ظرفیت های گردشگری، آبشارها، شالیزارها و نخلستان ها در کنار جویبارهای زلال آب به عنوان موهبتی الهی و مجذوب کننده، خاطراتی خوش را برای مسافران و گردشگران نوروزی در منطقه سرشار از جذابیت کارواندر بخش مرکزی خاش رقم می زند.
کد خبر: ۴۰۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱ 01 April 2017
به گزارش ایرنا مجتمع گردشگری دهیاری کارواندر همجوار آبشار طبیعی این روستا و در میان کشتزارها و نخل های سربه فلک کشیده و با امکاناتی مانند آلاچیق و استراحتگاه ها، فرصت ارزشمندی را برای گردشگران و گذران اوقاتی خوش ایجاد کرده است.
شرایط مساعد آب و هوایی، وجود کوه ها، دره ها، رودخانه ها، نقاط جنگلی و دشت های زیبا و دیدنی منطقه کارواندر خاش زمینه را برای رویش گیاهان منحصر به فرد دارویی و خوراکی فراهم کرده است.
پوشش گیاهی بکر این منطقه محلی مناسب برای رویش گیاهان سردسیری و گرمسیری به شمار می رود.
صدها گونه گیاهی اعم از دارویی، خوراکی و غیره در این منطقه رشد می کند که بیشتر آنها نیز ناشناخته مانده اند و شناسایی آنها نیازمند تحقیقات است.
منطقه کارواندر با کثرت انواع پوشش گیاهی درختی، بوته ای و علفی و گل های زیبا طبیعتی بسیار دلنشین را برای هموطنان ایجاد کرده و به دلیل حساسیت و همکاری مردم و ساکنان منطقه خطر نابودی و انقراض این طبیعت زیبا بسیار اندک است.
گونه های گیاهی به ویژه گیاهان ناشناخته، انواع جلبک ها، گلسنگ ها و غیره این منطقه توسط کارشناسان منابع طبیعی در حال شناسایی و تحقیقات و بررسی های لازم است و بزودی برای حفظ گونه های منحصر به فرد منطقه کارهای حفاظتی انجام می شود.
دهیار کارواندر خاش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه فرصت های ارزشمندی برای برخورداری گردشگران از امکانات و ظرفیت های این منطقه فراهم شده است گفت: سالانه ده ها هزار نفر از شهروندان خاش، هم استانی ها و سایر هموطنان از نقاط مختلف کشور به این منطقه سفر کرده و از جاذبه های کارواندر دیدن کرده و لحظات خوشی را در سایه سارهای درختان و در کنار جویبارها و مزارع سرسبز و باغات آن سپری می کنند و از این طبیعت زیبا و بکر لذت می برند.
نادر ابراهیمی اظهار داشت: علاوه بر حضور مردم در نقاط دیدنی منطقه بسیاری از مدیران و مسوولان در قالب اردوهای تفریحی و سیاحتی، علمی و پژوهشی به کارواندر سفر می کنند.
وی افزود: تپه ها و حفره های گل فشان طبیعی پیرگل در کنار رودخانه زیبا با نخلستان ها و کشتزارهای برنج و باغات انار روزهای شاد و پر نشاطی را برای رهگذران ایجاد می کند.
چشم اندازهای طبیعی مانند گل فشان منحصر بفرد پیرگل، رودخانه و دهستان کارواندر نخلستان های وسیع و شالیزارهای آن، دهستان سنگان در دامنه جنوبی تفتان، کوه های زیبا و سر به فلک کشیده پنج انگشت و سیاه بندان و مورپیش، جاذبه های تاریخی مانند قلعه های حیدر آباد، ناصری و کمال آباد، بازارچه سرپوش و مسجد جامع و مناره های زیبای آن و ده ها اثر تاریخی و طبیعی دیگر، گوشه ای از ظرفیت های منحصر به فرد شهرستان خاش است که برای هر بیننده ای جذاب و به یادماندنی خواهد بود.
زمین های کشاورزی اسپیتک، دوربن و پشتکوه، گلخانه های متعدد، سبزی کاری و کاشت شلغم، چغندر قند و هویج روستای اسماعیل آباد، گیاهان دارویی، پرورش ماهی و زنبور عسل، وجود صنایع تبدیلی ارزشمند و ده ها ظرفیت دیگر به شهرستان خاش اعتبار بخشیده است.
دهستان زیبا و دیدنی کارواندر واقع در بخش مرکزی خاش، قطب مهم گردشگری، تفریحی و سیاحتی این شهرستان بوده و وجود چشم اندازهای دیدنی، آبشارهای طبیعی، نخلستان های سربه فلک کشیده در کنار ظرفیت های زیرساختی به این منطقه زیبا، جذاب و منحصر به فرد ابهت بخشیده است.
شهرستان 174 هزار نفری و مرزی خاش با داشتن ظرفیت های مهم گردشگری در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در شاهراه محور توسعه شرق کشور واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار