تابناک تهران - دو انتخابات مهم دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا بر اساس موافقت شورای نگهبان در ۲۹ اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود. حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از عوامل مختلف اجرایی برای برگزاری این انتخابات سازماندهی شدند. ستاد انتخابات فرمانداری تهران نیز برای انجام وظایف خود در انتخابات پیش رو آغاز به کار کرده است.
کد خبر: ۳۶۸۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰ 28 January 2017
اولین انتخابات رسمى شوراها بر اساس قانون اساسى روز هفتم اسفند ۱۳۷۷ یعنى ۲۰سال بعد از پیروزى انقلاب در چارچوب برنامه توسعه سیاسى و گسترش نهادهاى مدنى و مشارکت عمومى برگزار شد و حدود ۱۸۵ هزار نفر اعضاى اصلى و على البدل در سراسر کشور توسط مردم برگزیده شدند و بالاخره در روز نهم اردیبهشت ۱۳۷۸ شوراهاى شهرو روستا به طور رسمى دوره چهار ساله مسئولیت خویش را براى تحقق بخشى از حاکمیت مردم که عملى شدن آن در گرو فعالیت این نهاد است آغاز کردند.
 ورود جدی احزاب به عرصه انتخابات در سال ۹۶
شوراها در ذیل فصل قانونی مجلس شورای اسلامی به عنوان نهادی برای مسئولیت پذیری و نظارت بر امور تصدیگری تدوین شده اند و الگوهای موفق در دنیا نیز تقریبا همه وظایف تصدیگری را از طریق نظارت شورا بر بخش خصوصی به شوراها داده اند. در الگوهای موفق مسئولیت تعیین نرخ وسایل حمل و نقل عمومی و خدمات دولتی و همچنین اخذ ورودی به پارکها و سینماها و غیره در اختیار شوراها قرار دارد و در واقع شوراها ناظر هستند و در این حد اختیارات شوراها را گسترده و از حیطه کاری دولت خارج کرده اند که نتیجه آن کوچک کردن دولت و دستیابی به توسعه است.
 
در سال ۹۶ پنجمین انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاها همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران  در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.
 
در دورهٔ گذشته، شوراها ۱۲۶٬۱۵۳ کرسی داشت که با ۸۱٬۴۳۴ عضو جانشین (علی البدل) روی‌هم‌رفته ۲۰۷٬۵۸۷ کرسی می‌شود. البته وزیر کشور تعداد کل کرسی‌ها را ۱۹۶٬۹۱۷ نفر اعلام کرده‌است.
 
حدود یک میلیون و ۱۵۰  هزار نفر از عوامل مختلف اجرایی برای برگزاری سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ سازماندهی شدند. ستاد انتخابات فرمانداری تهران نیز برای انجام وظایف خود در انتخابات پیش رو آغاز به کار کرده است.
 
عیسی فرهادی، فرماندار تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران با بی نظیر خواندن انتخابات سال گذشته در اجرا و مشارکت مردمی گفت: "برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان تهران در سال آتی، از نظر اجرا، دارای ویژگی ها و تفاوت هایی است. از جمله نکات مثبت و تفاوت این انتخابات حضور تمامی عواملی است که در دوره قبل انتخابات اسفند ۹۴  نیز حضور داشتند چرا که تمام سختی هایی را که کشیدند، تبدیل به راهکار و تجربه شده است ."
 
وی ادامه داد: "تجهیز فیزیکی و تشکیل سایت انتخابات و اتاق فرمان آن در زمره کارهای اولیه شروع برگزاری انتخابات خواهد بود و نظارت و تشکیل تیم های قوی فنی ، منابع انسانی و پشتیبانی نیز از دیگر امور موکد است."
 
فرهادی با اشاره به فعالیت احزاب در انتخابات افزود: " در گذشته ما وارد چالش جدی با احزاب نمی شدیم اما در این دوره  قصد برگزاری نشست با دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا را در طی هفته های آتی داریم ، و برای فعالیت احزاب به طور جدی برنامه هایی تدوین شده است."
 
عیسی فرهادی، فرماندار تهران، در پایان نیز یادآوار شد: " در خصوص انتخابات شورای شهر تهران نیز به پیشنهاد آقای ناصر بخت انشالله توافقی با فرمانداران ری و شمیران صورت می گیرد چرا که درانتخابات شورای شهر نقش خاصی را بر عهده ندارند و طبق هماهنگی با فرمانداری تهران هدایت انتخابات شورای شهر صورت می پذیرد."
 
لازم به ذکر است که نامنویسی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ فروردین ۹۶ به مدت پنج روز، انتخابات شوراها از ۳۰ اسفند ۹۵ به مدت یک هفته و انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی از ۸ اسفند به مدت ۷ روز انجام می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار