کد خبر: ۴۱۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴ 19 April 2017
به گزارش تابناک یزد،یزد یکی از شهرهای مرکزی ایران است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. برای آشنایی با دیدنی‌های این شهرهمراه شوید.
یزد مرکز استان یزد است که بین رشته‌کوه‌های شیرکوه و خرانق، در دشت گسترده‌ای به نام یزد-اردکان قرار دارد. دارالعلم و دارالعباده از القاب شهر یزد در گذشته بوده است. از دیگر القاب یزد می‌توان به شهر بادگیرها و عروس کویر اشاره کرد که به راستی شایسته‌ی آن‌ها است. این شهر اولین شهر خشتی جهان است و بعد از ونیز ایتالیا، دومین شهر تاریخی دنیا محسوب می‌شود. مردمان مهمان‌نواز و خونگرم یزد سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری هستند که برای بازدید از شکوه تاریخی آن به این شهر سفر می‌کنند. در این مقاله شما را با جاذبه‌های این شهر آشنا می‌کنیم تا در سفر به یزد، با برنامه‌ریزی دقیق بتوانید از تمامی آن‌ها بازدید کنید.

خانه لاری ها یزد
خانه‌ی لاری‌ها یکی از خانه‌های تاریخی یزد است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این خانه در محله فهادان و مجاورت عمارت کلاه‌فرنگی قرار دارد. این عمارت از ۶ باب خانه با معماری مختص مناطق کویری ساخته شده که متعلق به یکی از تجار مشهور یزد به نام حاج محمد ابراهیم لاری بود. همچنین این خانه به گونه‌ای ساخته شده است که از اطراف، کسی نتواند داخل آن را ببیند و حریم آن کاملا حفظ شده است. طراحی این خانه مانند دیگر خانه‌های کویری به گونه‌ای است که بیشترین سایه و فضای خنک را در روزهای گرم تابستان برای ساکنانش فراهم می‌کند. خانه‌ی لاری‌ها در بهمن ماه ۱۳۷۵، با شماره‌ی ۱۷۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع یزد
مسجد جامع یزد در طول حدود ۱۰۰ سال و سه دوره بنا شده و بارها مرمت شده است. پایه‌های اصلی مسجد در دوران ساسانی بنا شده و در دوره‌های ایلخانی و تیموری تکمیل شدشه است. گفته می‌شود سبک معماری این بنا به شیوه‌ی آذری است. مسجد جامع یزد زیربنایی حدود ۹۸۰۰ متر مربع دارد و طول و عرض آن به ترتیب ۱۰۴ و ۹۹ متر است که ۷ ورودی و خروجی در چندین کوچه دارد. در دوران قاجار بازسازی و مرمت این بنا به طور گسترده انجام شد که سبب شد ظاهر آن از مسجد اولیه کاملا متفاوت شود. مسجد جامع یزد در ۳۱ تیر ۱۳۱۳ با شماره‌ی ۲۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مجموعه میدان امیر چخماق
مجموعه‌ی امیرچخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار است. میدان امیرچخماق یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری یزد است. قدمت این مجموعه به دوران تیموریان (قرن نهم) بازمی‌گردد. جلال‌الدین امیرچخماق، حاکم یزد در آن دوران، بانی ساخت این مجموعه بود. این مجموعه در ۱ شهریور ۱۳۷۸ با شماره‌ی ۲۴۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آب انبار شش بادگیر یزد
آب‌انبار شش بادگیر یزد در محله‌ی تپه، کوچه‌ی شش بادگیر قرار دارد که شامل شش بادگیر و مخزن دو هزار متر مکعبی است. قدمت این بنا به ۱۸۰ سال قبل، در دوران قاجار بازمی‌گردد. سه بادگیر از ابتدای ساخت این بنا ساخته شده و سه بادگیر بعدا به آن اضافه شد. آب‌انبار شش بادگیر در چهارم فروردین سال ۱۳۵۷ با شماره‌ی ۱۶۰۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کاروانسرای زین‌الدین یزد
کاروانسرای زین‌الدین یزد، ۴۰۰ سال قبل، به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. این بنا در دو طبقه و با مصالحی همچون آجرهای خشتی ساخته شده است. این کاروانسرا در ۶۰ کیلومتری جاده‌ی یزد-کرمان قرار دارد و در سال ۲۰۰۶ جایزه‌ی بهترین بنای بازسازی شده‌ی یونسکو را به دست آورد.

باغ دولت آباد یزد
باغ دولت‌آباد یزد یکی از زیباترین باغ‌های ایران است و بلندترین بادگیر جهان در این باغ قرار دارد که بر اهمیت آن افزوده است. این باغ در اواخر دوران افشاریه، در مساحتی حدود ۷۰ هزار متر مربع ساخته شده که شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آب‌نماهای بسیار زیبایی است. ارتفاع بادگیر این باغ ۳۳/۸ متر است و از خصوصیات آن می‌توان به هشت ضلعی بودن آن اشاره کرد که سبب می‌شود باد در هر جهت بوزد و به راحتی به قسمت زیرین هدایت شود. قنات تاریخی ۲۰۰ ساله هم در این باغ وجود دارد که از ۵ رشته قنات تشکیل شده و از ارتفاعات مهریز سرچشمه می‌گیرد. این مجموعه در ۲۳ اسفند ۱۳۴۶ با شماره‌ی ۷۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام خان یزد
حمام خان یزد یکی دیگر از بناهای به جا مانده از دوران قاجار (سال ۱۲۱۲ هجری قمری) است و به گرمخانه‌ی نور نیز شهرت دارد. در گذشته بیشتر بزرگان شهر از آن استفاده می‌کردند و به همین دلیل به آن حمام خان می‌گویند. این حمام در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع و با زیربنای ۹۰۰ متر مربع ساخته شده و از بخش‌های مختلفی به نام گاوروتون، شاه‌نشین و خزینه تشکیل شده است. امروزه این حمام تغییر کاربری داده و از آن به عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده می‌شد.

آب انبار رستم گیو یزد
آب‌انبار رستم گیو یکی دیگر از آب‌انبارهای قدیمی یزد است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. این آب‌انبار در حاشیه‌ی بلوار بسیج یزد قرار دارد. از آنجا که یزد در منطقه‌ی کویری کشورمان قرار دارد، تامین و ذخیره‌ی آب در آن اهمیت بسیار زیادی داشته است، به همین دلیل آب‌انبار رستم گیو نیز نقش بسزایی در این زمینه ایفا می‌کرد. ساخت این آب‌انبار ۲ سال طول کشید و تمامی هزینه‌های ساخت آن را رستم گیو، نماینده‌ی وقت زرتشتیان در مجلس شورای ملی، تامین کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این آب‌انبار داشتن ۲ دهانه است و دو محله‌ی زرتشتیان و مسلمانان (که در فاصله‌ی ۲ کیلومتری از هم قرار داشتند) می‌توانستند از آن استفاده کنند. این اثر تاریخی در ۱۵ دی ماه ۱۳۷۵ با شماره‌ی ۱۸۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع : کجارو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار