مهدی مکارمی در جمع فعالان اجتماعی اهواز؛
نشست هم اندیشی جمعی از فعالان اجتماعی ، فرهنگی و رسانه ای با موضوع شهر ، شهروندان و محیط زیست با حضور مهدی مکارمی صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله تحلیلی خبری زادبوم برگزار شد
کد خبر: ۳۶۷۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶ 25 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان، در این جلسه مهدی مکارمی گفت : امروزه بحث محیط زیست بعنوان یکی از شاخص های مهم زندگی بشر در جهان مطرح است و در این میان بین مقوله شهر،شهر نشینی،شهروندی و محیط زیست هم ارتباط درهم تنیده و ناگسستنی وجود دارد.

مکارمی گفت : علاقمندم  موضوع محیط زیست را صرفا به همین معنای خاص محیط زیست که همه سراغ داریم،محدود نکنیم و مفهوم عام تر محیط زیست را مد نظر قرار بدهیم،  یعنی آنچه در محیط زیست انسان است یعنی در محیط زندگی و زیستن ما نیز وجود دارد ودر زندگی ما موثر است. اگر تعریف who   از سلامتی را مد نظر قرار بدهیم یعنی تامین رفاه کامل جسمی و روانی و اجتماعی انسان ،مولفه های موثر بر کیفیت زندگی انسان در شهر را خوب تبین کنیم و ببینیم که وضع امروز ما چگونه است و چه باید بکنیم؟

مدیر مسئول مجله زادبوم در ادامه افزود: مدیریت شهری  در کلان شهر ها ، چه نگاه و رویکردی به محیط زیست ، کیفیت زندگی و سلامتی انسان داشته است؟ بحث توسعه پایدار تقریبا دو دهه است در فضای عمومی جامعه ما بصورت برجسته تری مطرح شده است و توجه به محیط زیست هم به همین شکل است .

وی گفت : به راستی رویکرد مدیریت شهری به این موضوع در کلان شهر های ما چطور بوده است؟ به ویژه که این دو دهه مقارن با تشکیل شوراها بوده یعنی حضور نمایندگان مردم و واگذاری امور مدیریت شهر ها به دست مردم.

مکارمی در ادامه گفت : این مسئله که پیش از این دو دهه، رویکرد مدیریت شهرها نسبت به محیط زندگی  و کیفیت زندگی انسانها و شهروندان چگونه بوده مورد بحث نیست ، به همین دلیل که توسعه پایدار در دو دهه اخیر به صورت جدی در عرصه عمومی مطرح شده و یکی هم اینکه در این دو دهه مستقیما اداره امور شهر ها را مردم بعهده  دارند.  واقعیت این است که در این دو دهه رویکرد مدیریت شهری به ویژه در ده سال گذشته  نه تنها در راستای حفظ و بهبود و وضعیت محیط زیستی شهر ها نبوده بلکه  دقیقا ضد آن بوده ، که نمود عینی آن در تهران و دیگر کلان شهرها دیده می شود و امروز همه کلان شهرهای ایران در زمره شهرهای الوده هستند.

مکارمی افزود: این وضعیت نتیجه سیاست ها، رویکردها و برنامه های تک بعدی و ضد توسعه پایدار بوده است.

صاحب امتیاز مجله خبری تحلیل زادبوم در ادامه افزود : شهرداری ها نهاد های خود گردان هستند که باید درامد زایی کنند ولی به جای تلاش و برنامه ریزی برای کسب و جلب درامدهای پایدار از محل رونق اقتصاد شهری ، به آسانترین کار یعنی شهر فروشی،تراکم فروشی و صدور مجوز های بی رویه ساخت و ساز و تجاری سازی مناطق مختلف شهری روی می آورند . نقاط مرکزی و بالانشین شهرهای ما معمولا مورد تقاضا برای ساخت و ساز و تجاری سازی است  بدون پارکینگ ، شهرداری ها مجوز میدهند به این دلیل که درامد می خواهند اما نتیجه این نگاه، افزایش تقاضای رفت و امد در این مناطق، افزایش ترافیک و الودگی هوا و کاهش کیفیت زندگی شهروندان است .

مکارمی در ادامه بحث شهرداری ها گفت : شهرداری تهران یکی از افتخاراتش این است که بودجه اش را  18-17 هزار میلیارد تومان میبندد،این ، به قیمت شهر فروشی و به مخاطره انداختن حال و آینده محیط زیست شهری است و نه تنها افتخار نیست بلکه مایه تاسف است . افتخار بستن بودجه  18-17 هزار میلیاردی منهای شهر فروشی و با حفظ محیط زیست شهری و در نظر گرفتن توسعه پایدار است.

وی گفت: بودجه ای که در نظر گرفته می شود  خود مولد افزایش رفت و امد درون شهری ، مولد افزایش ترافیک و گره های ترافیکی ، مولد افزایش الودگی هواست و طنز ماجرا اینجاست که بعدا درامده حاصله را صرف ساخت اتوبان و تقاطع و زیر گذر و رو گذر می کنند!

این روزنامه نگار ادامه داد: اساسا حتی نگاهشان در حل معضل ترافیک، هم مبتنی بر افزایش تقاضای سفر درون شهری است.در حالی که در دنیا نمونه ای مانند شهر کوالامپور را داریم. در برخی شهر ها و کلان شهر های دیگر که اوضاع بدتر است یعنی اساسا چنین نگاه توسعه پایداری در مدیریت شهری و شورا ها جایی ندارند . این میشود که امروز کیفیت زندگی در شهرهای ما پایین امده است .محیط زندگی ما به مخاطره افتاده و سلامتی انسانها در ابعاد مختلف خدشه دار شده است. اما چه باید کرد ؟ پاسخ به این سوال در هدف برگزاری این نشست ها هم مستمر است .

وی افزود :   باز تولید و احیای عرصه های عمومی و سپهر عمومی جامعه پاسخ به این پرسش است. جامعه باید زنده و پویا باشد.، باید امکان سخن گفتن با یکدیگر، گفتگو با همدیگر را برای هم ایجاد کنیم حلقه مفقوده جامعه شهری اهواز ، عرصه عمومی است و رسانه ها ابزارهای تولید و احیای حوزه عمومی جامعه هستند .

مکارمی گفت: نخبگان شهر ، صاحب نظران و فعالان مدنی و اجتماعی و همه آنهایی که دغدغه محیط زیست انسانی و شهروندی را دارند باید باهم گفتگو، تبادل نظر و بحث کنند، به اعتقاد بنده این قدم اول برای توسعه یافتگی است .

مدیرعامل سابق سازمان فرهنگی شهرداری اهواز تاکید کرد: نکته بعد اینکه باید شهروندان را دعوت کنیم به اینکه مطالبه گر باشند ،لازمه اش ایجاد فضای گفتمان محور و مطالبه محور است ، کنشگران اجتماعی فعالان مدنی و رسانه ای زمینه ای فراهم کنند که مردم از متولیان امور و بهبود کیفیت زندگی را مطالبه کنند .

مکارمی گفت: مدیریت شهری ما باید در فضای گفتمانی و مطالبه محوری انتخاب شود و تصدی امور را بعهده گیرد . اساسا چندان مهم نیست چه کسانی انتخاب شوند اما اینکه افراد در چه فضایی برای اداره امور شهری برگزیده شوند مهم است ، و اینکه در آینده  نسبت به خواسته ها و مطالبات عمومی مشخص و مطالبه شده توسط مردم خود را مسئول و پاسخگو بدانند .

وی افزود: من بعنوان یک شهروند ،یک روزنامه نگار و یک علاقه مند واقعا از دلسوزان و کنشگران اجتماعی و صاحب نظران دانشگاهی درخواست میکنم در بازتولید و زنده نگه داشتن عرصه عمومی فعال شوند و به ایجاد فضای گفتمانی و مطالبه محوری در شهر اهواز کمک کنند .

مطمئن باشید اگر این اتفاق بیفتد مردم هم استقبال میکنند و کلان شهرهای ما کمتر محل تاخت و تاز گروههای رانت محور و باندی قرار خواهد گرفت و افرادی امور را بدست خواهند گرفت که نگران اعتبار اجتماعی و وجهه خودشان در نزد افکار عمومی باشند.
 
 
 سیاست های مدیریت شهری، کیفیت زندگی در کلانشهرها را پایین آورده است
 
 سیاست های مدیریت شهری، کیفیت زندگی در کلانشهرها را پایین آورده است
 
سیاست های مدیریت شهری، کیفیت زندگی در کلانشهرها را پایین آورده است 
 
 سیاست های مدیریت شهری، کیفیت زندگی در کلانشهرها را پایین آورده است
منبع: تابناک
برچسب ها: مهدی مکارمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار