چند ماه دیگر به طور رسمی ماموریت محمد باقرقالیباف در شهرداری تهران به اتمام می‌رسد و پس از ۱۲ سال، کلیدار تهران تغییر خواهد کرد.
کد خبر: ۴۲۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ 22 May 2017
شهریور امسال همزمان با آغاز به کار شورای شهر پنجم، به احتمال بسیار زیاد، ۱۲ سال مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران که باثبات‌ترین و طولانی‌ترین در مقیسه با شهرداران قبلیت هران بود، به پایان می‌رسد. با تغییر ترکیب شورای شهر تهران نخستین و مهم‌ترین تکلیف شورای شهر جدید انتخاب شهردار جدید پایتخت است اما هنوز هیچ‌کدام از منتخبان پنجمین شورای شهر پنجم اظهار نظری در خصوص گزینه‌های شهرداری نکرده‌اند.

با این حال گمانه زنی‌ها در این رابطه آغاز شده است و به نظر می‌آید محسن هاشمی گزینه اصلی لیست برنده انتخابات برای شهرداری باشد اما مطرح شدن گزینه‌های متفاوت نشان می‌دهد در این خصوص هنوز تصمیم‌گیری نهایی نشده است.

شاید به همین دلیل باشد که محسن هاشمی چندان با مطرح شدن موضوع انتخاب شهردار موافق نیست. او در گفتگویی که با یکی از روزنامه‌های صبح کشور، مطرح کردن انتخاب شهردار آینده تهران را موضوعی انحرافی و زدورس دانسته و گفته که این صحبت‌ها را برخی افراد با هدف اختلاف‌افکنی و رسیدن به اهداف جناح خود مطرح می‌کنند تا شیرینی این پیروزی و اقبال بی‌نظیر مردم را خراب کنند. به جز او گفته می‌شود الویری منتخب دیگر شورای پنجم نیز بی رغبت نیست که مدیریت پایتخت را بر دست گیرد.

در میان نام‌های مطرح شده برای کلیدداری بهشت ۱۰ نام بیش از گزینه‌های دیگر به گوش می‌رسد:

۱- اسحاق جهانگیری: متولد ۱۳۶۶ است و ۶۰ ساله، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود که به نفع حسن روحانی کنار کشید. او در حال حاضر معاون اول رئیس جمهور است و پیش از این نیز، دو دوره وزیر صنعت و معدن بوده و  البته سابقه استانداری اصفهان و نیز نمایندگی مجلس را هم در کارنامه دارد. او در مناظرات انتخاباتی انتقاداتی به محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار فعلی تهران وارد کرد و از این رو گفته می‌شود که می‌تواند در قامت آلترناتیو ظاهر شود. 

۲- عباس آخوندی: متولد ۱۳۳۶ است و ۶۰ ساله، وزیر راه و شهرسازی فعلی است که سابقه تصدی پست وزارت مسکن در دوره دوم دولت اکبر هاشمی و معاونت سیاسی وزارت کشور را هم داشته است. در وزات راه و شهرسازی علیرغم انتقاداتی که به واسطه رکود صنعت مسکن و به سرانجام نرسیدن پروژه مسکن مهر به او می‌شود؛ با دو اقدام توسعه ریلی و نیز خرید هواپیما کارنامه خود را ارائه داده و البته توانسته از دو استیضاح مجالس نهم و دهم هم عبور کند.

۳- محسن صفایی فراهانی: متولد سال ۱۳۲۷ است و ۶۹ ساله که او را با ریاست بر فدراسیون فوتبال می‌شناسند. معاونت طرح و برنامه وزارت صنایع سنگین، معاون و قائم مقام وزارت صنایع سنگین، مدیریت عامل شرکت‌های فراب و مپنا،  نمایندگی مردم تهران در مجلس ششم و قائم مقامی وزارت امور اقتصاد و دارایی از سوابق اوست. 

۴- محسن مهرعلیزاد: متولد ۱۳۳۵ است و ۶۱ ساله، او را هم با ریاست بر ورزش کشور می‌شناسند اما حالا رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه‌ای و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است. قبلا در دولت اول اصلاحات استاندار خراسان بوده و در دولت دوم، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی. از او به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری مشهد هم نام برده می‌شود.

۵- حبیب الله بی‌طرف: متولد ۱۳۳۵ است و ۶۱ ساله. در حال حاضر معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزرات نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران است. پیش‌تر استاندار یزد، در دولت هاشمی رفسنجانی معاون وزیر نیرو و در دو دولت اصلاحات، وزیر نیرو بوده است.

۶- پیروز حناچی: متولد ۱۳۴۲ است و ۵۴ ساله. در حال حاضر معاون شهرسازی و معماری مسکن وزارت راه و شهرسازی است و در دوران وزارت عبدالعی‌زاده در وزارت مسکن نیز در همین سمت بوده است. وی در سال‌های گذشته از منتقدین شهرداری تهران بوده است.

۷- سید حسین مرعشی: متولد  ۱۳۳۷، کشکوئیه رفسنجان است. او نمایندهٔ دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده و دایره مسئولیت‌های او از جهاد سازندگی شروع و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ختم شده است. مرعشی در کارنامهٔ فعالیت‌های خود، استانداری کرمان، ریاست دفتر هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را نیز دارد.

۸-مرتضی حاجی: متولد ۱۳۲۷ تهران است، دو دوره حضور در وزارت‌خانه تعاون و آموزش و پرورش را در کارنامه کاری خود دارد. استانداری مازندران، قائم مقام وزیر صنایع سنگین، معاون وزیر ارشاد، ریاست سازمان قندوشکر و مدیرعامل روزنامه همشهری برخی از مسئولیت های وی بوده است.

۹- محسن هاشمی رفسنجانی: متولد  ۱۳۴۰ در قم است.  عضو منتخب شورای شهر تهران در دوره پنجم و مدیر عامل متروی تهران با حکم محمدباقر قالبیاف بود. او در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران هم با استعفایش موافقت کرد و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت‌مدیره منصوب کرد.  او در چهارمین دورهٔ شورای شهر ، گزینهٔ اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود که در نهایت با یک رأی کمتر انتخاب نشد و به دانشگاه آزاد رفت تا معاون عمرانی شود. محسن هاشمی در حال حاضر منتخب اول مردم تهران در شورای شهر است.



۱۰-مرتضی الویری : متولد  آذر ۱۳۲۷ در دماوند است. او نماینده سه دوره اول مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری، شهردار سابق تهران و سفیر ایران در اسپانیا بوده‌ است. او نیز همانند محسن هاشمی، یکی از منتخبین شورای شهر پنجم است.
منبع: مهر
برچسب ها: شهرداری تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار