تابناک تهران - هر چند رییس اتاق اصناف کشور هرگونه گرانی کالاها را بخاطر هزینه هجده هزارتومانی افزایش سوخت در ماه غیر قابل قبول دانست در باره افزایش نرخ کرایه‌تاکسی‌ها گفت: درباره این موضوع با همکاری صنف تاکسی داران حتما تدبیر مناسبی خواهیم داشت. این صحبت علی فاضلی برای مصرف کنندگان بسیار خوشحال کننده است اما واقعیت و تجربه سالهای گذشته آرامش امروز را، آرامش قبل از طوفان می‌نمایاند.
کد خبر: ۴۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 30 May 2015
در حالی که مسئولان رده بالا مانند سخنگوی دولت محمد باقر نوبخت معتقدند  گران شدن بنزین تاثیری برقیمت سایر کالاها ندارد، مردم نگران از بدتر شدن وضعیت معیشت خود هستند.

متاسفانه نظارت ضعیف  بر اصناف و فروشندگان همواره باعث بروز مشکلاتی برای مردم بوده است. نکته ای که سخنگوی دولت نیز به آن معترف است و می گوید: نظارت ضعیف بر قیمتها را قبول دارم.

همین ضعف دولت در کنترل قیمتها و نظارت درست که البته مختص به این دولت نیست و در دولتهای گذشته نیز وجود داشته باعث شده دلالان و سودجویان با استفاده از برخی شرایط  حداکثر بهره را برده و هر طور دوست دارند بر کالاها قیمت گذاری کنند.

گران کردن بنزین گرچه تاثیر چندانی روی سایر کالاها و حتی حمل و نقل ندارد اما همین موضوع دستاویزی برای سودجویان است تا به بهانه گران شدن بنزین قسمت کالاها را به یکباره افزایش دهند.

توجیح آنها هم این است که بالا رفتن قیمت بنزین روی همه چیز تاثیر گذار است.شرکتهای پخش به بهانه گران شدن بنزین پول بیشتری می خواهند یا از حمل رایگان خودداری می کنند. بدین ترتیب مغازه دارها هم قیمت کالا را به همان نسبت گران خواهند کرد.که البته زمزمه گران شدن اجناس از خوراکی و کالاهای اساسی گرفته تا پوشاک و کرایه تاکسی از هم اکنون شنیده می‌شود.

هر چند رییس اتاق اصناف کشور هرگونه گرانی کالاها را بخاطر هزینه هجده هزارتومانی افزایش سوخت در ماه غیر قابل قبول دانست در باره افزایش نرخ کرایه‌تاکسی‌ها گفت: درباره این موضوع با همکاری صنف تاکسی داران حتما تدبیر مناسبی خواهیم داشت.

این صحبت علی فاضلی برای مصرف کنندگان بسیار خوشحال کننده است اما واقعیت و تجربه سالهای گذشته آرامش امروز را، آرامش قبل از طوفان می‌نمایاند.

در این میان برخی عمده فروشان هم از عرضه کالا خوداری می کنند و منتظر واکنشهای بازار به افزایش قیمت بنزین هستند تا اگر بتوانند کالای خود را به چند برابر قیمت عرضه کنند.

این در حالی است که کسی به وضعیت کارگران و قدرت خرید آنها که روز به روز کمتر می شود فکر نمی کند. با توجه به افزایش ناچیز دستمزدها در سال جاری که هرگز قدرت مقابله با تورم را ندارد وضعیت معشیت کارگران با مشکل مواجه بود و حالا با توجه به اینکه زمزمه هایی مبنی بر گران شدن کالاهای اساسی به گوش می رسد و احتمال افزایش دوباره قیمت کالا و خدمات  وضعیت سخت تر نیز خواهد شد.

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در این خصوص گفته است: با وجود بازگشت آرامش نسبی به بازارها و افت نرخ تورم، انتظار داشتیم که بتوانیم با تثبیت این شرایط و به مرور زمان فاصله بین معیشت و دستمزدها را کاهش دهیم.

پورموسی ادامه داد: متاسفانه افزایش های جدیدی که دولت برای حامل های انرژی در نظر گرفته این بیم را در کارگران ایجاد کرده که باید منتظر موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها باشند. وی تاکید کرد: قیمت کالا و خدمات مصرفی بالا خواهد رفت و این مسئله می تواند به توان مالی خانواده‌ها و همچنین بنگاه ها نیز لطمه وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری بالا است و اینگونه تصمیمات دولت بر بدتر شدن این اوضاع کمک می کند. میزان دریافتی ها و حقوق فعلی کارگران جوابگوی نیازهای معیشتی خانوار نیست و این افزایش‌های جدید نیز به منزله تهدیدی برای بدتر شدن این وضعیت است.

این چنین است که یک رشد قیمت به طور زنجیره یکی از موثرترین راه های مقابله با انتظارات تورمی انتشار مستمر اطلاعات است، زیرا انتظارات تورمی برپایه تلقی و قضاوت بازیگران اقتصاد رشد یا کاهش می یابد و از طریق انتشار اطلاعات می توان این انتظارات را تحت تاثیر قرار داد.

در چنین شرایطی بهتر است مسئولان مردم را آگاه کنند و با ارائه اطلاعات درست به آنها و تشریح تبعات افزایش سوخت را صادقانه با مردم در میان بگذارند تا مردم هم بتوانند تصمیم درست را اتخاذ کنند. ضمن اینکه دولت با نظارت درست و منطقی باید جلوی افزایش کاذب قیمتها را بگیرد. اینکه قیمت کالاها و خدمات با هر بهانه ای بخواهد افزایش پیدا کند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. از دولتی که نام تدبیر و امید را برای خود برگزیده انتظار می رود مدبرانه راهکار مناسب را ارائه دهد تا مردم با امید بیشتر چشم انتظار روزهای آینده باشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار