معاون اداره‌کل بهزیستی قزوین خبر داد
معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین گفت: این اداره‌کل طی سال جاری 436 هزار نفر از افراد بیمار و در معرض اعتیاد را تحت پوشش قرار داده است.
کد خبر: ۳۷۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰ 13 February 2017
به گزارش تابناک از قزوین، محمدحسن نادری‌اثر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: در حال حاضر در شهر قزوین 22 کمپ ترک اعتیاد وجود دارد و به پیشنهاد سازمان بهزیستی، مقرر شده تا یک کمیته فرهنگی و پیشگیری در روستاها طرح‌ریزی شده و برای پیشگیری از اعتیاد به خانواده‌ها و والدین آموزش داده شود.

وی افزود: طبق فعالیت‌های گسترده استان قزوین در زمینه اعتیاد، دفتر مشاوره اداره‌کل بهزیستی این استان خدمات مشاوره دولتی ارائه می‌دهد.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: طبق آمار، 33 مرکز درمانی خصوصی در سطح این استان وجود دارد که تعرفه آن‌ها خصوصی بوده و افرادی که متقاضی این مراکز باشند به آن‌ها کمک هزینه مشاوره‌ای اعطا می‌شود.

نادری‌اثر از ارائه طرحی در خصوص فضای مجازی و آموزش‌های استفاده از آن در مدارس استان خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار است که فعالیت خود را آغاز کرده و همچنین آموزش‌هایی در خصوص مهارت‌های زندگی در ابتدا به معلمان آموزش داده می‌شود تا به دانش‌آموزان انتقال دهند.

این مسؤول تصریح کرد: یکی دیگر از دفترهای مبارزه با اعتیاد که وظایف آن پیشگیری، درمان و آموزش است به افراد در معرض خطر به ویژه حاشیه‌نشین‌ها یا مکان‌هایی که افراد فقیرنشین بسیاری در آن حضور دارند، خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

* وجود 22 کمپ ترک اعتیاد در قزوین

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: این اداره‌کل طی سال جاری، 436 هزار نفر از افراد بیمار و در معرض اعتیاد را تحت پوشش قرار داده و در این خصوص برنامه‌های آموزشی، تفریحی، ورزشی، نمایشگاه‌های سیار و همچنین خدمات درمان و ترک اعتیاد را برگزار می‌کند.

نادری‌اثر با بیان اینکه در شهر قزوین 22 کمپ ترک اعتیاد وجود دارد، ادامه داد: به پیشنهاد سازمان بهزیستی، مقرر است یک کمیته فرهنگی و پیشگیری در روستاها طرح‌ریزی و برای پیشگیری از اعتیاد به خانواده‌ها و والدین آموزش داده شود تا در این زمینه افراد شناسایی و به سازمان بهزیستی معرفی شوند.

وی به تأسیس دادگاه درمان‌مدار در استان‌های قزوین، البرز، تهران و یزد اشاره کرد و افزود: طرح پیشگیری از اعتیاد در نیمه دوم سال 96 ابتدا در مناطق شهرستان آبیک و البرز برگزار ‌می‌شود و پس از نتایج خروجی این طرح، امید است که در سال 97 در سراسر کشور به مرحله اجرایی شود.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: در این طرح روانشناسان و روان‌کاوان تخصصی به مناطق اعزام می‌شوند تا به مشاوره و آموزش بپردازند.

نادری‌اثر در خصوص کنگره 60 توضیح داد: باید گفت که کنگره 60 مؤسسه و شخصیت حقوقی ندارد که بخواهیم با آن‌ها قراردادی ببندیم و اگر فردی برای درمان هزینه‌ای نداشته باشد، از سوی بهزیستی نصف مبلغ درمان پرداخت می‌شود.

وی از اقدامات معاونت امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین در سال آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر یک گرمخانه در قزوین و در تاکستان موجود است که به صورت یک شب در میان از آن استفاده می‌‌شود، امید است که این اداره‌کل در سال آینده به افزایش گرمخانه‌ها در استان بپردازد.

* راه‌اندازی دادگاه‌ درمانگر برای معتادان

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین از دیگر برنامه‌های این معاونت را مقابله با اعتیاد از سوی دولت عنوان کرد و افزود: طی سال آینده دادگاه‌ درمانگر برای معتادان و مجرمان اختصاص یافته و در آن یک قاضی کلاس‌های تخصصی آموزش می‌دهند.

نادری‌اثر تصریح کرد: در دادگاه درمانگر قاضی به همراه کارشناسان، پزشکان و ضابطان نظامی وظیفه دارند وقتی به یک معتاد برخورد می‌کنند، به عنوان مجرم آن را به زندان نفرستند بلکه به اجبار وی را با هزینه دولت برای درمان به کمپ‌های مشخص شده، فرستاده و این فرد تا دو ماه فرصت دارد تحت درمان باشد.

این مسؤول اضافه کرد: فرد معتاد باید تمام مراحل و طول درمان خود را به قاضی گزارش دهد و در صورت عدم اجرای این تعهدات از سوی آن، راهی زندان می‌شود.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین تشریح کرد: هدف از اجرای طرح دادگاه درمانگر این بوده که به افراد معتاد انگیزه درمان داده و پس از درمان، خدمات کاریابی و همچنین اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین مطرح کرد: شروع این طرح از سال 96 ابتدا در یزد، تهران، البرز و قزوین صورت می‌گیرد که امید است در آینده نزدیک شاهد پیشرفت‌های چشمگیر و عظیمی در سطح استان باشیم و تا به امروز هم به دستاوردهای بزرگی دست یافته‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار