سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: اگر خودرو شما ۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته و یک نوزاد ۵ کیلوگرمی در ماشین حضور داشته باشد ممکن است با اولین برخورد وزن این کودک چندین برابر و به ۱۰۰ کیلوگرم برسد و این باعث خواهد شد شدت حادثه و آسیب وارده بیشتر شود.
کد خبر: ۴۲۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ 14 May 2017
پیرحسین کولیوند با بیان اینکه سرعت مهمترین عامل شناخته شده از میان علل وقوع سوانح ترافیکی است، گفت: از جمله عواملی که بر سرعت تاثیر گذار است می توان به سن راننده و میزان خستگی وی، جنس سطوح جاده و کیفیت آن، تعداد سرنشینان و قدرت خودرو اشاره کرد.
 
سرپرست سازمان اورژانس کشور افزود: مطالعات نشان داده است با هر یک کیلومتر سرعتی که از حد مجاز فراتر رود، شانس افزایش حوادث و تلفات ناشی از آن نیز افزایش پیدا می کند و تولیدکنندگان در جهان تلاش می کنند قدرت خودروها را افزایش داده و خودرو خود را با این مزیت معرفی کنند که چند کیلومتر در ساعت را می تواند طی کند بنابر این باید عوامل کنترل کننده ای برای این مزیت خودرو نیز در نظر گرفته شود.
 
وی با اشاره به اینکه افزایش سرعت، معادل افزایش نرخ تصادفات و مصدومان ناشی از آن است و عواقب بسیاری را به دنبال دارد، افزود: در اکثر نقاط جهان مطالعات بسیاری در راستای سرعت و عوامل تاثیر گذار بر آن صورت گرفته است و ای کاش شرایطی فراهم می شد که مباحث آموزشی حوادث ترافیکی را در سطوح مختلف تحصیلی جای داد.
 
کولیوند بیان کرد: در هر صورت شاهد تلفات بسیاری در حوادث ترافیکی هستیم که برخی از این افراد یا جان خود را و یا عضوی از بدن خود را از دست می دهند که در این صورت هزینه های بسیاری از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و رفتاری بر جامعه تحمیل خواهد شد.
 
وی افزود: برای مثال اگر بخواهیم مسیر قم تهران را با سرعت 120 کیلومتر در ساعت طی کنیم، ممکن است 60 دقیقه ای به مقصد برسیم اما اگر همین مسافت را با سرعت 140 کیلومتر در ساعت طی کنیم ،52 دقیقه ای به مقصد خواهیم رسید در این صورت تنها به دلیل 8 دقیقه درصد خطا و ایجاد حادثه را بالاتر می‌بریم و ممکن است جان خود و سایر سرنشینان را به خطر بیندازیم.
 
سرپرست اورژانس کشور گفت: در این زمینه اگر مسائل ریاضی و درسی دانش آموزان به گونه ای مطرح شود که نگاه آموزشی و فرآیندی داشته باشد بسیار مناسب خواهد بود وقتی شاهد افزایش سرعت هستیم باید میزان آسیب افرادی مانند عابران پیاده، موتور سواران و دوچرخه سواران را که دارای امکانات محافظتی کمتری هستند را نیز بررسی کرد .
 
کاهش تخلفات با نصب دوربین‌های کنترل سرعت
 
وی به انجام مطالعاتی در فرانسه در این زمینه اشاره کرد و افزود: نتایج این مطالعات حاکی از آن است که با نصب حدود 1000 دوربین کنترل سرعت حدود 30 درصد از تخلفات کاهش یافته است، این کنترل در بازه زمانی 2012 تا 2016 در سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفت و به میزان قابل توجهی سرعت وسایل نقیله کنترل شد.
 
کولیوند با تاکید بر اینکه رفتارهای خام، ناقص و بدون مهارت رانندگان یا راکبین از عوامل اصلی ایجاد حوادث و سوانح ترافیکی است، افزود: در این زمینه باید دانش، تکنیک ها و مهارت های رانندگی و اصول آن، کنترل رفتاری در رانندگان و شناخت خطرات ترافیکی را از ابزارهای مهمی بدانیم که از حوادث ترافیکی جلوگیری خواهد کرد.
 
کولیوند با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از حوادث ترافیکی گفت: مطالعات محققان نشان داده است بهره گیری از آموزش در این سطوح می‌تواند به طور جدی و موثر حوادث ترافیکی را کاهش دهد در کشور ما در این زمینه مطالعات خوبی صورت گرفته که یکی از آنها مختص راکبین موتور سوار است برای این افراد یک گروه به عنوان شاهد و گروه دیگر به عنوان آموزش دهنده در نظر گرفته شده بود که به مدت 2 جلسه 2 ساعته در هفته و طی 2 ماه به طول انجامید هنگامی که این مطالعات به مرحله آزمون رسید به وضوح شاهد تاثیر به سزای آموزش در کاهش حوادث و سوانح ترافیکی بودیم.
 
برخی از رانندگان مهارت لازم را ندارند
 
وی در خصوص آموزش مهارت‌های لازم، گفت: در این زمینه لازم است برنامه‌های آموزشی در راستای حوادث ترافیکی به صورت عملیاتی اجرا شود چراکه برخی از رانندگان به اندازه کافی با رانندگی آشنایی ندارند و مهارت لازم را کسب نکرده اند و نمی دانند در شرایطی مانند بارندگی و یخبندان چگونه باید رانندگی کنند.چنین مهارت هایی باید در آموزش ها گنجانده شود چرا که آموزش مهارت باعث کاهش حوادث ترافیکی می شود.
 
سرپرست اورژانس کشور بر لزوم احساس ضرورت رفتار ایمن در درجه اول تاکید کرد و افزود: باید بدانیم این رفتار ایمن بر رانندگی خودمان چه تاثیری دارد و نگرش راکبین و رانندگان باید نسبت به رانندگی ایمن تغییر داده شود و این مورد از نکات آموزشی مهمی است که باید به آن توجه شود.
 
کولیوند با اشاره به اینکه معمولا رانندگان تصور می‌کنند که آسیبی آنها را تهدید نخواهد کرد، گفت: باید باورهای این افراد را تغییر داد تا بدانند اگر رانندگی پر خطری را انجام می دهید به خود و دیگران آسیب می رسانید و تمامی اینها یک واقعیت است که در مباحث آموزشی می توان باورها و نگرش‌ها افراد را تغییر داد.
 
وی در نشست تخصصی "چالش‌های کاهش سرعت در جمهوری اسلامی ایران " در ادامه به کنترل ادراکی اشاره کرد و افزود: باید بدانیم که رفتار نادرست ترافیکی چه ریسک‌هایی را به دنبال خواهد داشت.
 
وی با بیان این که بیشتر راکبین موتورسوار قشر نوجوان و جوان جامعه هستند، افزود: این افراد معمولا در لحظه تصمیمی می گیرند و ممکن است بحث های هیجانی و احساسی آن ها در لحظه تحریک شود و از عواقب و خطراتی که ممکن است ایجاد کنند یا برایشان ایجاد شود اطلاعی نداشته باشند و بنابر این در این زمینه باید در مباحث آموزشی نگاه کنترل ادراکی و کنترل هیجانی را تغییر دهیم تا شاهد کاهش حوادث و سوانح ترافیکی مخصوصا کنترل سرعت در وسایل نقلیه باشیم و در صورت کاهش سرعت می توان به میزان قابل توجهی از تلفات جلوگیری کرد.
 
کودکان سرنشین، بیشترین آسیب را در تصادفات می بینند
 
کولیوند همچنین با بیان این که کودکان سرنشین خودرو در صورت افزایش سرعت در رانندگی بیشترین آسیب را می‌بینند، افزود: مثلا اگر خودرو شما 50 کیلومتر در ساعت سرعت داشته و یک نوزاد 5 کیلوگرمی در ماشین حضور داشته باشد ممکن است با اولین برخورد وزن این کودک چندین برابر و به 100 کیلوگرم برسد و این باعث خواهد شد شدت حادثه و آسیب وارده به آنها بیشتر شود.
 
وی با تاکید بر لزوم آموزش تکنیک های مراحل رانندگی ، گفت: از اصلی ترین این موارد می توان به کنترل سرعت اشاره کرد و باید نحوه رانندگی و میزان سرعت در شرایط مختلف به رانندگان آموزش داده شود.
 
کولیوند تصریح کرد: دستگاه های مسئول سمینارهایی برای رانندگان برگزار کنند تا رانندگان از لحاظ مهارتی، آموزش های مستمر و بازآموزی های لازم را دریافت کنند و رویکرد رفتار رانندگان و راکبین با آموزش مناسب به این سمت تغییر داده شود.
 
سرپرست سازمان اورژانش کشور تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر دستگاه هایی که در این زمینه درگیر هستند افراد دلسوز ، صاحب نظر و علمی هستند و پلیس راهور ، جاده ای و راهداری در این زمینه همکاری بسیار خوبی دارند.
 
وی افزود: همچنین در مباحث دانشگاهی فعالیت های بسیار مناسبی صورت گرفته است اورژانس و فوریت های پزشکی نیز زمانی وارد صحنه می شود که حادثه ای اتفاق افتاده باشد یعنی فردی عامل اصلی حادثه است و اورژانس باید برای ارائه خدمات مربوطه در محل حادثه حضور پیدا کند.
 
کولیوند تاکید کرد: اورژانس کشور هرچه قدر بتواند این حوادث را کاهش دهد به همان میزان می تواند خدمات بهتری را ارائه کند و همچنین خوشحال خواهیم شد که اتفاقی برای کسی نیفتد.
 
توسعه چشمگیر اورژانس پیش بیمارستانی، بیمارستانی و ناوگان هوایی با حمایت های وزیر بهداشت
 
کولیوند در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از حمایت های وزیر بهداشت در سازمان شدن اورژانس کشور تصریح کرد: وزیر بهداشت در جهت نجات جان مردم و کنترل صدمات و حوادث تاکید فراوانی بر آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث دارند و در این زمینه نیزحمایت های فراونی را برای نجات جان مردم و کاهش تلفات و صدمات به اورژانس کشور داشته اند.
 
وی با اشاره به تلاش دکتر هاشمی در راستای تقویت و توسعه اورژانسهای بیمارستانی و پیش ببمارستانی، افزود: هر روز شاهد نتایج عالی و قابل تقدیر اقدامات وزارت بهداشت می باشیم که از دید چشم تیز بین مردم هم دور نیست و همه قدردان تلاش و کوشش این وزیر جهادی هستند.
 
کولیوند ادامه داد: در همین راستا امروزه ما شاهدیم که اورژانس 115در دورترین روستاها و مناطق صعب العبور حضور پیدا کرده و برای نجات مصدومین ترافیکی و غیرترافیکی هر روز برتعداد ناوگان هوایی افزوده می شود و با حمایت های وزیر بهداشت اورژانس کشور بعد از سازمان شدن ،به صورت جدی تر در مسیر آموزش همگانی به تمامی مردم در سطوح مختلف گام برداشته است.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار