طرح اسکادا (سامانه کنترل و جمع‌آوری داده) با هدف مانیتورینگ و کنترل برخط عملکرد و وضعیت خطوط انتقال و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر تهران با اعتباری بیش از ١٠ میلیارد تومان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۳۹۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰ 14 March 2017
اصغر ریاضتی مدیر عامل شرکت فاضلاب تهران با بیان این که مراحل مطالعات و طراحی پایه پروژه اسکادای فاضلاب شهر تهران انجام شده است گفت: سامانه اسکادای فاضلاب، قابلیت مانیتورینگ، اندازه گیری و کنترل پارامترهای کمی و کیفی در خطوط انتقال و تصفیه‌خانه‌ها را از طریق داده‌های مخابراتی ارسال‌شده به مرکز کنترل دارد.

او با اشاره به این‌که سامانه اسکادا همه اطلاعات خطوط انتقال را به صورت یک‌پارچه نمایش می‌دهد،گفت: ایستگاه‌های کمی و کیفی اسکادا در خطوط انتقال شامل ٨٨  ایستگاه در قطرهای بالای ١٠٠٠ میلی متر است که همه اطلاعات خطوط از جمله دبی، سرعت، ارتفاع و دمای مسیرهای عبور فاضلاب را پایش می‌کند.

ریاضتی گفت: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فعال شامل جنوب تهران، اکباتان و محلاتی و ١٠ تصفیه‌خانه فاضلاب در دست ساخت را در شهر تهران برای مانیتورینگ در قالب سامانه اسکادا در نظر گرفته‌ایم.

ریاضتی تاکید کرد: سامانه اسکادا، دبی فاضلاب ورودی و پساب خروجی از نظر پارامترهای BOD (اکسیژن آب)، COD (آلودگی فاضلاب ناشی از مواد خارجی)،TSS (مواد جامد معلق) و PH  را در ایستگاه‌های مستقر در تصفیه‌خانه‌ها کنترل می‌کند.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران ادامه داد: با اجرای پروژه اسکادا رویت‌پذیری شبکه فاضلاب به منظور کنترل و پایش تمام محدوده بهره‌برداری، جلوگیری از ایجاد سرریز شبکه و مشکلات زیست‌محیطی، بهبود عملکرد بهره‌رداری، تعمیرات و نگه‌داری شبکه، آنالیز پارامترهای تعیین‌کننده کیفیت فاضلاب و در کل، مدیریت جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب در خطوط انتقال و تصفیه‌خانه‌ها بیش از پیش محقق می‌شود.

گفتنی است سامانه‌های اسکادا برای نظارت یا کنترل فرایندهای شیمیایی، سامانه‌های آب‌رسانی و جمع‌آوری فاضلاب شهری، کنترل تولید و توزیع انرژی الکتریکی در شبکه توزیع برق سراسری و در خطوط نفت و گاز استفاده می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار