خانه «مسعودی» از خانه‌های تاریخی دوره قاجار در تویسرکان است که در مرکز شهر واقع‌شده و در حال حاضر به‌عنوان موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان مورد بازدید علاقه‌مندان است.
کد خبر: ۴۰۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ 11 April 2017
خانه «مسعودی» از خانه‌های تاریخی دوره قاجار در تویسرکان است که در مرکز شهر واقع شده و در حال حاضر به عنوان موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان مورد بازدید علاقمندان است.

به گزارش مهر؛ خانه مسعودی یکی از خانه‌های قدیمی دوران قاجاریه در تویسرکان است که تاریخ ایجاد این اثر ارزشمند بر کتیبه‌ای که در کنار ورودی شاه‌نشین طبقه همکف نصب شده، سال ۱۲۹۰ هجری قمری را نشان می‌دهد که مبین قدمتی بیش از ۱۰۰ سال است.

خانه مسعودی با مساحت ۱۳۳۲ مترمربع در ۲ طبقه ساخته شده و در هر طبقه یک اتاق اصلی وجود دارد و در طرفین آن چند اتاق فرعی قرار گرفته که در انتهای هر کدام از این اتاقها یک اتاقک انباری و پستو ساخته شده است.

مهمترین قسمت این اثر تاریخی، اتاق شاه‌نشین طبقه همکف است و تمامی سقف و دیواره‌های این اتاق پوشیده از گچبری‌ها، آینه‌کاریها و نقاشی‌هایی با روش رنگ و روغن شامل نقوش گیاهی و انسان است.

همچنِین تصاویری از پادشاهان ایران باستان (برگرفته از شاهنامه فردوسی) تا دوره قاجاریه که با شیوه گراور ایجاد شده‌اند، در حاشیه فوقانی دیوارهای این اتاق و در میان نقوش گچبری شده به صورت قاب‌هایی کوچک قرار گرفته‌اند.

یکی از این تصاویر، طرحی است از شاهزاده‌ای قاجاری که کاغذی در دست دارد که بر روی آن نوشته شده «نامه خسروان» و در بالای تصویر، عبارت گردآورنده این داستان، جلال‌پور فتحعلیشاه قاجار به خط نستعلیق نوشته شده است.

در این اثر سقف تمامی اتاقها به جز اتاق شاه‌نشین طبقه همکف لمه‌کوبی شده است و پنجره‌های ارسی این بنا در گذشته‌ای نه چندان دور توسط مالکان بنا تعویض و پنجره‌های ساده به جای آنها کار گذاشته شده است.

آجرکاری های سردر ورودی شاه‌نشین طبقه‌های همکف و اول از دیگر عوامل تزیینی این بنا محسوب می‌شود و دیواره‌های حیاط با طاق نماهای متعدد مزین شده است. ‌

این بنا نمونه بارزی از دوره‌ای است که فرهنگ و معماری ایران تحت تاثیر فرنگ رفتگان قرار گرفته و نفوذ فرهنگ و معماری غرب در معماری ایران در سطحی‌ترین لایه آن یعنی تزیینات معماری جلوه‌گر می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار