معاون فرهنگی قوه‌قضائیه می‌گوید تحقیق دقیقی که پیوستگی بین بی‌صبری با وقوع جرایم را نشان دهد، وجود ندارد اما مشاهدات‌مان حاکی از کاهش آستانه صبر و تحمل مردم است.
کد خبر: ۳۹۳۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰ 12 March 2017
 
به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، حجةالاسلام والمسلمین هادی صادقی در نشست خبری نخستین همایش ملی صبر (صلح، بخشایش و رضایت) که قرار است با حضور مسئولان قوای سه گانه در روز 24 اسفند جاری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شود، به پایین بودن آستانه تحمل مردم اشاره و اظهار کرد: متأسفانه فرهنگ مراجعه به داور در بین مردم در مواقعی که اختلاف به وجود می‌آید، وجود ندارد و این به خاطر فقر فرهنگی است.
 
این مقام عالی قضایی با بیان اینکه بجای مراجعه به داوری، مراجعه به دادگستری زیاد شده است، افزود: در عرصه دعاوی خانواده نیز، زوجین به محض وقوع مشکل به سرعت به دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند اما این به زیان خانواده و طرفین است زیرا دادگاه ذاتاً امری است که با اعمال قدرت و زور عدالت را برقرار می‌کند. در مراجع قضایی حتماً کسی که علیه‌اش حکم صادر می‌شود، ناراحت است و همین مساله باعث می‌شود، ادامه زندگی مشکل باشد.
 
صادقی با تأکید بر اینکه باید قبل از اینکه کار به دادگاه بکشد، فکری کرد، گفت: قطعاً نتیجه این کار بقای ارتباطات خانواده و سلامت زندگی زن و شوهر خواهد بود. نباید بگذاریم همه موارد به دادگاه منتهی شود. بهتر از دادگاه، رواج فرهنگ مصالحه و صلح و سازش است زیرا موجب حفظ پیوندهای اجتماعی می‌شود.
 
معاون فرهنگی رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در رابطه با فرهنگ‌سازی و ارتقا صبر در جامعه، برنامه‌های متعددی را در پیش داریم که همایش ملی صبر، نقطه آغاز این برنامه‌هاست. در این موضوع، دستگاه‌های مختلف قضایی مثل شوراهای حل اختلاف، ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان و حتی دستگاه‌های دولتی دخیل هستند.
 
صادقی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص رابطه صبر و مسایل و مشکلات اقتصادی جامعه گفت: صبر را در هر مقوله‌ای اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و ... می‌توان بیان کرد. یکی از صبر‌ها، صبر در مصیبت‌ها و مشکلات است. انسان در مشکلات ساخته می‌شود و تکامل می یابد. طبیعی است وقتی کاری برای بهبود امور زندگی بر نمی‌یابد، چاره‌ای جز صبر نیست و از طرف مقابل هم مسولان وظیفه دارند و به هیچ وجه این وظیفه قابل گذشت نیست. اگر هم مسئولی توانایی ندارد، برود تا فرد دیگری بیاید و چاره‌ای بیندیشد. معتقدم اگر هر کس به حد توانش اقدام کند، بسیار روی تغییر وضعیت اقتصادی جامعه اثرگذار است.
 
معاون فرهنگی رئیس قوه‌قضائیه ادامه داد: در طول سال چیزی قریب به چهار میلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود. در همین 9 ماهه سال جاری، افزون بر سه میلیون پرونده در شوراها رسیدگی شده و نزدیک به نیمی از این پرونده‌ها، به صلح و سازش منجر شده است.
 
وی در پاسخ به سئوئال دیگری در خصوص ارتباط پایین بودن آستانه تحمل مردم و وقوع جرایم و اینکه چرا آستانه تحمل مردم در مقولات مختلف پایین آمده است، گفت: تحقیق دقیقی که پیوستگی بین بی‌صبری با وقوع جرایم را نشان دهد، وجود ندارد اما به عینه شاهد هستیم که اگر مردم قدری صبوری پیشه کنند، بسیاری از جرایم را می‌شود، پیشگیری کرد.  
 
صادقی با بیان اینکه قریب به اتفاق اختلاف بین زن و شوهرها به خاطر بی‌صبری است اضافه کرد: مشاهدات‌مان می گوید آستانه صبر مردم کاهش یافته است. یکی از علل این مسئله می‌تواند عجله در رسیدن به اهداف باشد اما باید توجه داشت که پیشرفت در امور دنیوی نیاز به تدریج دارد. از طرف دیگر، در مقام تربیت، این مسئله حاصل نشده که در برابر خواسته‌های خود یک مقدار تحمل پیشه کنیم.
 
وی توضیح داد: پدر و مادرهای قدیمی از نظر رفاهی ضعیف بودند و لذا نداشتند که خواسته‌های فرزندان را سریع برآورده کنند و فرزندان در برابر خواسته‌های خود تحمل می‌کردند. رفته رفته که وضعیت مالی پدر و مادرها و رفاه خانواده‌ها بهتر شد، وضعیت تغییر کرد. آدمی که از بچگی در رفاه بزرگ می‌شود و به هر آنچه که می‌خواهد سریع می‌رسد، طبیعتاً آستانه تحمل‌اش کاهش می‌یابد و همیشه از دیگران توقع دارد؛ از خدا گرفته تا دولت و مردم.
 
معاون فرهنگی قوه‌ قضائیه با انتقاد به سیستم و نظام آموزشی در مقوله صبر و بالا بردن آستانه تحمل گفت: یک جهت هم تربیت در نظام آموزش و پرورش است. در مدارس به کودکان مان یاد داده‌ایم که «بابا آب داد» اما نگفته‌ایم پدر کار کرده و عرق ریخته تا آب و نان بدهد.
 
وی همچنین به افزایش آستانه صبر در بین قضات اشاره کرد و افزود: امروزه به خاطر حجم بالای پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا، قضات ما بیش از دو برابر توان‌شان پرونده رسیدگی می‌کنند. گاهی خستگی ناشی از حجم زیاد پرونده ها، موجب بی‌حوصلگی و تندی در زبان و در نتیجه، نارضایتی مردم می‌شود. یکی از اقداماتی که در دستور کار داریم، بحث اخلاق حرفه‌ای است که به شدت دنبال می‌شود. همچنین طرح جدید تکریم ارباب رجوع را شروع کردیم که به نظام پاداش و جزا وصل خواهد شد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار