معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد با اشاره به جمع‌‌آوری 35 میلیاردی درآمد کفاره و فطریه در سال گذشته، گفت: برنامه‌های متنوعی در قالب سفره‌های اطعام، جذب حامیان جدید، صله رحم ایتام با مسئولان در ماه رمضان خواهیم داشت.
کد خبر: ۴۲۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳ 22 May 2017
علی‌محمد ذوالفقاری در نشست خبری به مناسبت نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، گفت: توسعه فرهنگ انفاق، مشارکت بیشتر مردم و ساماندهی کمک‌های سایرین در جهت محرومیت‌زدایی اهدافی است که کمیته امداد دنبال می‌کند که بخشی از اعتبارات را دولت به ما می‌دهد و بخشی با مشارکت مردم از مسیر صدقات و کارت و غیره است. 

وی ادامه داد: طرح اکرام یتیم را دیگری برای مشارکت مردم است که در قالب مثلثی از یتیم، حامی و کمیته امداد نیازسنجی می‌شود و این در حالی است که اکنون یک میلیون حامی از 200 هزار یتیم و خانواده محسنین حمایت می‌کنند. 

ذوالفقاری با بیان اینکه کمیته امداد در مسیر حامی‌یابی حرکت می‌کند، گفت: در بحث خیریه‌ها و مراکز نیکوکاری نیز به دنبال طرح‌های جمع‌آوری کمک‌های مشترک و مددجوی مشترک هستیم و امسال ردیفی پیش‌بینی کرده‌ایم که با خیریه‌ها تبادل بودجه‌ای داشته باشیم. 

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد با بیان اینکه 25 درصد مجموع خدمات کمیته امداد از درآمدهای مردمی است، گفت: در سال گذشته 1463 میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم که 175 میلیارد تومان آن از طریق شبکه‌های مردمی، 290 میلیارد تومان کمک‌های صدقات، 404 میلیارد تومان اکرام یتیم، 258 میلیارد تومان زکات، 357 میلیارد تومان سایر کمک‌ها و 20 میلیارد تومان نیز کمک سازمان‌ها بوده که در اختیار ما قرار گرفته است.

وی افزود: کمیته امداد 10 میلیون خیر را سازماندهی کرده، 8 میلیون خیر در حوزه صدقات، یک میلیون خیر در حوزه اکرام یتیم و یک میلیون نیز در بحث زکات، قربانی، عید فطر و غیره است.

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد انتقاد کرد: کمک‌هایی که دریافت می‌شود متناسب با توانایی خیرین نیست بنابراین در تلاشیم میزان مشارکت خیر را با اطلاع‌رسانی بیشتر متناسب کنیم. 

ذوالفقاری با اشاره به ماه مبارک رمضان، گفت: از حامیان جدید ثبت‌نام می‌شود، سال گذشته صد هزار نفر به مجموعه حامیان اضافه شده و امسال تلاش به افزایش این آمار داریم.

وی تصریح کرد: سفره‌های اطعام در استان‌های مختلف پهن می‌شود، امسال نیز از طریق کمک‌های نقدی که به نیابت از آنها سفره‌اندازی می‌کنیم، توزیع خشکبار در قالب بسته‌های ماه رمضان از سوی خیرین و پهن شدن سفره اطعام از سوی خیرین که با کمک کمیته امداد خواهد بود. 

ذوالفقاری از اجرای طرح مفتاح‌الجنه در ماه رمضان خبر داد و گفت: در این طرح صله رحم از خانواده‌های تحت حمایت با خیرین و مسئولان خواهد بود تا در این دیدارها به نیازهای مددجویان پاسخ داده شود.

وی به برگزاری مراسمی با عنوان تجلیل از حامیان در ماه رمضان خبر داد و گفت: در این مراسم از خیرینی که ویژگی خاصی دارند مبالغ قابل توجهی صدقه می‌دهند یا ایتام زیادی را تحت پوشش دارند تجلیل می‌‌شود.

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد، گفت: استفاده کمیته امداد از فطریه به نفع نیاز خانواده‌ها در حال توسعه است، سازماندهی لازم با هیأت امنای مساجد، خیریه‌ها و مراکزی که محل تجمع مردم است مانند تکایا، مساجد و مصلاهای نماز جمعه برای جمع‌آوری فطریه انجام شده است. 

ذوالفقاری گفت: سال گذشته حدود 35 میلیارد تومان درآمد حاصل از کفارات و فطریه بوده است.

وی از طرحی جدید در قالب زنده شدن مسئولیت اجتماعی خبر داد و گفت: در این طرح ارتباط با دهک‌های بالای اقتصادی خواهیم داشت تا مسئولیت اجتماعی آنها زنده شود، صنوف، کارخانجات وافرادی که توان اقتصادی بالایی دارند تعاملاتی شده است تا کمک بیشتری از آنها دریافت شود.

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد در مورد موانع مشارکت خیرین و مردم، گفت: در تلاش به رفع این موانع و حساسیت‌زدایی مردم نسبت به امداد هستیم یکی از این موانع دستبرد زدن به صندوق صدقات بوده که در تلاشیم این صندوق‌ها را به محیط‌های امن ببریم یا ضد سرقت کنیم، اطلاع نداشتن خیرین از نحوه مصرف کمک‌ها مانع دیگری است که در تلاشیم با اطلاع‌رسانی مسیر را مشخص کنیم.

ذوالفقاری ادامه داد: به عنوان مثال 400 میلیارد تومان از طرح اکرام یتیم سال قبل جمع‌آوری شده اما ریالی از این پول یتیم صرف هزینه تشریفاتی نشده و به طور دقیق مصرف شده است. همچنین مردم احساس می‌کنند که طرح‌های امداد به گداپروری ختم می‌شود در نتیجه کمیته به دنبال ماندگاری این کمک‌ها در قالب ساخت مسکن، درمان، آموزش و ازدواج است.

وی در رابطه با فعالیت خیریه‌ها، گفت: متأسفانه خیریه‌ها در مناطقی شکل گرفته‌اند که مناطق اقتصادی است و در مناطق محروم از نظر توزیع اقتصادی خیریه کمبودی بوده است و تلاش می‌کنیم در تعامل با خیریه‌ها بخشی از آنها را به سمت مناطق محروم ببریم و در جذب مددجو و ارائه خدمات به طریق مشترک برسیم. چرا که اگر پول جمع‌آوری شده را در زیرساخت‌ها هزینه کنیم فقر موجود سریع‌تر حل می‌شود. 

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد همچنین در رابطه با پوشش ایتام و فعالیت خیریه‌ها، گفت: به دنبال تبادل اطلاعات با خیریه‌ها هستیم تا همپوشانی کمتر شود چرا که پوشش یک یتیم به نذر و نیت حامی بستگی دارد یک حامی ممکن است بخواهد یتیمی را در منطقه خاصی پوشش دهد از طرفی اطلاعات دقیقی نداریم که یک نیازمند از چند خیریه کمک می‌گیرد بنابراین در تلاشیم به نظام‌بخشی بیشتر ارتباطمان با خیریه‌ها بپردازیم. با وجود این مشکلات در نوبت ماندن یک یتیم شاید کمتر از یک ماه باشد. 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار