در پی درگیری های مسلحانه در نزدیکی منطقه ای در مرز مشترک چین و میانمار، هزاران تن از مردم این کشور از ترس جان خود و برای مصون ماندن از مخاطرات جنگ به سمت مرزهای چین متواری شده‌اند.
کد خبر: ۳۹۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹ 10 March 2017
به گزارش ایرنا، سیل پناهجویان به سمت مرزهای چین پس از آن صورت گرفت که روز دوشنبه گذشته شهر «لائوکای» در منطقه «کوکانگ» در شمال شرقی استان «شان» شاهد آتش توپ ها و سلاح های گرمی بود که تعداد زیادی از مردم این منطقه را به خاک و خون کشید.
بر اساس گزارش منابع خبری منطقه، در جریان این حمله که توسط گروهی شورشی با لباس پلیس صورت گرفت، دستکم 30 نفر جان خود را از دست داده اند.
«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به حوادث اخیر طی سخنانی اعلام کرد که درگیریها صورت گرفته در این منطقه باعث شده حدود 20 هزار نفر دیگر از مردم میانمار وارد داخل خاک چین شوند.
او تاکید کرد که این افراد قصد پناهنده شده به چین را ندارند و فقط برای در امان ماندن از درگیریها وارد چین شده اند که دولت پکن نیز ضمن کمک به این افراد و با اتخاذ اقدامات مناسب، امنیت را در مناطق مرزی برقرار کرده است.
او بر اساس گزارش روز جمعه تارنمای وزارت امور خارجه چین از همه طرف های درگیر خواسته است خویشتنداری نشان داده و به درگیریها خاتمه دهند.
سخنگوی دولت چین همچنین بر اهمیت مساله میانمار و لزوم رسیدگی فوری به آوارگان میانماری تاکید کرد و گفت که باید هر چه سریعتر در این منطقه آتش بس برقرار شود.
گفتنی است، چین پیشتر نیز میزان صدها تن از مردم میانمار به دلیل بروز جنگ های داخلی بود و طی ماههای گذشته تعداد قابل توجهی از آنان در نواحی داخلی این کشور در نزدیکی مرزهای مشترک اسکان داده شده اند. 
بر اساس گزارش ها، در درگیری ها اخیر که در منطقه چینی زبان «کوکانگ» رخ داده، از سال 2015 بی سابقه اعلام است. در سال 2015 درگیری های این منطقه باعث کشته شدن دهها نفر و همچنین آواره شدن هزاران نفر دیگر شد که بیشتر این افراد روانه خاک چین شدند.
میانمار اکنون با شورش های شکل گرفته در بخش های مختلف این کشور با مشکلات متعددی روبروست است، اما درگیری های «کوکانگ» تنش هایی نیز با چین ایجاد کرده است.
«کوکانگ» که مردم آن به زبان چینی صحبت می کنند و ارز رایج آن نیز «یوان» (پول ملی چین) است، روابط مستحکمی با پکن دارد و تحلیلگران معتقدند که چین در قبال این شورش ها سیاست های بسیار متغیری را دنبال می کند.
ارتش میانمار می گوید که گروه های مسلح شبه نظامی با نام «اتحاد شمالی» حملاتی را در اواخر سال گذشته میلادی آغاز کردند و نیروهای آنان نیز با حملات هوایی و توپخانه ای مجبور به پاسخ شدند.
همان زمان روزنامه های هنگ کنگی به نقل از منابع مطلع نوشتند که برخی از گروهای شورشی از سوی چین حمایت مالی می شوند و حملات با کمک پکن صورت می گیرد اما دولت پکن به شدت آن را تکذیب کرد.
درگیری ها در این منطقه از میانمار البته ریشه دار است تا جایی که طبق تایید سازمان ملل از سال 2011 میلادی به این طرف درگیری های مسلحانه دستکم زندگی 100 هزار نفر را در این کشور مختل کرده است.
یکی از نقاط بحرانی در این کشور منطقه «کاچین» است که به هیچ وجه شرایط مطلوبی ندارد و در درگیرهای داخلی باعث شده تا بسیاری از ساکنان این منطقه خانه و کاشانه خود را رها کنند.
منبع: ايرنا
برچسب ها: میانمار ، درگیری ، پناهنده ، چین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار