رییس ستاد انتخابات کشور از افزایش 14 درصدی ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مقایسه با دوره گذشته خبر داد و گفت: در این دوره 287 هزار و 425 نفر ثبت نام کرده اند.
کد خبر: ۳۹۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ 27 March 2017
علی اصغر احمدی در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس برنامه زمان بندی تشکیل هیات های اجرایی؛ ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا از 30 اسفند آغاز شد و تا ششم فروردین 96 ادامه یافت.
رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در این دوره 287 هزار و 425 نفر نفر ثبت نام کرده اند، افزود: علیرغم عید نوروز و شرایط جوی کشور و از همه مهم تر تبصره ای که سال 92 به قانون اضافه شد یعنی ارایه اصل عدم سوء پیشینه، این استقبال صورت گرفت و به نسبت چهار سال قبل، نزدیک به 14 درصد رشد ثبت نام داشتیم.
احمدی تصریح کرد: 54 هزار و 858 نفر برای شورای شهر ثبت نام کردند و 232 هزار و 537 نفر برای شورای روستا هستند که از این تعداد، 17 هزار و 875 نفر خانم و 269 هزار و 540 نفر آقایان هستند. 
به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور، کل ثبت نام کنندگان برای شوراهای شهرها 6هزار و ۷۴۳ نفر خانم و 48 هزار و ۱۴۵ نفر هم آقایان بوده اند. همچنین کل ثبت نام کنندگان برای شوراهای روستاها به تفکیک 11 هزار و 1۴۲ نفر خانم و 221 هزار و ۳۹۵ نفر آقا بوده است.
احمدی درباره تعداد ثبت نام کنندگان برای شورای شهر تهران هم اظهار کرد: در تهران 3000 نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد 523 نفر خانم و 2 هزار و 477 نفر آقایان هستند.
رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: بیشترین میزان ثبت نامی را در سنین ۳۰ تا ۳۵ سال داشتیم که 51 هزار و 992 نفر بودند و تعداد هزار و 889 نفر هم بیش از ۷۵ سال، سن داشتند. بیشترین و کمترین سن ثبت نامی هم به تربیت ۱۰۱ و ۲۵ ساله هستند.
احمدی ادامه داد: از امروز مجموعه هیات های اجرایی در بخشداری و فرمانداری ها کار استعلام از مراجع چهار گانه را انجام خواهند داد و به مدت ۱۰ روز این مراجع فرصت دارند تا پاسخ استعلام ها را به بخشداری ها و فرمانداری ها اعلام کنند. 
وی اضافه کرد: بر اساس مفاد قانون، هیات های اجرایی بخش اگر لازم دانستند، استعلام ها را می گیرند ولی الزامی به استعلام نخواهند داشت.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این که هیات های اجرایی در بخشداری ها و فرمانداری ها از ۱۷ تا ۲۳ فروردین به مدت ۷ روز بررسی صلاحیت ها را انجام می دهند، یادآور شد: یک روز فرصت دارند یعنی ۲۴ فرودین هیات های اجرایی بخش مجموعه تصمیمات خود را به هیات نظارت بخش و در مراکز فرمانداری ها به هیات نظارت شهرستان تحویل دهند. 
احمدی خاطرنشان کرد: این دو هیات نظارت به مدت ۷ روز از ۲۵ تا ۳۱ فروردین زمان دارند تا بررسی ها را انجام دهند و روز اول اردیبهشت نتیجه را به بخشداری ها و فرمانداری ها بدهند. روز دوم اردیبهشت هم نتایج نهایی تایید و رد صلاحیت به داوطلبان اعلام خواهد شد.
وی تصریح کرد: داوطلبانی که در این مقطع تایید می شوند در مرحله بعدی نباید رد صلاحیت شوند اما کسانی که رد می شوند چهار روز فرصت دارند تا شکایت کنند. 
معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: کسانی که در روستا صلاحیت شان رد می شود به هیات نظارت شهرستان شکایت می کنند و کسانی که داوطلب شواری شهر هستند و در شهرستان صلاحیت شان رد می شود به هیات نظارت استان شکایت خواهند کرد.
احمدی اضافه کرد: هیات های نظارت در شهرستان و استان برای بررسی شکایات ۱۰ روز یعنی از ۷ تا ۱۶ اردیبهشت فرصت دارند و روز ۱۷ اردیبهشت نتایج نهایی مجدد به بخشداری ها و فرمانداری ها بر می گردد و فرمانداران و بخشداران لیست نهایی تایید شده را از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت آگهی کرده و به اطلاع عموم می رسانند.
وی ادامه داد: از ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت به مدت هفت روز تبلیغات داوطلبان تایید شده آغاز و یک روز مانده به انتخابات تبلیغات ممنوع خواهد شد. روز ۲۹ اردیبهشت هم ان شاءالله روز اخذ رای خواهد بود.
رئیس ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: در هزار و 244 شهر انتخابات شورا برگزار می شود که برای این تعداد شهر،6 هزار و ۷۵۶ نفر عضو اصلی انتخاب می شوند و دو هزار 754 نفر عضو علی البدل خواهیم داشت. 
احمدی با بیان این که در حدود ۴۰ روستا انتخابات شورای اسلامی روستا خواهیم داشت، اظهارکرد: نسبت به دوره قبل ۵۰۰۰ روستا اضافه شده است که در مجموع اعضای اصلی شوراهای روستا حدود ۱۲۶ هزار نفر و علی البدل هم 42 هزار و ۷۰۰ نفر خواهند بود.
وی تصریح کرد: از هیات های اجرایی در بخش و شهرستان خواهش می کنم در بررسی صلاحیت ها مرّ قانون را رعایت کنند؛ یعنی مصادیقی که در قانون آمده ملاک باشد و به هیچ وجه از ملاک های قانونی خارج نشده و اسرار مردم را حفظ، حرمت انسان ها را رعایت کنند. اگر مراجع چهارگانه دلیلی را برای یکی از داوطلبان اعلام می کنند که منجر به رد صلاحیت می شود، حتما باید محرمانه باشد و فقط به خود شخص اعلام کنند.
رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: دغدعه های رهبر انقلاب اسلامی که درباره شور و نشاط، آرامش و امنیت انتخابات حتما مدنظر ما خواهد بود و با قوت در تحقق آن فرمایشات کوشا هستیم.
احمدی به گروه ها، احزاب، جبهه های سیاسی، داوطلبان و هواداران آنها نیز گفت: در تبلیغات قانون را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: بارها تاکید کردم برابر قانون احزاب، جبهه متشکل از احزاب دارای پروانه معتبر است که برای مدت مشخص با اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ باید فعالیت کنند، بی توجهی نکنیم کشور برای مردم است و انتخابات متعلق به آن ها است. باید ضمن رقابت رفاقت باشد، اخلاق را رعایت و برنامه های خود را ارایه دهیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار