وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر مسئله اعتماد به نفس دانش‌آموزان حل شود، مسائل دانشی آنها نیز حل خواهد شد اما اگر فردی اعتماد به نفس نداشته باشد از ترس تمسخر همکلاسی‌ها و تحقیر معلم،‌ جرأت سؤال کردن در کلاس را ندارد.
کد خبر: ۳۷۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴ 07 February 2017
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان با تبریک دهه مبارک فجر اظهار داشت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و باید جوانانی را تربیت کنیم که مورد نظر امام راحل و مقام معظم رهبری هستند.
 
وی با اشاره به نگرش‌های توسعه‌ای نسبت به نظام تعلیم و تربیت افزود: امروزه همه جای دنیا، نظام تعلیم و تربیت را به عنوان یک رکن مهم در رشد و توسعه کشورها می‌دانند.
 
احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: رشد و توسعه کشورها وابسته به توسعه انسانی است؛ توسعه انسانی نیز به تربیت نیروهای کارآمد باز می‌گردد، بنابراین تربیت نیروی انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
وی هدف‌گذاری سند تحول را توجه ویژه به تربیت دانست و افزود: بر مبنای سند تحول بنیادین، معلم مسئول تربیت‌ دانش‌آموز است، بنابراین معادلات، مسائل و آنچه در کتب درسی آمده است، وسیله‌ای برای تحقق تربیت است.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: معلم الگوی تربیتی دانش‌‌آموزان است و این وظیفه دانشگاه فرهنگیان را بسیار حساس و سنگین می‌کند زیرا معلمان را به عنوان الگوی دانش‌آموزان تربیت و به مدارس اعزام می‌کند.
 
وی اظهار داشت: معلمی که دانش‌آموزان را تحقیر می‌کند، نمی‌تواند انتظار داشته باشد، افرادی با اعتماد به نفس بالا تربیت کند.
 
احمدی دانش آشتیانی افزود: اینکه کتابی به عنوان تفکر در مدرسه تدریس شود، دانش‌آموزان متفکر تربیت نمی‌کند، بلکه معلم باید با فرصت دادن به دانش‌آموزان،‌ زمینه را برای فکر کردن دانش‌آموز مهیا کند تا آنان افرادی متفکر و نقاد تربیت شوند.
 
وی تصریح کرد: طرح درس معلم باید طوری تنظیم شود که با استفاده از فرمول‌های درسی بتواند مهارت کار تیمی و گروهی را به دانش‌آموزان بیاموزد.
 
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر مسئله اعتماد به نفس دانش‌آموزان حل شود، مسائل دانشی آنها نیز حل خواهد شد، اما اگر فردی اعتماد به نفس نداشته باشد از ترس تمسخر همکلاسی‌ها و تحقیر معلم،‌ جرأت سؤال کردن در کلاس را ندارد.
 
وی، جایگاه دانشگاه فرهنگیان را بسیار کلیدی دانست و افزود: هرکس بخواهد معلم شود باید گواهی حرفه‌ای معلمی داشته باشد و اگر برخی اوقات شاهد برخورد نامناسب معلمی با یک دانش‌آموز هستیم، علتش این است که معلم، آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای یک تعامل خوب و سازنده را فرا نگرفته است.
 
احمدی دانش آشتیانی گفت: در طرح درس معلم بر مبنای سند تحول، رابطه دانش‌آموز باید با خود،‌ خدا، طبیعت، و جامعه مشخص شود،‌ بنابراین معلم باید این موارد را در طرح درس بگنجاند.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان باید روح حاکم بر سند تحول بنیادین را به طور عمیق درک کنند و این وظیفه دانشگاه است که نخبه‌ها را برای تربیت معلم جذب کند.
 
وی تصریح کرد: در انتخاب معلم دوره ابتدایی باید دقت بیشتری شود،‌ زیرا شاکله شخصیت دانش‌آموزان در دوره ابتدایی شکل می‌گیرد، بنابراین اگر بتوانیم مهارت‌های زندگی را در دوره دبستان آموزش دهیم، اهداف تربیتی محقق خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه فرهنگیان باید توجه داشته باشند که دانشجویان آنها قرار است معلم شوند، گفت: ابتدایی‌ترین کار استاد در دانشگاه، ایجاد یک تعامل خوب و رابطه صمیمی با دانشجو معلمان است زیرا همین تعامل خوب را معلم در آینده با دانش‌آموز خواهد داشت و در روش تدریس نیز اگر استاد تنها به خطابه بپردازد دانشجو معلم نیز همین روش را در مدرسه دنبال خواهد کرد و کارگروهی و یادگیری مشارکتی انجام نخواهد شد.
 
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مسئولیت استادان دانشگاه فرهنگیان بسیار سنگین‌تر از استادان دیگر دانشگاه‌هاست چون در این دانشگاه افراد به عنوان معلم تربیت می‌شوند و این معلمان از استادان خود الگوبرداری می‌کنند.
 
وی گفت: محیط دانشگاه فرهنگیان صرف نظر از نمای ظاهری آن باید بسیار آراسته و نشاط آور باشد تا دانشجومعلم در آن احساس تکریم کند، اگر افراد در این دانشگاه احساس بی‌کرامتی کنند با خاطره‌ای ناخوشایند فارغ التحصیل می‌شوند و کارآیی لازم را در مدارس نخواهند داشت.
 
احمدی دانش‌آشتیانی گفت: دانشگاه فرهنگیان باید جایگاه اصلی خود را پیدا کند و با جذب اعضای هیأت علمی براساس شاخص‌های مورد نیاز، اثربخشی لازم در تربیت معلمان را داشته باشد.
 
وزیر آموزش و پرورش در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان گفت: موضوع کارورزی دانشجومعلمان از مسائل بسیار مهم است که باید تمهیدات لازم برای آن اندیشیده شود تا دانشجو معلمان بتوانند در فضای مدرسه، دوره کارورزی خود را بگذرانند.
 
وی دانشگاه فرهنگیان را رکن اصلی آموزش و پرورش دانست و افزود: هرچه در جهت تحقق اهداف و رسالت دانشگاه فرهنگیان تلاش کنیم، نتیجه آن را در مدارس برداشت خواهیم کرد.
 
احمدی دانش آشتیانی با اشاره به کمبود فضاهای دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: تلاش می‌کنیم ردیف مالی برای نوسازی و تجهیز دانشگاه‌های فرهنگیان در بودجه تعیین شود تا این مشکل برطرف شود.
 
در این نشست اعضای هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان همچنین مدیران دانشگاه‌های فرهنگیان استان‌ها نیز که از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه شرکت داشتند، مشکلات و مسائل فضاهای این دانشگاه را مطرح کردند و درباره رفع آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار