عملکرد خیره‌کننده یاران کی‌روش، ایران را تبدیل به شکست ناپذیرترین تیم سال ۲۰۱۶ جهان کرد و از طرفی صدرنشینی شاگردان کی‌روش در دور رفت انتخابی جام جهانی منتقدان را مجاب به ستایش از عملکرد تیم‌ملی کرد. بدون شک سال ۹۵ سالی موفق و همراه با موفقیت‌های تیمی برای شاگردان کی‌روش بود.
کد خبر: ۳۹۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ 21 March 2017
سال ۹۵ در حالی برای تیم ملی به پایان رسید که این تیم از چند روز قبل خود را برای دو دیدار حساس مقابل قطر و چین آماده می‌کند و به ترتیب روزهای سوم و هشتم فروردین دیدارهای خود را مقابل این دو تیم برگزار می‌کند. ملی پوشان فوتبال ایران در سال ۹۵ از نظر عملکرد، یکی از بهترین سال‌های خود را تجربه کردند و این عملکرد نوید روزهای درخشان را در آینده‌ای نزدیک می‌دهد.

*صدرنشینی بلامنازع در دور رفت انتخابی جام‌جهانی

شاگردان کی‌روش در نوروز ۹۵ توانستند هند و عمان را در فروردین ۹۵ شکست دهند و با صدرنشینی به دور سوم راه پیدا کنند. در قرعه‌کشی دور سوم هم، ایران برای دومین بار متوالی در انتخابی جام‌جهانی با کره‌جنوبی، ازبکستان و قطر در کنار چین و سوریه هم گروه شد تا تیم‌هایی که چهار سال پیش از ایران شکست خورده بودند خود را برای شکست دادن ایران آماده کنند اما این بار هم کی‌روش نقشه‌هایی برای برای این تیم‌ها در سر داشت.

تیم ملی در این مرحله توانست کره‌جنوبی و ازبکستان، دو تیم مدعی صعود به جام جهانی را به همراه قطر شکست دهد و خط و نشان جدی برای مدعیان بکشد. نقطه تاریک این مرحله، دو تساوی مقابل چین و سوریه بود که در بازی نخست بدشناسی و در بازی دوم زمین ورزشگاه تانکو عبدالرحمان که شباهت بسیار زیادی به باتلاق داشت، ایران را از رسیدن به پیروزی جا گذاشت. با این حال یوزهای ایرانی توانستند در دور رفت با اقتدار به صدر جدول گروه تکیه بزنند و ابتکار عمل برای رسیدن به جام جهانی را در دست داشته باشند.



*یک سال صدرنشینی در رنکینگ فیفا

ملی پوشان ایران در یک سال اخیر در هشت بازی دوستانه و رسمی، ۶ پیروزی و دو تساوی را کسب کرد و همین علمکرد مثبت موجب ارتقای رتبه ایران در رنکینگ فیفا تا رده ۲۷ هم شد اما در پایان سال ۹۵ تیم ملی با قرار گرفتن در رده ۳۳ جهان و اول آسیا، در سال ۹۵ این جایگاه را به نام خود سند زد.

*خانه‌به دوش همانند شاگردان کی‌روش

همانند ۵ سال گذشته، برگزاری اردو برای تیم ملی، یکی از چالش‌های فدراسیون فوتبال بوده است. با توجه به نبود شرایط و زمین مناسب در ایران، شاگردان کی‌روش عمده اردوهای خود را در کشورهایی مانند، ایتالیا، ارمنستان، امارات و ... برگزار کردند و در بیشتر موارد خانه‌ به دوش بودند. در حین برگزاری این اردوها مشکلاتی هم برای تیم ملی به وجود آمد که می توان به لغو اردوی نخست تیم ملی در تیرماه به دلیل اعتراض کادرفنی پرسپولیس و ... هم اشاره کرد. با این حال چالش برانگیزترین اردوی تیم ملی، اردوی امارات بود که فضای فوتبال را تحت تاثیر خود قرار داده بود.

*اختلاف کی‌روش - برانکو و  دیپورت پرسپولیسی‌ها به تهران

بعد از کش‌وقوس، های فراوان فدراسیون فوتبال توانست اردویی را در امارات برای تیم ملی هماهنگ کند اما همین اردو هم به دلیل اختلاف دولت ایران و امارات به دستور وزارت امور خارجه در آستانه لغو شدن بود که با ورود وازرت ورزش و رایزنی‌هایی که انجام شد، تیم ملی مجوز برگزاری اردو در باشگاه ایرانیان دوبی را دریافت کرد تا طبق هماهنگی‌های انجام شده دیدار دوستانه‌ای را هم با تیم پرمهره مراکش برگزار کند.

درست همزمان با پرواز تیم ملی به دوبی، برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس که هفت بازیکن خود را در اختیار تیم‌ملی قرار داده بود، زبان به انتقاد گشود و زمان فعلی برای اردو را مناسب ندانست و شکست و عدم موفقیت تیمش در آینده را به گردن کارلوس کی‌روش، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ انداخت و مدعی شد بازیکنان ملی‌پوش تیمش پس از پایان اردوهای تیم ملی با "اضافه وزن چند کیلویی" به تمرینات پرسپولیس بر می‌گردند. بعد از این صحبت‌ها، کی‌روش در واکنشی غیرمنتظره بازیکنان پرسپولیس را به تهران بازگرداند و دستیاران ایرانِی‌اش را هم کنار گذاشت.

بازی با مراکش هم به دلیل کارشکنی اماراتی‌ها برگزار نشد تا اردو در بدترین شرایط ادامه داشته باشد. با این اتفاقات مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال راهی دوبی شد تا کی‌روش را از تصمیمات عجیبش منصرف کند. بعد از پایان اردوی بدون پرسپولیسی‌ها، اختلافات دو مربی خارجی افزایش یافته بود و کی‌روش که به شدت عصبانی بود، هر روز بیانه‌ای را صادر می‌کرد. او دلیل کنار گذاشتن دستیارانش را کوتاه شدن اردوهای تیم ملی و نبود زمان کافی برای آموزش به این دستیاران عنوان کرده بود.

اردوی امارات اتفاقات زیادی را به دنبال داشت اما مهم‌ترین نکته این اردو خبرهایی بود که از دعوت نشدن بازیکنان پرسپولیس برای اردوی پیش رو خبر می‌داد اما در اواخر اسفند و بعد از جلساتی که تاج و طاهری با هر دو مربی انجام دادند، اختلاف دو مربی‌ای که هیچ‌گاه بعد از این ماجرا جلسه‌ای را برگزار نکردند، ختم به خیر شد و بازیکنان پرسپولیس هم به تیم ملی دعوت شدند.

*جدایی کی‌روش و دستیاران ایرانی

در حالی که به نظر می‌رسد همه اختلاف‌های پیرامون تیم ملی فوتبال حل شده، کی‌روش قصد تجدید نظر درباره کادر ایرانی تیمش نداشت. درباره کادر ایرانی تیم ملی جلساتی میان مهدی تاج و کی روش برگزار شد اما هنوز آینده حضور ایرانی‌ها در کادرفنی تیم ملی مشخص نیست و حداقل در بازی با قطر حضور نخواهند داشت.



*از استعفای رسمی کی روش تا پیشنهادهای خارجی متعدد

بعد از شلعه‌ور شدن اختلافات کی‌روش و برانکو، این مربی پرتغالی که معتقد بود فدراسیون فوتبال حمایت لازم را از او و تیمش انجام نمی‌دهد تصمیم به کناره‌گیری گرفت و استعفای رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی تسلیم فدراسیون فوتبال کرد و خروجی جلسه هیات رییسه این فدراسیون حکم به بقای کی‌روش داد. با این حال اظهارنظر غیر رسمی کی‌روش در این برهه، همزمان با پیشنهاد خارجی متعددی شده بود که خود کی‌روش هم در گفت‌وگویی آن‌ها را تایید کرد اما این موضوع را هم گفت به قرارداد خود با فدراسیون فوتبال متعهد است.

*رکوردهای تیم ملی در سال ۹۵

تیم ملی که در سالی که گذشت تنها دو روز مانده به پایان سال 95، مقابل عراق و در دیداری تدارکاتی شکست خورد. البته تیم کی‌روش تیم بدون شکست سال ۲۰۱۶ جهان نام گرفت. ملی پوشان فوتبال ایران در ۵ بازی دور رفت انتخابی جام‌جهانی هیچ گلی را دریافت نکردند تا رسیدن به دروازه ایران توسط رقبا به یک آرزوی محال تبدیل شود.

*همه در انتظار آینده درخشان

با وجود جوانان مستعد در تیم ملی که برای تیم‌های اروپایی و داخلی خود می‌درخشند و اندیشه‌های کادرفنی تیم‌ملی، یوزهای ایرانی در حال حاضر تیم برتر آسیا هستند و با کمی حمایت به موقع می‌توانند به جام جهانی صعود و در آنجا هم رکوردشکنی کنند. بدون شک موفقیت تیم ملی در دو بازی پیش‌رو گام بلندی برای تحقق هدف نخست تیم‌ملی خواهد بود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: فوتبال ، فیفا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار