براساس آمار اعلام شده از منتخبان مردم در شورای شهر پنجم، ۶ زن به جمع اعضای شورای شهر تهران آمدند.
کد خبر: ۴۲۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 22 May 2017
در انتخابات شورای شهر پنجم طلسم حضور زنان در شورای شهر تهران شکسته شد. طی ۴ دوره گذشته در شورای شهر تهران از دوره اول تا دوره چهارم این شورا بیش از ۳ عضو زن در صندلی‌های شورا را به خود ندیده‌ بود.

حالا براساس آمار اعلام شده از منتخبان مردم در شورای شهر پنجم، ۶ زن به جمع اعضای شورای شهر تهران آمدند و برای اولین بار در تاریخ شورای شهر تهران تعداد اعضای زن این شورا به ۶ نفر رسید. این اتفاق در شرایطی است که تعداد اعضای شورای شهر نیز در این دوره کاهش یافته است و علیرغم کاهش تعداد اعضای و کرسی‌های شورای شهر تهران شاهد افزایش حضور زنان در پارلمان شهری هستیم.


بر این اساس زنان راه‌یافته به شورای شهر تهران براساس رای مردم (آخرین نتایج اعلام شده)، رتبه و تعداد رای آنها به شرح زیر است:

4- شهربانو امانی انگنه:  ۱۲۸۸۸۰۵ رای

5- بهاره آروین:  ۱۲۷۶۷۱۹ رای
6- زهرا صدراعظم نوری:  ۱۱۹۹۹۶۳  رای
16- ناهید خداکرمی:  ۱۱۶۶۳۳۱ رای
17- زهرا نژادبهرام:  ۱۱۲۶۸۴۰ رای
19- الهام فخاری:  ۱۱۰۶۴۶۸ رای

نکته اینجاست که در شورای شهر چهارم، فقط یک دهم اعضا را زنان تشکیل می دادند، ولی اکنون اندکی کمتر از یک سوم اعضای شورای شهر تهران، زنان هستند.

در جدول زیر تعداد اعضای زن شورای های تهران تهران از دوره اول تا پنجم را بخوانید: 
شورای اول :   جمیله کدیور، فاطمه جلایی‌پور، صدیقه وسمقی
شورای دوم :   نسرین سلطان‌خواه حقیقی، منظر خیر حبیب‌اللهی، مهنوش معتمدی‌آذر
شورای سوم :   پروین احمدی‌نژاد ، معصومه ابتکار، معصومه آباد
شورای چهارم:  معصومه آباد ،فاطمه دانشور ، الهه راستگو
شورای پنجم :   شهربانو امانی، بهاره آروین، زهرا صدراعظم نوری، ناهید خداکرمی، زهرا نژادبهرام، الهام فخاری
 
در نمودار زیر تعداد اعضای زن شورای شهر تهران در دوره اول تا ششم را مشاهده کنید:
رکورد حضور زنان در شورای شهر تهران شکسته شد


نگاهی به سابقه ورود زنان به شوراهای شهر

نگاهي به آمار ورود زنان به عرصه‌ شوراها در کشور از اولين دوره‌ برگزاري انتخابات شوراهاي شهر و روستا نشان مي‌دهد که تعداد نامزدهاي زن هر دوره نسبت به قبل افزايش داشته و هر دوره، زنان بيشتري به شوراها راه پيدا کرده‌اند. دوره‌ اول از ميان هفت هزار و 276 نفر کانديداي زن، تعداد هزار و 375 نفر وارد شوراهاي شهر و روستا شدند.

در دوره دوم با توجه به اينکه ميزان کانديداتوري زنان کاهش يافت و به رقم پنج هزار و 867 نفر رسيد اما زنان بيشتري با دو هزار و 336 نفر توانستند در شوراها حضور يابند. اين رقم در دوره سوم به هفت هزار و 129 نفر کانديدا رسيد اما ميزان موفقيت ورود زنان به شورا به هزار و 410 نفر کاهش يافت. در سال چهارم و حال حاضر، فعاليت شوراها با افزايش دو برابري کانديداتوري زنان يعني رسيدن تعداد نامزدهاي زن به عدد 12 هزار و 96 نفر مواجه شد که در مقايسه با ادوار پيش، به طرز چشمگيري بيشتر بود.

در نهایت هم 6 هزار و 96 زن توانستند وارد شوراهاي شهر و روستا شوند؛ بنابراين حضور زنان از دوره‌ اول تا دوره‌ چهارم 4, 4 برابر شده است. امسال هم درحالي‌که چند روز بيشتر به انتخابات شوراي شهر و روستا نمانده آمار حضور زنان بسيار بيشتر از دوره‌هاي پيش به نظر مي‌رسد. 

به گفته رئيس ستاد انتخابات کشور امسال از کل داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهاي شهر و روستا، در مجموع 178 هزار و 85 نفر زن شرکت کرده‌اند که اين رقم 6,3 درصد کل داوطلبان را تشکيل مي‌دهد.

نگاهی به زنان راه‌یافته به شورا

تعداد زنان فهرست اصلاح‌طلبان اگرچه فعالان حقوق زنان را کاملا راضي نکرد اما جاي خالي برخي چهره‌ها در آن به چشم مي‌خورد ولی به‌هرحال يک دستا‌ورد حداقلي و مفيد محسوب مي‌شد. نگاهي به سوابق زناني که در اين فهرست به چشم مي‌خورند، نشان مي‌دهد که آنها چه قدم‌هايي براي شهر و زنان آن مي‌توانند بردارند.

زهرا  نژادبهرام

زهرا نژادبهرام، در دوره پيشين مجلس شوراي اسلامي با بحث کانديداتوري خود مواجه بود اما اعلام کرد که کانديدا نمي‌شود. ‌نژاد‌بهرام نويسنده کتاب «موانع مشارکت سياسي زنان در ايران» است. او متولد سال ۴۲ و اولين معاون فرماندار زن کشور محسوب مي‌شود.

زهرا نژاد‌بهرام معتقد است که شهر مکاني بوده که با حضور انسان هويتي زنده به خود گرفته است. شهر موجودي است که رشد و بلوغ و بالندگي آن در سيماي ساکنان آن به نمايش درمي‌آيد. او در زمينه شهري، معتقد است که زنان مطالباتي از فضاي شهري و محل سکونت دارند. شهر جايي ا‌ست که بايد مادري کرد، همسري کرد، کارمندي کرد، ثروت توليد کرد، تفريح کرد و هويت و فرهنگ را شکل داد. او مي‌گويد مانند جين جاکوبز، يک شهرساز آمريکايي، باید درس شهرسازي را در خيابان آموخت و در سامان‌دادن به شهر، به هنر نياز است. 

او حالا کانديدا شده تا در صورت نمايندگي، با نمايندگاني به قول او مواجه باشيم که با پوشيدن لباس قانون‌گذاري در پارلمان شهري ضمن احترام به حقوق شهروندي همگان تصوير نمايش نگاه زنانه به مديريت شهري را که همراه با هنر و برنامه‌ريزي دوجنسيتي است، همساز کنند.

زهرا صدراعظم نوري

زهرا صدراعظم‌نوري (متولد ۱۳۴۱ در تهران) فعال سياسي اصلاح‌طلب و اولين شهردار زن در جمهوري‌اسلامي ايران است. او در سال ۱۳۷۵ با حکم غلامحسين کرباسچي به‌عنوان شهردار منطقه ۷ تهران منصوب شد. صدراعظم‌نوري که دکتری مديريت محيط‌زيست دارد، اکنون مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست ايران است. صدراعظم نوري در انتخابات شوراها در سال ۱۳۹۲، به‌عنوان عضو علي‌البدل شوراي شهر تهران انتخاب شد. او 32 سال سابقه فعاليت در حوزه‌هاي مديريتي، اجرايي، علمي و فرهنگي کشور دارد که نمونه‌هاي زير جزئی از آنها هستند:

مشاور معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست کشور، عضو کميته محيط‌زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام، مشاور اجتماعي معاون وزير کشور و رئيس سازمان شهرداري‌هاي کشور، مشاور رئيس دانشگاه آزاد اسلامي و عضو شوراي راهبردي زنان فرهیخته، عضو کميسيون فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي، عضو کميته آموزش شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، مديرکل برنامه‌ريزي و توسعه شهري، شهردار منطقه 7 تهران، رئيس محيط‌زيست شهر تهران، عضو شوراي‌عالي سياست‌گذاري کميسيون‌هاي وزارت کشور، عضو شوراي بررسي مسائل اجتماعي شهر تهران و عضو شوراي سياست‌گذاري کميسيون‌هاي وزارت آموزش‌وپرورش کشور.

الهام فخاري

الهام فخاري جزء چهره‌هايي از فهرست اصلاح‌طلبان است که براي مردم کمتر شناخته شده. او درحال‌حاضر مسئول روابط عمومي شوراي سياست‌گذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان است اما حوزه فعاليت غير‌سياسي‌اش بيشتر به عرصه روان‌شناسي برمي‌گردد. فخاري که متولد 1354 اصفهان است در انجمن روان‌شناسي ايران، انجمن مطالعات برنامه‌ريزي درسي ايران و جمعيت توسعه علمي ايران عضويت دارد.

شهربانو  اماني

شهربانو اماني زنگنه که يکي از قديمي‌ترين فعالان سياسي فهرست اصلاح‌طلبان محسوب مي‌شود متولد سال 1339 است. او نماينده مردم اروميه در دوره‌هاي پنجم و ششم مجلس شوراي اسلامي و مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست ايران در امور زنان و خانواده است. اماني‌انگنه در نوزدهم شهريور ۱۳۵۸ مصادف با سالروز درگذشت آيت‌الله طالقاني به همراهي گروهي از خيران، صاحب‌نظران و جوانان اروميه «سازمان توحيدي انفاق» را پايه‌گذاري کردند. 
او در سال ۱۳۶۰ به‌عنوان مددکار در سازمان بهزيستي تازه‌تأسيس مشغول به کار شد و سپس به رياست مجتمع حمايتي قدس و پس از آن مجتمع خدمات حمايتي شهيد جعفري اروميه درآمد. در سال ۱۳۷۵ با کسب بيشترين درصد آرا، ۴۷،۲۰ و مجموع رأي ۱۸۹,۵۲۶ توانست به‌عنوان نخستين زن از حوزه انتخابيه اروميه، استان آذربايجان‌غربي و همچنين در مقام نخستين زن از ديار آذربايجان به مجلس شوراي اسلامي دور پنجم راه پيدا کند. اماني، براي بار دوم موفق به ورود به مجلس ششم شد و به‌همراه سهيلا جلودار‌زاده اولين زناني بودند که به‌سمت منشي در هيأت‌رئيسه مجلس انتخاب شدند. او در تاريخ چهارم آذر ۱۳۹۲، با حکم دکتر معصومه ابتکار، معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، به‌عنوان مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در امور زنان و خانواده منصوب شد.

بهاره آروين

بهاره آروين هم يکي از چهره‌هاي ديگر فهرست اصلاح‌طلبان است که بيشتر شخصيت علمي دارد تا سياسي. او مدير گروه روش‌شناسي انجمن جامعه‌شناسي ايران است. ايده «شهرداري شيشه‌اي» آروين او را بيشتر از هر چيز ديگري سر زبان‌ها انداخت.

او درباره اين ايده مي‌گويد: "باید همه داده‌ها و اطلاعاتي از شهرداري که درحال حاضر در دسترس شوراي شهر قرار دارد يا طبق قانون مي‌تواند در اختيار شوراي شهر قرار داشته باشد، از طريق يک سامانه آنلاين در اختيار همه شهروندان قرار گيرد. اين داده‌ها و اطلاعات شامل ميزان بودجه و نحوه هزينه‌کرد آن، نحوه واگذاري پروژه‌هاي بالاي يک ميليارد تومان، مجوزها و کاربري‌‌ها و ديگر داده‌ها و اطلاعات مشابه است، همچنين انتشار علني مذاکرات شورا و انتشار علني رأي تک‌تک اعضا در مباحث مختلف."

ناهيد  خداکرمی

ناهيد خداکرمي ديگر عضو فهرست اصلاح‌طلبان است که بيشتر از اهالي دنياي سياست بين اهالي حوزه علمي و پزشکي شناخته شده است. او متخصص باروري و مامايي و رئيس انجمن علمي مامايي ايران است. خداکرمي دانش‌آموخته دکتري تخصصي علوم بهداشتي از دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و همچنين دبير کارگروه سلامت و محيط‌زيست معاونت زنان و خانواده رياست‌جمهوري است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار