در سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۸۱ متقاضی سقط جنین درمانی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که از این تعداد برای هشت هزار و ۵۳۷ نفر مجوز سقط درمانی صادر شد.
کد خبر: ۴۲۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ 16 May 2017
مجوز سقط درمانی بر اساس ماده واحده قانون سقط جنین درمانی مصوب سال ۱۳۸۴۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن بر عهده سازمان پزشکی قانونی کشور است و بر اساس آنچه در قانون مورد تأکید قرار گرفته تنها در صورت داشتن شرایط خاص برای مادر باردار صادر می‌شود که مهم‌ترین آن سن بارداری کمتر از ۱۹ هفته است به بیان دیگر اگر سن باردای از ۱۹ هفته گذشته باشد به دلیل ولوج روح در جنین، امکان صدور مجوز سقط به هیج وجه وجود نخواهد داشت. علاوه بر سن بارداری باید وجود ناهنجاری در جنین که بعد از تولد موجب حرج مادر شود و یا بیماری مادر به نحوی که ادامه بارداری برای او خطر جانی به همراه داشته باشد توسط سه پزشک متخصص به تأیید برسد تا پزشکی قانونی نسبت به صدور مجوز اقدام کند؛ بنابراین، این تصور که تمام ناهنجاری‌های موجود در جنین و یا هر بیماری مادر به صدور مجوز سقط می‌انجامد تصوری کاملاً نادرست است زیرا تنها ناهنجاری‌های جنینی که موجب حرج مادر شود و یا بیماری‌هایی که در صورت ادامه بارداری برای مادر خطر جانی به همراه داشته باشد به صدور مجوز منجر خواهد شد.

بر همین اساس همه ساله تعدادی از متقاضیان سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی در کشور مراجعه می‌کنند که ضمن بررسی شرایط و مدارک پزشکی برای تعداد قابل توجهی از آنان مجوز سقط صادر می‌شود. در سال گذشته نیز تعداد کل متقاضیان سقط جنین درمانی که برای دریافت مجوز به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند، ۱۲ هزار و ۲۸۱ نفر بود که تعداد این افراد در مقایسه با سال قبل از آن ۲۳٫۴ درصد افزایش یافت.

از کل مراجعین سقط درمانی در سال گذشته هشت هزار و ۵۳۷ نفر حائز شرایط دریافت مجوز سقط جنینن درمانی تشخیص داده شدند و برای آنان مجوز صادر شد که نسبت به سال قبل از آن تعداد مجوزهای سقط جنین درمانی صادر شده ۱۹٫۸ درصد بیشتر شد.

بر اساس این گزارش از کل افرادی که در سال گذشته متقاضی دریافت مجوز سقط درمانی بودند، برای دو هزار و ۶۴۲ نفر به دلیل نداشتن شرایط لازم مجوز صادر نشد و یکهزار و ۱۰۲ نفر بعد از اولین مراجعه درخواست خود را پیگیری نکردند.

همچنین بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۳۹۴، استان‌های تهران با دو هزار و ۷۱ مراجعه (یکهزار و ۱۴۵ مجوز)، خراسان رضوی با یکهزار و ۱۵۴ مراجعه (۹۶۶ مجوز) و خوزستان با یکهزار و ۹۰ مراجعه (۹۱۱) مجوز بیشتر آمار متقاضیان سقط جنین درمانی را داشته‌اند.

استان‌های سمنان با ۱۰۲ مراجعه (۶۰ مجوز)، ایلام با ۱۰۸ مراجعه (۴۰ مجوز) و خراسان جنوبی با ۱۲۱ مراجعه (۷۷ مجوز) کمترین آمار متقاضیان سقط جنین درمانی را در سال گذشته داشتند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار