تابناک تهران - در استانها استاندارها، در شهرها فرماندارها مسئول بحران هستند ولی در تهران شهردار مسئولیت دارد. اگر امروز شهردار مسئول است باید بدانیم فرمانده او چه اختیاراتی دارد؟؟؟"
کد خبر: ۳۷۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶ 06 February 2017
در روز 28 مهرماه سال 1378 در ششمين اجلاس كميته ملی كاهش اثرات بلايای طبيعی، به عنوان عالی‌ترين نهاد تصميم ساز در اين حوزه، مقرر شد كه شهرداری تهران با مساعدت معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت كشور و همچنين با بهر‌ه‌گيری از همكاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط، طرح جامع مديريت بحران شهر تهران بزرگ را تهيه و برای تصويب به كميته ملی كاهش اثرات بلايای طبيعی ارايه نماید.
 
همچنين اين پیشنهاد در هيأت دولت نيز مطرح شد و با تأييد اهميت و ضرورت آن، در روز 15 آذرماه سال 1378 طی بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئيس جمهور به شهرداری تهران ابلاغ شد و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران مأمور تهيه و تدوين اين طرح گردید. مرحله بعد، تشكيل شورای هماهنگی طرح جامع مديريت بحران شهر تهران بود كه اعضای آن را جمعی از متخصصان و صاحب نظران اين حوزه تشكيل می‌دادند.
شهردار تهران، مسئول مدیریت بحران پایتخت 
در نهايت طرح در پايان سال 1379 آماده و روز هشتم خرداد ماه سال 1380 در هشتمين اجلاس كميته ملی كاهش اثرات بلايای طبيعی بررسی و تصويب شد. نمودار سازمانی مركز مديريت بحران شهر تهران اواخر سال 1380 در شهرداری تهران به تصويب رسيد.
 
ايجاد مركز مديريت بحران شهر تهران به عنوان ساختاری جديد در تشكيلات شهرداری تهران و به عنوان بازوی اجرايی ستاد مديريت بحران شهر تهران بود، در حال حاضر هم شهرداری تهران طبق قانون مصوب مجلس مسئولیت مدیریت بحران شهر تهران را بر عهده دارد.
 
احمد دنیامالی، عضو شورای شهر تهران، در گفت و گو باخبرنگار تابناک تهران، درباره مسئولیت مدیریت بحران در کل کشور و تهران گفت: "در استانها استاندارها، در شهرها فرماندارها مسئول بحران هستند ولی در تهران شهردار مسئولیت دارد."
 
وی درباره وضعیت بحران در شهر اظهار کرد: "به نظر من در بحث بحران درمشكل اساسی داریم، در فضای ذهنی عام مدیران ما برای بحران جایگاهی طرح نكردیم چون با این پدیده به شكل موردی برخورد می كنیم و خیلی به آن نپرداختیم. مهم این است كه بدانیم مسئولیت بحران با كیست."
 
دنیامالی با اشاره به نقش مسئولیت اجتماعی در بحران ادامه داد: "اگر در حوزه مسئولیت اجتماعی كشور بخواهیم بحران را تعریف كنیم از مسائل زیادی جلوگیری می كنیم و قطعا شاهد خسارت های كمتری می شویم. مثلا هنگام زلزله زنجان رودبار در حوزه مسئولیت اجتماعی اتفاق هایی رخ داد كه باعث شد سریع تر این حوادث جمع شوند."
 
وی تصریح کرد: "اینكه می گویند وضعیت بحران ما صفر است خلاف واقع است، ما یك فرصت طلایی داریم كه در بحران مهم است، مشكل ما این است كه در این زمان باید عكس العمل مناسب داشته باشیم."
 
عضو شورای شهر توضیح داد: "ما وقتی در یك موضوع ٣،٤ مدعی داریم و وقتی هیچكسی مسئولیت آن را نمی پذیرد، باید این ها را ساماندهی كنیم. اگر امروز شهردار مسئول است باید بدانیم فرمانده او چه اختیاراتی دارد؟؟؟"
 
احمد دنیامالی، عضو شورای شهر تهران، در پایان گفت: "باور داریم در موضوعات بحران وقتی مدیریت یك پارچه شكل بگیرد تمام مسئولان كه در پیشگیری وظیفه دارند می تواند كار خود را به خوبی انجام دهد."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار