یافتند. البته مطلب را بیشتر از این نمی توان باز کرد و خوانندگان عزیز همه چیز را حتی بهتر از نگارنده می دانند.
اما پیروز این انتخابات گفتمان نه به فساد بود. البته مردم این نه را از اصلاح طلبان راحت تر پذیرفتند. چراکه شورای چهارم در اختیار اصولگرایان بود و کارنامه آن شورا قطعا به پای این جریان سیاسی نوشته شد. گفتمان اصلاح طلبان اصالتا بر تغییرات آهسته و بدون حساسیت انهم از طریق صندوق های رای اعتقاد دارد و همین بود که بدون تنش زایی از همین مسیر پیروز دو صندوق مهم شدند.
این بار مردم تبریز گفتمان اصلاح طلبی را هم برای مدیریت کلان کشور و هم مدیریت شهر خود انتخاب نمودند و این اعتماد بی نظیر تا کنون وجود نداشته است. آنچه در این بین مهم است این که صدای بلند مطالبه تغییر از سوی مردم فریاد زده شد. منتخبین تبریز بایستی متوجه باشند که مردم تبریز آنها را برای تغییر وضع موجود به شورای شهر فرستاده اند. زمزمه هایی چون مدیریت مجدد دبیری بر شورا در صورت تحقق خیانت بزرگی است که یقینا در آینده از سوی هوادران اصلاح طلبی پاسخ داه خواهد شد.
زارع یا مولوی 
حال که دوران مدیریت نجفی و فرزندش در مناصبشان رو به پایان است بهتر است اصلاح طلبان گزینه های تخصصی خود را برای شهرداری تبریز معرفی نمایند و در این مسیر از هیجان زدگی و جناح بازی اجتناب کنند. همه به یاد دارند نوین منتسب به اصولگرایان تعداد پرشماری از اصلاح طلبان را در مدیریت شهری بکار برد و این مساله صحیحی نیست که بخاطر اصولگرا بودن کسی انتخاب وی به شهرداری را اشتباه بدانیم. افراد سرشناسی چون قهرمان زارع از اصولگرایان و مصطفی مولوی از اصلاح طلبان می توانند بار جبران خرابی های تبریز در دوره چهارم شورای شهر را به دوش بکشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار