رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اعلام پایان پروژه توسعه صحن حرم امام علی (ع) و ترفیع گنبد امام حسین (ع) در سال ۹۶، گفت: طبق برنامه انضباط مالی برای ۶ سال، نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان پروژه در عتبات عالیات تعریف شده است.
کد خبر: ۳۹۴۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 14 March 2017
حسن پلارک در نشست پایان سال ۹۵ که پیش از ظهر سه‌شنبه (۲۴ اسفندماه) در ستاد بازسازی عتبات عالیات برگزار شد، ضمن ارائه گزارش عملکرد این ستاد در عراق و سوریه، در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی برآورد مالی برای اجرای پروژه‌های تعیین شده، اظهار کرد: پروژه‌های زیادی در دستور است، اما پنج شش پروژه کلان تعریف شده که بیشتر درباره آن‌ها صحبت می‌شود، اما براساس برنامه انضباط مالی و طبق پروژه‌هایی که مدت زمان تکمیل آن‌ها تا شش سال آینده تعریف شده، نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که البته ستاد بازسازی، بودجه سالیانه در نظر می‌گیرد، چرا که حسابرسی، آن‌ها را کنترل می‌کند.

بودجه سالانه ستاد، ۵۰۰ میلیارد تومان

وی اضافه کرد: براساس بودجه سالیانه، ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برای پروژه‌های یک ساله نیاز است، البته تلاش می‌شود از طریق متبرعان و پیمانکاران بخشی از آن تأمین شود.

او در عین حال تأکید کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات با وجود آنکه به همراهی مردم برای تکمیل پروژه‌های عتبات عالیات عراق و سوریه نیازمند است، اما در مضیقه مالی نیست چرا که مردم چند سالی است که متوجه اهمیت موضوع شده‌اند و مطمئن‌اند با این نذورات کارهای بزرگی انجام می‌شود. ضمن آنکه هزینه‌کرد نذورات آن‌ها ملموس بوده و ما با نظام شفاف مالی پول آن‌ها را تضمین کرده‌ایم.

پلارک گفت:‌ اگر همه ۷۰ میلیون نفر جمعیت ایران به بازسازی عتبات عالیات کمک کنند، ما کاملا بی‌نیاز خواهیم بود و تمام پروژه‌ها را به سرانجام خواهیم رساند. مثل حرم امام حسین (ع) که با همین هزارتومان‌های مردم در حال ساخت و توسعه است و همه مردم در آن شریک هستند.

وی سپس به بخشی از این پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: شاید نزدیک به ۱۵۰ پروژه برای شش سال آینده تعریف شده که از آن جمله بازسازی ضریح‌ها، نقره‌کاری درها، کاشی‌کاری‌ها و مفروش‌کردن حرم‌ها به فرش دستباف ایرانی می‌توان اشاره کرد. پروژه استفاده از فرش‌های دستباف ایرانی که از کرمان، خراسان و کاشان تأمین می‌شود بسیار عظیم و خاص است که به صورت امانی و در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود.

جریان فرش‌های امانی حرم‌های عراق

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران درباره این پروژه توضیح داد: ما برای مفروش کردن صحن حضرت زهرا (س) فضایی به وسعت ۱۰۰ هزار متر را در نظر گرفته‌ایم که برای تهیه آن ۵۵۰ نفر در کرمان، ۴۰۰ نفر در خراسان و ۱۵۰ نفر در کاشان مشغول بافت فرش هستند. با حرم‌ها نیز توافق شده این فرش‌ها به صورت امانی به مدت یک سال در اختیار این اماکن مقدس قرار گیرد که پس از آن، فرش متبرک در داخل فروخته می‌شود تا چرخه تولید همچنان ادامه داشته باشد. با این کار ضمن احیای تولید فرش دستباف ایرانی، اشتغال‌زایی دائم و تأمین فرش حرم‌ها و نیاز مالی آن، در راستای اقتصاد مقاومتی نیز حرکت شده است.

فضای زیارتی حرمین عسگرین (ع) و امام حسین (ع) در نوروز محدود می‌شود

پلارک در ادامه از شروع عملیات نصب ضریح حرمین عسگرین (ع) در سامرا خبر داد و افزود: تلاش ما بر این بود که این پروژه تا نوروز تمام شود، اما به خاطر ظرافت‌های طرح ترجیح دادیم نیمه شعبان ضریح این حرم رونمایی شود. بنابراین زائرانی که در نوروز به سامرا مشرف می‌شوند، فضای محدودتری در اختیار خواهند داشت.

وی ادامه داد: پروژه صحن حرم حضرت زهرا (س) در نجف نیز سال ۹۶ تکمیل خواهد شد، اما به مناسبت تولد ایشان تا پایان امسال بخش زیارتی پروژه افتتاح و امور باقی‌مانده که غیرزیارتی است در سال آینده پیگیری می‌شود.

او درباره توسعه و ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) نیز گفت:‌ برای اجرای این پروژه چهار ستون در حرم باید لاغرسازی و تقویت می‌شد که کار دو ستون تمام شده و عملیات لاغرسازی ستون سوم آغاز شده است. برای همین زائرانی که نوروز به کربلا مشرف می‌شوند یک چهارم از فضای حرم را در اختیار نخواهند داشت.

به گفته او تکمیل صحن حرم حضرت زهرا (س) با ۳۰۰ هزار مترمربع زیربنا ادامه عملیات توسعه صحن عقیله بنی هاشم در کربلا با ۲۰۰هزار مترمربع فضا که یک سال از پروژه آن پشت سر گذاشته شده، طرح لاغرسازی و ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) که تا پایان سال ۹۶ به نتیجه می‌رسد، توسعه حرمین امامین جوادین (ع) که در عید فطر ۹۶ دو شبستان آن افتتاح خواهد شد و وسعت حرم تا چهار برابر افزایش خواهد یافت به اضافه توسعه صحن صاحب‌الزمان (عج) و طرح توسعه حرمین امامین عسگریین (ع) در سامرا که به عراقی‌ها تحویل داده شده و در مرحله تصویب است، از جمله پروژه‌های کلان ستاد بازسازی عتبات عالیات به شمار می‌آید که در حال پیگیری است.

احیای هنرهای سنتی درحال انقراض ایران در عتبات عالیات عراق

پلارک اظهار کرد: اجرای این پروژه‌ها سبب اشتغال‌زایی برای ۳۰۰۰ نفر مهندس و هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی و همچنین تولید و مصرف مصالح داخلی در بازسازی عتبات و احیای هنرهای دستی و سنتی که تقریبا در ایران رو به انقراض بودند، شده است. از جمله هنرهایی که در بازسازی عتبات عالیات احیا شده آیینه‌کاری، مقرنس‌کاری، گره‌چینی، کاشی‌کاری، منبت‌کاری و قلم زنی بوده که با به کار گرفتن هنرمندان بازمانده این عرصه که رو به افسردگی و کهنسالی رفته بودند، احیا شد.

او با اعتقاد بر اینکه اجرای پروژه‌های بازسازی عتبات عالیات صرف نظر از تأثیرات اجتماعی و اقتصادی اثر امنیتی داشته است، گفت:‌ امیدواریم با حمایت و کمک‌های مردمی که تأکید مقام معظم رهبری نیز بر آن است، طرح‌های بلندمدت بدون مشکل پایان یابد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در بخش دیگری از سخنانش درباره اربعین با توجه به آنکه این ستاد مسؤولیت ساماندهی کمک‌های مردمی را در این مناسبت از سوی ستاد مرکزی اربعین به عهده دارد، توضیح داد: تعداد زیادی از جمعیت ایران اربعین هر سال به عراق می‌روند که مردم این کشور به تنهایی از عهده پذیرایی آن‌ها برنمی‌آیند بنابراین برنامه‌ریزی شد که ستاد بازسازی عتبات با توجه به نقشی که در عراق داشت وارد این مسئولیت شود و قسمت زیادی از امور مربوط به اسکان، تغذیه و جمع‌آوری کمک‌ها و خدمات در سطح کشور را به عهده بگیرد.

وی اضافه کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات در سال ۹۴ برای ۳۲۵ هزار نفر فضای اسکان در نجف و کربلا تأمین کرد که در سال ۹۵ نیز این فضا برای ۹۲۶ هزار نفر آماده شد که با رشد سه برابری همراه بود. ضمن آنکه شهرهای سامرا و مرزهای دو کشور اضافه شد. در سال ۹۶ این ظرفیت به یک میلیون نفر خواهد رسید.

به گفته او در سال ۹۴، ۴۹۰ هزار نفر به مدت ۱۰ شبانه‌روز در هر وعده پذیرایی شدند که در سال ۹۵ در ۱۵ روز یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این خدمات بهره‌ بردند. در سال ۹۶ جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر طی ۲۰ روز پذیرایی خواهند شد.

احتمال سوءاستفاده‌های انتخاباتی از اربعین

پلارک سپس هشدارهایی را درباره احتمال سوءاستفاده از احساسات مردم در آستانه انتخابات داد و گفت: برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی که با توجه به فرا رسیدن انتخابات می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد مدیریت ساماندهی و جذب و تشکیل موکب‌ها، انتقال و استقرار آن‌ها به عراق به عهده این ستاد گذاشته شده و هیچ مرجع دیگری البته به جز استانداری‌ها مسئول این عملیات نیستند.

وی اضافه کرد: تا نیمه دوم فروردین‌ماه سال آینده فراخوانی داده خواهد شد تا تمام موکب‌های قدیمی و جدید برای دریافت شناسنامه، پروانه، کارت و مجوز از طریق این ستاد اقدام کنند. در ایام اربعین فقط این موکب‌ها می‌توانند خدمات دریافت کرده و در عراق فعالیت کنند. با تولیت حرم امام حسین (ع) در کربلا نیز هماهنگ شده مجوز و پروانه موکب‌ها مشترکا با ستاد بازسازی عتبات عالیات صادر شود تا در عراق تحت حمایت امنیتی، خدماتی، گمرکی، زیرساختی و بهداشتی قرار گیرند.

او از مردم درخواست کرد غیر از موکب‌های دارای مجوزِ ستاد، به سایر افراد توجه نکنند و در ادامه گفت:‌ اخبار و گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که افرادی تحت سایه انتخابات فعال شده‌اند و می‌خواهند حرکت‌هایی انجام دهند که ما مانع خدمات‌دهی آن‌ها نیستیم، اما قائل به ساماندهی هستیم.

پلارک بدون آنکه نامی از حزب یا اشخاص خاصی ببرد، اظهار کرد: براساس گزارش‌های دریافت شده، احزاب و جریان‌هایی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود از فضای موجود قصد استفاده دارند. پیش‌بینی شده در اربعین با چنین جریان‌هایی مواجه شویم. برای برخورد با آن‌ها شاید مانعی نباشد، اما این جریان‌ها نباید سبب اختلال در سیستم مدیریتی اربعین شود.

برخی جریان‌های سیاسی مرز مهران را مختل کردند

وی افزود: گزارش‌هایی موجود است که نشان می‌دهد افرادی مشخصا وارد این جریان شده‌اند که همان‌ها سال گذشته هم مزاحمت‌هایی داشته‌اند. بخشی از بی‌نظیمی‌های مرز مهران توسط آن‌ها انجام شد که ترافیک ۲۰۰ هزار نفری رادر این مرز ایجاد کرد و باعث گله عراقی‌ها و مرزبانان ایرانی شد. آن‌ها بودند که گفتند مرزها را بشکنید و به کربلا بروید. احتمال می‌رود در اربعین امسال نیز چنین جریان‌هایی را شاهد باشیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات سپس درباره اقدامات انجام شده در سوریه توضیح داد: در راستای وظایف تعریف شده از ابتدای بحران سوریه، نیروهای ستاد در این کشور حضور داشتند. هم اکنون نیز ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان در آنجا مستقر است. از همان ابتدای درگیری‌ها عملیات تعمیراتی آغاز شد و پس از دور شدن تکفیری‌ها ادامه یافت.

در سوریه چه خبر است؟

وی افزود: حرم حضرت زینب (س) در دمشق با توجه به حملات صورت گرفته و تخریب‌های ناشی از اصابت خمپاره‌ها تعمیر شد و مشکل خاصی ندارد. طرف توسعه حرم نیز شروع شده و مذاکره برای تملک زمین‌های اطراف آن آغاز شده است. امیدواریم امنیت کاملا برگردد تا اقدامات گسترده‌تر را شروع کنیم.

به گفته او بازسازی حرمت حضرت رقیه در سوریه نیز مشکل خاصی ندارد اما تملک زمین‌های اطراف آن و عملیات گسترده‌تر منوط به تأیید یونسکو است که ستاد ترجیح داده خارج از این ضوابط عمل نکند.

پلارک گفت: در آرامگاه حجرابن عدی امنیت کامل برنگشته و ما منتظریم بعد از توافق نهایی صلح، عملیات بازسازی را انجام دهیم.

وی همچنین از ساخت مهمانسرایی در حرم حضرت زینب (س) خبر داد که پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال آینده با ظرفیت پذیرایی روزانه از یک هزار نفر تکمیل شود و در ادامه اشاره کرد: پذیرایی از مهمانان این حرم قرار است توسط آستان قدس رضوی صورت گیرد.

بودجه‌ای از دولت نمی‌گیریم

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران تصریح کرد: برخلاف تبلیغات، این ستاد هیچ ردیف بودجه‌ای در دولت ندارد اما برخی سازمان‌های خصوصی بدون وابستگی به دولت سهمی در کمک به بازسازی عتبات مقدس دارند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار