رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه اگر درآمد موقوفات با طرحهای دانش‌بنیان و علم و فناوری چندین برابر شود از آن استقبال می‌کنیم، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ارتقای سهم وقف در علم و فناوری را بر اساس دستورات مقام معظم رهبری، نهایی کرده است.
کد خبر: ۳۹۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲ 12 March 2017
حجت‌الاسلام علی محمدی درباره وقف در حوزه علم و فناوری اظهار کرد: یکی از سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری ارتقای سهم وقف در علم و فناوری است.
 
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ارتقای سهم وقف در علم و فناوری را بر اساس دستورات مقام معظم رهبری، نهایی کرده است و منتظر ابلاغ آنها و اجرای سهم سازمان اوقاف در این زمینه هستیم؛ هرچند که قبل از آن مذاکراتی هم با بنیاد علمی نخبگان انجام دادیم.
 
استقبال اوقاف از طرحهای دانش‌بنیان
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برخی صاحبنظران معتقدند هر کشوری که می‌خواهد رشد کند باید متکی به علم و فناوری و دانشهای بنیادی باشد، تاکید کرد: اگر درآمد موقوفات با طرحهای دانش‌بنیان و علم و فناوری چندین برابر شود از آن استقبال می‌کنیم.
 
به کارگیری موقوفات در زمینه فناوری هسته‌ای
 
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه علم و فناوری در اقتصاد دانش‌بنیان بخشی از مهمترین نیازهای جامعه و کشورمان است، یادآور شد: بخشی از موقوفات کشور که مربوط به یک هزار و 118 سال پیش است در خدمت فناوری هسته‌ای است.
 
وی با اشاره به اینکه وقف سرمایه‌ای ماندگار و همیشگی است، تصریح کرد: در سراسر کشور بیش از 70 هزار مسجد وجود دارد که موقوفه بوده و به طور میانگین زمین هر مسجد هم 500 متر مربع است در حالی که اگر این مساجد وجود نداشتند محل اقامه نماز و عزا مشخص نبود بنابراین باید بدانیم که تمام این زمینها سرمایه‌ برای کشور محسوب می‌شود.
 
وجود 3000 رَقبه در بحث آموزش و تعلیم و تربیت
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بیش از 3 هزار رَقبه در بحث آموزش و تعلیم و تربیت وجود دارد، گفت: تعدادی از دانشگاه‌ها در ایران و تهران وجود دارد که تماماً موقوفه هستند که گاهی زمینهای آنها قیمتهای گزافی دارد.
 
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه وقف متعلق به سازمان اوقاف و امور خیریه نیست، خاطرنشان کرد: تعلق وقف فقط به آئین و دین بوده و این در حالی است که وقف قبل از اسلام به نوعی دیگر بوده و دیگر ادیان نیز شبه به وقف را دارند اما پیغمبر اکرم (ص) حکم الهی وقف را کامل کردند.
 
وی افزود: برخی از مساجد، بقعه و کتابخانه بیش از 700 تا یک هزار سال قدمت دارند که می‌توان به آنها نگاه تاریخی و میراث فرهنگی داشت.
 
«وقف» سرمایه‌ای بین نسلی
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف سرمایه‌ای بین نسلی است که منابع آن به تمامی نسلها می‌رسد به طوری که یک موقوفه در کشور مربوط به 12 قرن قبل است و تاکنون حداقل بیش از 152 نسل از آن استفاده کردند.
 
بیش از 1200 موقوفه در خدمت بهداشت و درمان
 
حجت‌الاسلام محمدی یادآور شد: بیش از یک هزار و 200 موقوفه در خدمت بهداشت و درمان کشور وجود دارد؛ 133 بیمارستان هم در ایران موقوفه‌ای است اما چون این بیمارستانها وقفی هستند هیچگاه ندیده‌ایم که وزیر بهداشت در اظهاراتش بگوید که 133 بیمارستان موقوفه در ایران وجود دارد در حالی که همین حالا 30 بیمارستان موقوفه در تهران داریم.
 
وی خاطرنشان کرد: تمامی وزارتخانه‌ها،‌دستگاه‌ و نهادها از وقف بهره‌مند هستند و ما می‌خواهیم که همه مسئولان و مردم ضمن معرفی وقف به عنوان حکم الهی در راستای توجه به اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه داشته باشند.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: وقف منحصر به افراد متمکن و ثروتمند نیست و به همین دلیل دهه وقف را «همه واقف باشیم» نامیدیم تا همه افراد برحسب توان و ثروت خود در آن مشارکت داشته باشند.
 
حجت‌الاسلام محمدی گفت: چندی قبل، قانونی به نام «وقف جمعی» در مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کرد که براساس این قانون افراد برحسب توان و میزان ثروت خود می‌توانند در انجام وقف مشارکت کنند ضمن اینکه براساس این قانون در قالب اوراق مشارکتی و دسته‌جمعی کمک افراد به وقف صورت می‌گیرد.
 
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از جوان مستعد و نخبه از واقفان خواست در این زمینه ورود کرده و نیازهای کشور را تامین کنند.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی کشور نیاز به کار جهادی داریم و سازمان اوقاف وامور خیریه آمادگی دارد تا سرمایه در اختیار موقوفات را با رعایت موازین شرعی و چارچوبهای حقوقی در جهت علم و فناوری و توسعه آن به کار گیرد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار