بار دیگر شرایط ناپایدار جوی و بارش شدید برف، برای نیروهای امدادی و سایر دستگاه های خدمت رسان کشور، آزمونی پیش آورد تا میزان توانایی خود را برای مقابله با بحران به نمایش بگذارند؛ آزمونی که نظر به حجم بالای خسارت ها و کشته شدگان نشان داد در کشور ما برداشت درستی از مدیریت بحران وجود ندارد و این مهم با استانداردهای جهانی اصلاً قابل مقایسه نیست.
کد خبر: ۳۷۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶ 04 February 2017
بار دیگر شرایط ناپایدار جوی و بارش شدید برف، برای نیروهای امدادی و سایر دستگاه های خدمت رسان کشور، آزمونی پیش آورد تا میزان توانایی خود را برای مقابله با بحران به نمایش بگذارند؛ آزمونی که نظر به حجم بالای خسارت ها و کشته شدگان نشان داد در کشور ما برداشت درستی از مدیریت بحران وجود ندارد و این مهم با استانداردهای جهانی اصلاً قابل مقایسه نیست.

به گزارش «تابناک»؛ در روزهای گذشته، شرایط ناپایدار جوی، بارش برف و کولاک شدید تقریباً همه استان های کشور را تحت تأثیر قرار داد، زندگی روزمره ده ها هزار تن را مختل و چند صد نفر دیگر را نیز دچار خسارت جانی و مالی کرد تا بار دیگر اثبات شود، به رغم پیشرفت تکنولوژی، هنوز در کشور ما مدیریت صحیح بحران وجود ندارد و بناچار باید در برابر حوادث غافلگیر شد.

در روزهای گذشته به دنبال بارش شدید برف و کولاک پیش آمده تنها در گردنه مبارک آباد هراز 3 تن بر اثر سقوط بهمن جان خود را از دست دادند و 3700 خودرو به همراه سرنشینانش گرفتار برف شدند.

سیل و آب‌گرفتگی نیز پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی، فارس و هرمزگان را درگیر خود کرد. بسیاری از جاده های اصلی این استان ها بسته و پل ارتباطی روستانشینان با مراکز شهری قطع شد. در این بین، دو خودرو به درون رودخانه کوئیک استان سیستان و بلوچستان سقوط کردند که البته با تلاش نیروهای امدادی سرنشینانشان از مرگ حتمی نجات یافتند.

سیل و بارش شدید باران در محورهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان، بیش از 10 محور ارتباطی اصلی را بست و چندین مصدوم و بیمار از جمله چند زن باردار را برای رسیدن به درمانگاه با مشکل رو به رو کرد.

در استان خراسان جنوبی هم لغزندگی جاده و بارش برف قربانی گرفت و دو تانکر حامل سوخت در این استان واژگون شدند.

در این بین، شاید غم انگیزترین حادثه رخ داده بر اثر ناپایداری جو و بارش برف، مرگ پنج کولبر جوان در مناطق مرزی استان کردستان، از جمله شهرستان پیرانشهر بود که افکار عمومی را به شدت جریحه دار کرد.

از جمله دیگر مشکلات پیش آمده بر اثر بارش برف در کشور، قطع شدن گاز و برق به عنوان دو منبع انرژی ضروری در منازل مسکونی بود که اوج آن را در شهر کرمانشاه با ساعت ها قطع برق و شهرهای شمالی کشور با قطع گاز بسیاری از امکاکن عمومی دیده شد.

در استان های شمالی کشور نیز بارش برف دردسر ساز شد و بسیاری از روستاها و شهرهای مناطق شمالی کشور مثل چهار شهرستان رشت، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان و سیاهکل با قطعی برق و گاز و راه های ارتباطی مواجه شدند. در این رابطه «ذبیح الله نیکفر»، نماینده مردم لاهیجان گفت: راه های اصلی استان گیلان ساعت ها بسته شد و بسیاری از شهرها و روستاهای منطقه برای ساعت ها در خاموشی فرو رفت.

این شرایط بحرانی در مناطق غربی استان اصفهان نیز وجود داشت و گردنه کلوسه شهرستان فریدونشهر که پل ارتباطی بیش از پج هزار تن جمعیتِ مناطق پشتکوه دوم با مرکز شهرستان است، به مدت چهار روز مسدود شد.

حجم بارش روزهای گذشته به قدری بالا بود که مرکز کنترل ترافیک کشور لزوم تردد با زنجیر چرخ و سایر تجهزات زمستانی را برای خودروها بارها یادآور و بیش از 500 سانحه تصادف جزئی و کلی در سطح کشور ثبت شد.

تصادف، خسارت مالی و جانی، مصدومیت، فوت، قطعی منابع انرژی، مسدود شدن راه های ارتباطی و... از جمله پیامدهایی بود که در روزهای گذشته شهروندان ایرانی در مناطق مختلف کشور تجربه کردند.
 
 
اینجا پرسشی که پیش می آید، این است که اگر سازمان هواشناسی کشور و سایر دستگاه های مسئول در زمینه پیشگیری وظیفه خود را به درستی و دقت انجام دادند، چرا بار دیگر یک رویداد طبیعی در این سطح گسترده زندگی اجتماعی شهروندان را با مشکل رو به رو کرد؟

مگر قرار نیست تجهیزات امدادی از جمله آمبولانس و یا چرخ بال از همان ابتدای آغاز بارش برف در حال آماده باش باشند و ماشین های برف روب و نمک پاش بلافاصله کار خود را شروع کنند و دستگاه های اطلاع رسان نیز ساعت ها پیش از شروع بارش شهروندان را از شرایط آتی مطلع و هشدارهای لازم را بدهند؟

بر اساس آنچه رفت، باید پذیرفت که شرایط موجود در بخش مدیریت بحران در کشور به رغم توسعه روز افزون تکنولوژی، هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد و تا شرایط موجود به صورت کلی متحول نشود، بر اثر کوچکترین حادثه طبیعی از جمله باد نیز باید منتظر شنیدن خبر قربانی شدن شماری از هموطنان و یا خسارات شدید جمعی دیگر باشیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار