با مجسمه‌های مرمت شده؛
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت:موزه مردم شناسی حمام قجر با مجسمه های مرمت شده به استقبال نوروز می رود.
کد خبر: ۳۹۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶ 13 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین، صادق آریان در این باره اظهار کرد:۵۴ مجمسه و تندیس موزه مردم شناسی حمام قجر با اعتباری بالغ بر ۶۴ میلیون تومان مرمت و ترمیم شدند.

وی افزود: مرمت مجسمه های موزه مردم شناسی حمام قجر بعد از ۱۱ سال انجام شده است که با طراوت خاصی از ۲۵ اسفند ماه آماده پذیرایی از گردشگران و شهروندان قزوینی است.

آریان در ادامه گفت: حمام قجر در استان قزوین به عنوان کهن ترین و بزرگترین گرمابه تاریخی امروز به عنوان موزه مردم شناسی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

به گفته وی حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به وسیله امیر گونه خان قاجار قزوینی از سرداران شاه عباس صفوی به دستور شاه ساخته شده و نخست "حمام شاهی" نام داشته که تاریخ بنای آن را "صحت عافیت" گفته اند که معادل ۱۰۵۷ است.

آریان افزود: مساحت این حمام حدود یک هزار و ۴۵ متر مربع است و حمام از سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه و همچنین از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه تشکیل شده است، درب اصلی حمام رو به جنوب باز می‌شود و با راه پله‌های مارپیچ به سربینه منتهی می شود و سربینه بزرگ گرمابه که حوض زیبایی در وسط آن قراردارد شش شاه ‌نشین و طاق نما را در پلانی هشت ضلعی با راهرویی به گرمخانه پیوند می‌دهد.

وی اضافه کرد:این موزه مردم ‌شناسی در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می گیرد و در فضای سربینه این گرمابه، بخش هایی از زندگی اقوام کرد، تات، قزوینی، مراغی و ترک به نمایش گذاشته شده است و فضای میان در به معرفی آیین های سور و سوگ در قزوین اختصاص دارد.

آریان ادامه داد:همچنین در بخش گرمخانه نیز شیوه سنتی مشاغلی مانند آهنگری، مسگری و حلاجی به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود:این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۶۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار