هر روز صدها هزار موتورسيكلت آلاينده در تهران تردد ميكنند اما پليس فقط با جرايم خاص آنها نظير نداشتن پلاك، نداشتن كلاه و نداشتن گواهينامه برخورد ميكند. براساس ماده 11آييننامه اجرايي نحوه انجام معاينه فني مصوب هيأت وزيران در تاريخ 7آبان 1382، ادارات راهنمايي و رانندگي پليس موظفند با هرگونه تخلف وسايل نقليه موتوري برخورد كنند.
فرسودگي حاصل از موتورسيكلتها موجب شده علاوه بر آلودگي هوا، تردد آنها در شهر خطرآفرين باشد و با اندك سرعتي بهعلت نقص در ترمز، جان شهروندان و راكبان هدف قرار گيرد.
سهم موتورسيكلتهاي تهران در حملونقل شهري 13درصد است كه بخش قابل توجهي از آن در محدوده مركزي شهر كه تنها 4درصد از مساحت كل شهر را در بر ميگيرد صورت ميپذيرد. 47درصد راكبان موتورسيكلت از اين وسيله بهمنظور رفتوآمد روزانه بين محل كار و سكونت، 29درصد بهعنوان وسيله امرار معاش و 24درصد نيز براي ساير موارد ازجمله تفريح استفاده ميكنند.
سهم موتورسيكلتها در آلودگي هواي تهران 21درصد، سهم سواريهاي شخصي 43درصد و سهم ساير وسايل نقليه ازجمله وانت بارها روي هم 36درصد است. بدينترتيب مشخص ميشود كه بيش از يك پنجم آلودگي هواي تهران ناشي از تردد موتورسيكلتهاي بنزيني كاربراتوري است.
معاينه فني يك موتور سيكلت تنها 8دقيق طول ميكشد اما بيميلي پليس به اجراي قانون معاينه فني موتورسيكلتها موجب شده كمتر از يك دهم درصد موتورهاي فعال پايتخت خود را به انجام معاينه فني ملزم بدانند.
سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره میزان مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی تهران گفت: "متأسفانه در در شهر تهران میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی بسیار ضعیف است و از 3میلیون موتورسیکلت تنها 200 مورد برای دریافت گواهی معاینه فنی مراجعه می کنند."
وی ادامه داد: "تست آلايندگي موتورسيكلتها يكي از آزمونهاي مهم درمراكز معاينه فني است. سلامت و عدمسلامت وسايل نقليه در اين آزمون براساس حدود مجازي كه سازمان محيطزيست تعيين كرده و به مراكزمعاينه فني ابلاغ شده صورت ميگيرد، چرا كه درحال حاضر 27درصد از مردوديهاي وسايل نقليه مربوط به اين آزمون ميشود. البته ساير آزمونها نيز در كاهش آلودگي هوا تأثيرگذاراست."
حسینی منش درباره تعداد مراکز معاینه فنی در شهر تهران بیان داشت: "در پایتخت 5مرکز معاینه فنی وجود دارد که دارای 10 خط هستند."
وی همچنین افزود: "قرار است مراکز معاینه فنی موتورسیکلت های تهران به سامانه سیمفا متصل شود."
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران درباره آمار فرسودگی موتورسیکلت های تهران اظهار کرد: "عمر بالای 7سال برای موتورسیکلت های یعنی فرسودگی، و در حال حاضر حدود 2هزار و 500 فقره عمر بالای 7سال دارند."
حسینی منش در پایان با اشاره به مشکل پلاک های موتور سیکلت های پایتخت گفت: "از این 3میلیون موتورسیکلت تعداد بسیاری فاقد پلاک هستند و یا از دیگر شهرستان ها به تهران آورده شدند، که خود باعث بروز بسیاری از مشکلات است."