تابناک تهران - ماه گذشته بود که از عمارت مسعودیه گفتیم.... از مظلومیتی که از گذشته تا امروز همراه عمارت است.... عمارت مسعودیه از آن دسته آثار تاریخی است که قربانی دعواهای بخش خصوصی و دولتی شده... حالا نمیدانیم ایتالیایی ها دلشان برای مسعودیه سوخته یا ......
کد خبر: ۳۷۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲ 12 February 2017
در  گزارش قبل گفتیم، عمارت تاریخی مسعودیه که حدود 5 سال پیش در مزایده‌ای به یک شرکت خصوصی که از قضا سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی و هنری در کشور داشت به مدت 59 سال واگذار شد، تا یک مرکز اقامتی از آن بیرون بیاید، شرکتی که به گفته‌ی مسئولان صندوق احیا دست‌کم یک سال است برخلاف ضوابط و بندهای قرارداد در این بنای تاریخی عمل می‌کند و به درخواست‌ها و نامه‌های این دستگاه زیرنظر سازمان میراث فرهنگی هیچ توجهی ندارد.
 ایتالیایی ها در راه عمارت مسعودیه
دو نهاد، یکی دولتی و دیگری خصوصی، یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ تا "عمارت مسعودیه" را آز آن خود کند، هرکدام هم می‌گویند اگر کاری به جز حرف‌شان انجام شود، خیانت به بنای تاریخی مسعودیه است. داستان مشکلات عمارت مسعودیه بین شرکت عظام و صندوق احیا موضوعی بود که از پیشنهاد تغییر کاربری آغاز شد و با فرستادن نامه فسخ قرارداد، ادامه پیدا کرد و تنها قربانی این ماجرا عمارت بود.
 
در این روزهای انتظار که عمارت مسعودیه همچنان در بسته است و چشم به راه رسیدن  اول اسفند است تا دادگاه شرکت خصوصی که بهره‌برداری این بنای تاریخی را به عهده داشت، برگزار شود، خبر از یشنهاد ایتالیایی‌ها رسیده که این یادگار دوره قاجار را که در قلب سیاسی و تاریخی تهران قرار گرفته، به رایگان مرمت کنند....
 
مرمتی که قرار است هدیه ای باشد برای شرکت احیاء در قبال کلید خوردن پروژه احیای کاروانسراهای مسیر گرمسار- اصفهان به دست ایتالیایی ها.....
 
در حقیقت آلن آسکرلی، مدیرعامل شرکت ایتالیایی "ال، ای، جنسیس"، در دیدار با مدیرعامل صندوق احیا با ابراز تمایل برای احیای کاروانسراهای مسیر گرمسار- اصفهان گفته که "اگر این پروژه کلید بخورد، ما آمادگی داریم که مرمت عمارت زیبا و نفیس مسعودیه تهران را به‌عنوان یک هدیه برای صندوق احیا به صورت رایگان انجام دهیم."
 
این شرکت خصوصی پیش از این بازسازی کلیسای «مریم مقدس» در اصفهان را انجام داده است و به گفته آسکرلی، احیای مسیر تاریخی گرمسار تا اصفهان و تقویت گردشگری آن می‌تواند به توسعه پایدار در روستاها و جوامع محلی این مسیر هم منتهی شود.
 
البته هدف ایتالیایی تنها به همین جا ختم نمی شود و افق دید وسیع تری دارند!!!!! بلکه ایده شکل‌دهی شهرک‌های گردشگری در ایران را دارند، و از بازدید، مطالعه بناها و کاروانسراهای تاریخی این مسیر، برای ورود به فازهای مختلف اجرایی خبر دادند.
 
محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران، با اشاره به این پیشنهاد گفت: "گروه‌های مختلف ایتالیایی برای احیای بناهای تاریخی و سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی در این عرصه با ما وارد مذاکره شده‌اند."
 
وی با رضایت از این همکاری ادامه داد: "اگر اراده‌ای از طرف شرکت «ال،ای،جنسیس» برای احیای بناهای تاریخی در ایران باشد، قطعا می‌توانیم در آینده نزدیک مراحل اجرایی این کار را کلید بزنیم."
 
مدیر عامل صندوق احیاء، در پایان تصریح کرد: "ما آمادگی این را داریم که بتوانیم اطلاعات و جزییات مربوط به کاروانسراهای مسیر مورد نظر را در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانیم وارد فازهای بعدی همکاری شویم. از سوی دیگر، با مذاکراتی که با وزارت اقتصاد داشته‌ایم، می‌توانیم اصل سرمایه‌گذاری هر کشور خارجی در بناهای تاریخی ایران را تضمین کنیم."
 
البته تمام اینها در شرایطی است که صندوق احیا نسبت به مرمت نشدن و بلاتکلیفی در بهره‌برداری از این بنا شاکی بود و با آن‌که گزارش‌های اولیه‌ای از میزان خسارت و آسیب‌های وارده به این بنا را تهیه کرد اما در تمام این مدت برای مرمت اضطراری مسعودیه دست به کار نشده و نامشخص بودن رأی دادگاه را بهانه می‌کرد.
 
تا آنجا که پوینده گفته بود: "مسعودیه هنوز در مسیر دادگاه است. ما نمی‌دانیم این پرونده چه وضعیتی دارد. در چنین شرایطی که بودجه‌ای برای آن تعریف نشده، از کجا می‌توانیم هزینه مرمت آن را تأمین کنیم؟"
 
اما حالا که حرف از هزینه کردن نیست و ایتالیایی ها قرار است هزینه کنند صحبت ها کلی برگشته و برای احیا آماده اند!!!!!!! گویا دیگر ایتالیایی ها در راه مسعودیه اند و تا چندی دیگر در بهارستان جویای احوالشان خواهیم شد....
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار