رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: شتابدهنده‌ها بابت مکان استقرارشان اجاره سنگینی را می‌پردازند و از این جهت مصوبه‌ای برای تأمین محل استقرار آنها داریم و شاید صندوق خطرپذیر مشترکی نیز برای آنها ایجاد کنیم.
کد خبر: ۳۹۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵ 12 March 2017
بهزاد سلطانی امروز در نشست خبری مجتمع شکوفایی شرکتهای دانش‌بنیان با بیان اینکه تعداد مصوبات صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1395 نسبت به سال 1394 حدود 100 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: مجموع مصوبات سالهای 92 تا 93 حدود 786 طرح و تعداد طرحهای مصوب سال گذشته 527 فقره بوده در حالیکه مصوبات صندوق در سال 1395 به تنهایی یک هزار و 33 مورد است.
 
وی ادامه داد: ارزش ریالی مصوبات در سال 1395 بالغ بر 652 میلیارد تومان بوده که این رقم به نسبت سال 1394 حدود 108 درصد رشد داشته است.
 
رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر اینکه تصویب 135 طرح در بهمن ماه امسال یک رکورد بی‌نظیر در نظام ارزیابی فنی و اقتصادی طرحها و تأمین مالی کشور است، ابراز کرد: براساس آمارها، تا امروز یک هزار و 820 طرح به ارزش یک هزار و 33 میلیارد تومان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از طرحها و شرکتهای دانش‌بنیان به تصویب رسیده است.
 
افزایش خدمات صندوق به 20 مورد
 
سلطانی با اشاره به ارائه 20 نوع خدمت از جنس تسهیلات، توانمندسازی، دفاترکاری، سرمایه‌گذاری و مشارکت، ضمانتنامه‌ها و تسهیلات ویژه صندوقهای پژوهش و فناوری و شرکتهای تجاری‌سازی توسط این صندوق تا انتهای سال جاری تصریح کرد: خدمت تسهیلات توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان (لیزینگ) در سال جاری 158 مورد مصوبه به ارزش 50 میلیارد تومان داشته که نسبت به سال گذشته بیش از 200 درصد رشد تعدادی و حدود 163 درصد رشد ریالی را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: خدمت تسهیلات قرض‌الحسنه نیز در سال جاری بیش از 415 مورد مصوبه به ارزش 61 میلیارد تومان داشته است؛ این رقم نسبت به مصوبات سال 1394 به لحاظ تعداد مصوبات 65 درصد و به لحاظ حجم ریالی 74 درصد رشد داشته است.
 
این عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره‌ای به خدمت تسهیلات میان‌مدت قبل از تولید صنعتی هم که با هدف تجهیز کارگاه و خدمات قبل از تولید، ارائه می‌شود، داشت و عنوان کرد: در سال جاری 78 مصوبه به ارزش 95 میلیارد تومان برای این بخش داشته‌ایم که از منظر تعداد به نسبت سال گذشته رشدی 168 درصدی را نشان می‌دهد و در زمینه خدمت تسهیلات تولید صنعتی نیز 84 مصوبه به ارزش 271 میلیارد تومان در سال 95 داشته‌ایم.
 
سلطانی با بیان اینکه خدمت ضمانتنامه برای تسهیل فعالیتهای شرکتهای دانش‌بنیان ارائه می‌شود، درباره اقدامات صورت گرفته گفت: در سال جاری صندوق نوآوری و شکوفایی 125 مصوبه ضمانتنامه با ارزش 17 میلیارد تومان ریسک تقبل شده، داشته است که نسبت به سال گذشته بیش از چهار برابر افزایش تعدادی و ریالی نشان می‌دهد همچنین ارزش قراردادهای پوشش داده شده توسط انواع ضمانتنامه‌های صادره از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی بالغ بر 850 میلیارد تومان است.
 
صندوق نوآوری مشکلی در تأمین ضمانتنامه‌های شرکتهای دانش‌بنیان ندارد
 
وی معتقد است در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی هیچگونه مشکلی در تأمین ضمانتنامه‌های مورد نیاز شرکتهای دانش‌بنیان ندارد و نزدیک به 100 میلیارد تومان از سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور رفع نیاز شرکتهای دانش‌بنیان برای اخذ ضمانتنامه‌های مورد نیاز سپرده‌گذاری شده است.
 
رئیس هیئت عامل این صندوق درباره یکی از برنامه‌های این صندوق برای سال 96 گفت: در بودجه 96 مصوب شد از محل سود بانکی، اعتباری برای شرکتهای دانشگاهی دانش‌بنیان کنار گذاشته شود تا به روند شکل‌گیری زودهنگام آنها کمک کند.
 
سلطانی با بیان اینکه استقبال از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در سالهای گذشته و امسال مبین این است که درک رویکردهای اقتصاد مقاومتی بر مبنای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور با رهنمودهای مؤثر مقام معظم رهبری ایجاد شده است، گفت: افزایش تقاضای شرکتهای دانش‌بنیان و ارائه درخواستهای دوم و سوم به صندوق نوآوری و شکوفایی، مهر تأییدی بر حرکت این نهاد در مسیر تعریف شده برای حمایت مالی از شرکتهای دانش‌بنیان است.
 
بخشنامه بانکی روحانی شامل صندوق نوآوری نمی‌شود
 
وی در ادامه این مراسم در پاسخ به این سؤال که آیا با بخشنامه اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر انسداد تمام حسابهای دولتی در سایر بانکها بجز حسابهای بانکی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ظرف حداکثر یک ماه، صندوق نوآوری و شکوفایی هم مشمول این بخشنامه می‌شود، گفت: ما قانون مستقلی داریم و اخیرا در هیئت امناء، دولت و مجلس مصوب شد که صندوق، مؤسسه عمومی غیردولتی است.
 
رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تأمین محل استقرار شتابدهنده‌ها جزو مصوبات اجرایی برای سال آینده صندوق است تا بتوانیم برای مجموعه‌ای از شتابدهنده‌ها مکان استقرار تعریف کنیم؛ در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه اغلب شتابدهنده‌ها در حال همکاری با صندوقهای سرمایه‌گذاری جسورانه هستند و شاید نیاز چندانی به مکان فیزیکی برای استقرار نداشته باشند، این کار چه ضرورتی دارد، تصریح کرد: محل استقرار یکی از فاکتورهای هزینه‌بر برای شتابدهنده‌هاست و ما الان در مجتمع شکوفایی، محلی را به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده‌ایم.
 
ایجاد صندوق خطرپذیر مشترک برای شتابدهنده‌ها
 
وی یادآور شد: در ارتباط با این مصوبه، جلسه‌ای را با خود شتابدهنده‌ها داشته‌ایم تا نیازهای دیگر آنها نیز احصاء شود اما در ارتباط با سؤال شما(تسنیم) با توجه به اینکه برخی شتابدهنده‌ها مکان استقرارشان را از دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی گرفته‌اند و اجاره سنگینی به آنها می‌دهند، شاید در آینده به سمت ایجاد صندوق خطرپذیر مشترک برای آنها برویم.
 
سلطانی با اشاره به ارائه خط اعتباری به صندوقهای پژوهش و فناوری گفت: با چنین کاری، چیزی شبیه خط اعتباری صندوق توسعه ملی به بانکها فراهم می‌شود و صندوق پژوهش و فناوری می‌تواند پس از ارزیابی طرحهای واصله، آنها را تصویب و برای ما ارسال کند تا مورد حمایت واقع شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار