کد خبر: ۳۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶ 25 May 2015
زمزمه های رفتن تیم سایپا از البرز مدتی است شنیده می شود. سایپایی ها به دنبال بهانه ای برای قطع رابطه زخمی خود با استان البرز هستند و البرزی ها نیز در پی تعامل دو سویه با سایپا هستند.
ورزش البرز در حالی سومین ماه از سال جدید را پشت سر می گذارد که موضوع رفتن و ماندن سایپا از البرز در صدر اخبار قرار دارد. مدیر عامل جدید باشگاه سایپا هم نیامده با اظهار نظرهای خود فضایی ملتهب را برای این باشگاه کم حاشیه و استان پر استعداد البرز ایجاد کرده است. برای بررسی چرایی این واکنش ها و حال و روز آسیب دیده این رابطه، بد نیست کمی به عقب برگردیم و از بدو حضور سایپا روند تعامل و همکاری این باشگاه ورزشی را با مجموعه کرج و البرز مورد بررسی قرار دهیم.
در آن مقطع هاشمی که بسیار جدی و بی تعارف سایپا را مدیریت می کرد پای میز مذاکره با رضا گل محمدی رییس تربیت بدنی وقت شهرستان کرج و مدیرکل فعلی ورزش البرز نشست و در نهایت با وی توافق کرد بر اساس شروطی تیمش را به نام کرج در لیگ برتر حاضر کند.
همکاری سایپا و البرز به بیش از ۱۰ سال پیش برمی گردد. وقتی که مهرداد هاشمی مدیرعامل وقت سایپا از فرصت انحلال بهمن و نیامدن پیکان به کرج نهایت استفاده را بُرد و در سونامی انتقال تیم های تهرانی، با انتخاب کرج دوسره بُرد کرد و تیمش را با زیرکی فراوان وَر دل پایتخت نگاه داشت.
آمدن سایپا به کرج هر قدر به سهولت اتفاق افتاد اما جا افتادن این تیم در این سال ها در میان کرجی ها با فراز و نشیب زیادی همراه بوده و حرکت این باشگاه در کرج دیروز و البرز امروز هیچگاه بر مدار یک برنامه مدون و درست به جلو نرفت.
شاید نقطه طلایی این حضور را سال های ۸۴ تا ۸۷ بتوان عنوان کرد. مقطعی که بهترین شکل همکاری کرج و سایپا رقم خورد زمان افتتاح ورزشگاه انقلاب بود. با انتقال بازی های نارنجی پوشان به این ورزشگاه همه چیز در مسیر درست حرکت می کرد.
باشگاه سایپا با رهبری مهرداد هاشمی و با بهره گیری از مدیریت فکورانه او یک تعامل خوب را با کرج آغاز کرد و این تعامل در نهایت به قهرمانی این تیم در لیگ ششم منتهی شد.
در آن سال ورزشگاه انقلاب در ۱۰ بازی پایانی سایپا بیش از ۸ هزار تماشاگر را به خود دید و در نهایت این تیم با هدایت علی دایی در روز پایانی با حمایت بیش از ۱۵ هزار کرجی علاقمند از استقلال تهران و استقلال اهواز پیشی گرفت و قهرمان لیگ برتر شد.
شاید پس از گذشت ۸ سال در ذهن خیلی از کرجی ها آن سال همچنان حک شده باشد و جزییات آن روز به یادماندنی را خیلی از اهالی فوتبال به ذهن سپرده باشند. روزی که همه آحاد مردم کرج نه برای بردن جایزه و شرکت در قرعه کشی و نگاه عابربانک گونه، بلکه برای تیم دوست داشتنی و یک دست و مدعی علی دایی به ورزشگاه آمدند و چون تیم را از خودشان می دانستند و باور به کرجی بودنش داشتند حمایت کردند تا به قهرمانی برسد.
از آن سال به بعد اما کم کم این ارتباط خوب شکل گرفته میان سایپا و کرج به سمت افول و نزول رفت.
با رفتن مهرداد هاشمی، سایپا به محلی برای آزمون و خطای مدیران تازه کار در ورزش تبدیل شد و همین رویکرد مجموعه سایپا تبر به ریشه ارتباط این مجموعه با البرز و کرج زد
مدیری نیامده کانون هوادارنش را در این شهر مستقر می کرد و آکادمی راه می انداخت و دفتر اداری باشگاه را ایجاد می کرد و مدیر بعدی عرقش خشک نشده همه آن چیدمان قبلی را بر هم می زد و فعالیت باشگاه سایپا در البرز را محدود به فضای یک نگهبانی در مجموعه انقلاب می کرد.
این فراز و فرودهای متاثر از احساس و نا آشنا بودن با فضای ورزش کم کم همه را از هم رنجاند تا امروز دو طرف برای جدا شدن و متارکه از هم خوشنود باشند و سایپایی ها به زعم مدیرشان با بیان این جمله که هزار درصد احتمال رفتمان از کرج است ذوق شان را از این اتفاق بیان می کنند.
به سراغ این روزهای پرالتهاب بیاییم؛ جایی که بر خلاف سالهای گذشته این عدم درک صحیح به جاهای باریکی رسیده و سایپایی ها از اوایل امسال و با آمدن بیت الله رضایی به مَسند مدیریتی باشگاه سایپا ساز جدایی را متفاوت از گذشته کوک کرده اند.

بررسی رابطه تَرک خورده سایپا با استان البرز

بیت الله رضایی که به مانند مدیران قبلی خود اولین تجربه مدیریتی اش در ورزش را پشت سر می گذارد و پیش از این هدایت تیم فوتسال اداره محل کار قبلی اش را به عنوان رزومه ورزشی با خود دارد نیامده با اظهار نظرها و مصاحبه های احساسی و تلافی جویانه اش سخن از بردن باشگاه از البرز به میان آورده و با تعبیر باشگاه سایپا به عابر بانک به شکل تلویحی البرزی ها را به پول دوستی و منفعت طلبی متهم کرده است.
رضایی که به نظر می رسد متاثر از جریان کهنه و قدیمی این باشگاه یعنی بازگشت به پایتخت قرار گرفته این بار و بر خلاف مدیران قبلی میدان را به این جریان سپرده و خود در نقش بازیگر این داستان تمام توانش را برای جدا کردن البرز و سایپا به کار گرفته است.
از سوی مقابل اما مدیرکل بومی البرز هم در برابر این اظهارات کوتاه نیامده و در گفتگو با رسانه های گروهی عنوان کرده است خواهان حضور سایپا در البرز و ادامه همکاری است به شرط آنکه این همکاری دو سر بُرد باشد و منافع ورزش البرز هم در آن دیده شود.
بد نیست چکیده اظهار نظرهای مدیرعامل باشگاه سایپا و مدیرکل ورزش البرز را در این مدت با هم مرور کنیم تا در جریان کم و کیف بیشتر این رابطه تَرک برداشته قرار بگیرید.

نگاه مسئولان ورزشی البرز به باشگاه سایپا شبیه نگاه صاحبخانه و مستاجر است

رضایی چندی پیش در این ارتباط گفت: ارتباط کاری باشگاه سایپا و استان البرز با مشکلات و معایب بسیاری مواجه است و شکل ارتباط یک سویه را به خود گرفته است؛ به طوری که نگاه مسئولان ورزشی این استان به باشگاه سایپا بیشتر به نگاه صاحبخانه و مستاجر شباهت دارد.
مدیرعامل باشگاه سایپا اضافه کرد: باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا طی ۱۰ سال حضور مداوم در کرج، فعالیت های فرهنگی و ورزشی ارزشمندی را انجام داده است اما متاسفانه به علت بی توجهی مسئولان ورزشی استان البرز، تیم فوتبال این باشگاه از حداقل حقوق خود مانند داشتن تماشاگر و حق پخش تلویزیونی بازی ها از شبکه استانی محروم است.
وی اظهار کرد: حمایت از تیم های ورزشی استان البرز در سالهای ۸۹ و ۹۰، عضویت مدیران ارشد سابق استانی در مدیریت ارشد و هیات مدیره باشگاه سایپا، انتقال مسابقات تیم والیبال این باشگاه به کرج، ارتقای سطح کیفی اماکن ورزشی استان از جمله استادیوم انقلاب کرج، سالن انقلاب و سالن نشاط این مجموعه و انتقال کانون هواداران باشگاه سایپا به کرج از جمله گام های بلندی بود که سایپا در این استان برداشت.
وی گفت: باشگاه سایپا شرایطی را برای کرج فراهم کرد که از مسابقات مهمی همچون جام باشگاه های آسیا و رقابتهای تیم فوتبال سایپا و استقلال و پرسپولیس بهره مند شوند.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت ورزشکاران و کادرفنی استان و تیم های ورزشی در ترکیب تیم ها و رده های سنی مختلف سایپا از جمله ابراهیم صادقی که نارنجی وفادار لقب گرفته و بازیکنانی همچون مجید ایوبی، وحید محمدزاده، بهمن سالاری، مهدی ترابی و تعداد زیاد دیگری از بازیکنان بزرگسال و پایه نیز از دیگر قدم هایی بود که در این حوزه برداشته شد.
رضایی گفت: به رغم این همه خدمات، باشگاه سایپا با بی مهری مسئولان استان البرز مواجه شد؛ به طوری که یکی از مسئولان این استان از بی هویت و بی ریشه بودن تیم فوتبال سایپا در این خطه سخن به میان آورد.

احتمال هزار درصدی خروج سایپا از البرز

وی ادامه داد: بازخورد چنین اتفاقاتی حس خانگی بودن ورزشگاه انقلاب کرج، برای تیم فوتبال سایپا البرز را مخدوش کرده است، به طوری که در برخی از دیدارهای به اصطلاح خانگی، تماشاگران تیم حریف بیشتر از سایپایی هستند و در پیکارهای برگزار شده در این ورزشگاه نیز با مشکلاتی همچون اشتباهات داوری دست به گریبان هستیم.
وی در پایان گفت: همه این اتفاقات و حواشی ما را بر آن داشته تا از کرج به پایتخت برگردیم. ما تصمیم خود را گرفته ایم و به احتمال هزار درصد از استان البرز به تهران خواهیم رفت.
از سوی مقابل رضا گلمحمدی هم این اظهارات مدیر عامل باشگاه سایپا را بدور از واقعیت و منطق عنوان کرد و گفت: به هیچ عنوان با رفتن تیم فوتبال سایپا از استان البرز مخالف نیستیم.
رضا گل محمدی افزود: بارها گفته ایم و امروز نیز تکرار می کنیم این نوع حضور سایپا سودی برای ورزش استان ندارد، ما آماده همکاری و تعامل دو سویه با باشگاه سایپا هستیم و ترسی نیز از صحبت هایی که می کنند نداریم.
وی بیان کرد: به خوبی اطلاع داریم که مسئولان تیم سایپا منتظر هستند با واگذاری استقلال یا پرسپولیس به دو شرکت بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا تیم فعلی را از استان خارج کنند و سایپا را تغییر نام دهند.

سایپا بدهی زیادی به استان البرز دارد

مدیر کل ورزش و جوانان استان البرز ادامه داد: آنها مدعی شده اند که ما به باشگاه سایپا به چشم عابر بانک نگاه می کنیم در حالی که این موضوع به هیچ عنوان درست نیست.
وی ادامه داد: سایپا بدهی زیادی به استان البرز دارد و ما در برخی اوقات مجبور می شویم با زور و تهدید پولمان را بگیریم.
گل محمدی گفت: مدیران این مجموعه در گفتگو با رسانه ها مدعی شده اند مدیران البرزی سنگ خودشان را برای حضور در باشگاه به سینه می زنند که در جواب باید بگویم بله این گونه است، یک نفر از استان البرز حتما باید در هیات مدیره این باشگاه حضور داشته باشد.
صحبت های این مدیر به خوبی شکاف و اختلاف نظرهای شدید میان طرفین را نشان می دهد. سایپایی ها با چشم بستن به خدماتی که البرز طی ۱۰ سال اخیر در اختیارشان گذاشته و آنها را به تیمی با هویت تبدیل نموده می خواهند از این شهر بروند حال آنکه در این سالها بهترین ورزشگاه استان در اختیارشان بوده و البرزی ها با تلاش فراوان حق میزبانی آنها از سرخابی ها را احیا کردند در عین حال مدیران البرزی هم هیچگاه در تقابل با این باشگاه وحدت رویه درستی نداشته اند تا امروز بذر بی اعتمادی در نزد مجموعه باشگاه سایپا رشد کند و عاملی برای جدا شدن این دو از هم شود.
اما در این میان چگونه می شود به یک راه حل رسید؟ چگونه باید این فضای ملتهب را به سمت آرامش سوق داد؟ پاسخ به این سوالات را باید در تدبیر مدیران ارشد البرز و گروه خودروسازی سایپا جستجو کرد.

تسویه حساب های سیاسی و اختلافها آتش به جان سایپای و البرز انداخته است

نمایندگان مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، استاندار و مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا به عنوان مدیران بالادستی در این میان نقشی تعیین کننده دارند و باید با ورود به این مشکل از لفاظی های میان البرز و سایپا جلو گیری کنند.
سایپا و البرز در این سالها برای یکدیگر منفعت هایی داشته اند شاید میزانش مورد رضایت طرفین نبوده اما حقیقت این است که این جدایی ضرری به مراتب بیشتر دارد و این دو مجموعه را در موضعی انفعالی قرار می هد.
به جای آنکه بخواهیم صورت مساله را پاک کنیم و بر اساس برخی اختلاف نظرها قید یکدیگر را بزنیم بیاییم و در یک فضای شفاف و صریح سنگ هایمان را وا بکنیم و اجازه دور شدن سایپا از البرز را ندهیم.
البرزی ها سایپایی دلسوز و اثر گذار برای ورزش استانشان را می خواهند و سایپا هم نگاهی صمیمانه تر برای میزبانی شان در این استان طلب می کنند پس بیاییم برای یکبار هم که شده همه اختلافات و تسویه حساب های سیاسی مان را کنار بگذاریم و برای موفقیت باشگاه خوشنام و سازنده سایپا و رونق بیشتر ورزش استان زرخیز البرز تصمیمی منطقی، عاقلانه و صحیح بگیریم.

گزارش از مجتبی علی مردانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار