حادثه فروریختن مجتمع تجاری پلاسکو می تواند درس عبرتی برای کارگران و افرادی باشند که دنبال هیچ نوع بیمه ای نمی روند و یا خودشان تمایل به بیمه شدن ندارند یا کارفرمایان آنها را بیمه نمی کنند.
کد خبر: ۳۶۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴ 23 January 2017
براساس قانون و مقررات تامین اجتماعی هر کارگری که برای کارفرمایی کار می کند و از او حقوق یا دستمزد (نقدی یا غیرنقدی) دریافت می کند، اگر مشمول سایر قوانین بیمه ای کشور نباشد، مشمول قانون تامین اجتماعی است و از زمانی که تحت پوشش قرار گیرد بیمه شده محسوب می شود. بنابر این بیمه شده به کسی اطلاق می شود که مشمول مقررات تامین اجتماعی بوده و با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه، حق استفاده از مزایای مقرر در این قانون را دارد.
 
** حقوق بیمه شدگان
اما حقوق بیمه شدگان ناشی از تکالیف و تعهداتی است که بر پایه قانون و مقررات تامین اجتماعی بر عهده سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است برخی از این حقوق به شرح زیر است، هرکارگری (که مشمول قانون تامین اجتماعی باشد) حق دارد از اولین روز اشتغال به کار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرد و می تواند از سازمان تامین اجتماعی احقاق این حق را در چارچوب اختیارات قانونی سازمان درخواست کند.
همچنین بیمه شدگان حق دارند به قوانین و مقررات و دستورالعمل هایی که حقوق و تکالیف آنان را نسبت به سازمان تامین احتماعی بیان می کند دسترسی داشته باشند دراین زمینه سازمان تامین اجتماعی باید ضمن ارائه اطلاعات مناسب ابهامات موجود درآنها را نیز برطرف کند.
بیمه شدگان حق دارند در ازای ایام اشتغال و پرداخت حق بیمه از مزایای مقرر در قانون (تعهدات سازمان ) مانند بیمه حوادث، بیماری ها، بارداری، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت برخوردار شوند. بنابراین سازمان مکلف است با تشکیل پرونده انفرادی برای هریک از بیمه شدگان در گردآوری و نگهداری سوابق آنان تلاش لازم را به عمل آورد.
باید توجه داشت که داشتن سوابق بیمه ای و بیمه پردازی به عنوان یکی از موضوعات مهم و اساسی است که هر فرد پس از هر مدتی که که در یک کارگاه تولیدی یا واحدهایی فعالیت داشته باشد پس از پایان فعالیت کاریش، می تواند از خدمات بازنشستگی بهره مند شوند.
 
** آشنا نبودن با خدمات بیمه ای
اما این روزها بسیاری از مردم آشنایی چندانی با خدمات بیمه ای در کشور ندارند و پس از فعالیت در یک محیط کاری، هیچ تلاشی برای بیمه شدن نمی کنند و این شاید بخاطر آگاهی نداشتن از وضعیت بیمه و خدماتی که در آینده صندوق های بیمه ای به آنان ارائه می دهند، است.
براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، مبلغ حق بیمه ٣٠ درصد از دستمزد واقعی بیمه شده است که ٢٣درصد آن سهم کارفرما و ٧ درصد سهم بیمه شده است. مسئول پرداخت حق بیمه کارفرماست که در صورت عدم پرداخت به موقع مشمول جریمه خواهد بود.
 
** زنگ خطر حادثه پلاسکو
حادثه پلاسکو زنگ خطری برای همه کسانی است که از هیچ بیمه ای استفاده نمی کنند و این حادثه به همه تلنگری زد که به فکر بیمه پردازی باشند چرا که پس از وقوع هر حادثه ای، نمی توانند خدمات بیمه ای دریافت کنند.
محمدحسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: آمار ثبت شده کارگران در پلاسکو ٦١٣ کارگر بود و سیستم بازرسی سازمان تامین اجتماعی ٧٥٠ اسم را برای ما فهرست کرده بود و این نشان می دهد ١٢٠ نفر در پلاسکو مشغول به کار بودند اما بیمه نداشتند و سیستم بازرسی ما آنها را شناسایی کرده است.
این فقط بخش کوچکی از کارگرانی است که در کارگاه های مختلف در کشور فعالیت دارند اما هیچ بیمه ای ندارند و فکر فردا را نمی کنند که اگر خدایی نکرده اتفاقی همچون پلاسکو برای آنها بیفتند چه باید کرد؟
زدا درباره شمار کارگران پلاسکو نیز می گوید: تعداد کارگرانی که از مرکز اطلاعات سازمان تامین اجتماعی دریافت کردیم حدود 750 نفر بود که البته باید گفت این افراد در 560 کارگاه فعالیت می کردند اما تیغه ‌هایی در این کارگاه ها کشیده شده بود و تعداد کارگاه‌ های کددار ثبت شده در تامین اجتماعی عدد یک هزار و 200 نفر را نشان می ‌دهد بنابراین می توان گفت 750 کارگر و یک هزار و 200 کارفرما در ساختمان پلاسکو مشغول به کار بوده ‌اند و آمار رسمی عدد 2 هزار نفر را نشان می دهد.
براساس آمارها، اکنون 42 میلیون نفر در سازمان تامین اجتماعی بیمه شده هستند که 13 میلیون نفر از آنها به عنوان بیمه شده اصلی هستند، همچنین چند میلیون نفر نیز از خدمات بیمه های سلامت و روستایی بیمه بهره مند هستند، اما این آمار نمی تواند جوابگوی حوادثی همچون فروریختن پلاسکو باشد و کارگران باید به فکر بیمه پردازی باشند.
از همه این موضوعات که بگذریم زمانی که افراد شاغل در هر کارگاهی بیمه باشند و در صورتی که برای آنها اتفاقی رخ دهد می توانند از مزایایی همچون بیمه بیکاری و یا مستمری بهره مند شوند، اما کسانی که هیچ بیمه ای ندارند، چه باید بکنند؟
 
** تلنگر به کارفرمایان و کارگران
این تلنگری هم به کارفرمایان و هم به خود کارگران است تا به محض فعالیت در کارگاهی و یا واحد تولیدی برای بیمه شدن اقدام کنند، اگرچه براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، هر کارگری که در یک کارگاهی شروع به فعالیت کند از همان روز اول بیمه آن باید پرداخت شود و اگر این اقدام صورت نگیرد می توان آن را پیگیری کرد.
سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز درباره اقداماتی که برای حادثه دیدگان پلاسکو رخ داده است اعلام کرد: تامین اجتماعی هیچ خدمتی به کارگران بیمه نشده نمی دهد، پس باید به فکر فرهنگ سازی برای بیمه پردازی باشیم.
وی ادامه داد: تعداد زیادی از کارگران کارگاه های تولیدی و کسبه های پلاسکو بیمه نبوده اند و نمی توانند از خدمات بیمه ای بهره مند شوند اما باید رسانه ها به یاری ما بیایند تا فرهنگ سازی درباره استفاده از بیمه در کشور صورت گیرد.
 
** مشکل اساسی
اما مشکلی اساسی که در کشور وجود دارد این است که بسیاری از کارفرمایان فقط به مدت چند ماه کارگران را مشغول به کار می کنند و قراردادهای ماهانه و یا سه ماهه با آنها منعقد می کنند که این موضوع باید از نظر قانونی به صورت ویژه بررسی شود.
داشتن بیمه تامین اجتماعی دارای مزایای بسیاری است اما متاسفانه این روزها بسیاری از کارفرمایان هیچ اقدامی برای بیمه پردازی کارگران انجام نمی دهند و همین موضوع باعث شده که بسیاری از کارگران بدون اطلاع از خدمات بیمه ای، بدون بیمه مشغول به کار می شوند و نتیجه آن می شود که امروز تعداد 120 نفر از کارگران پلاسکو بدون هیچ بیمه ای از هیچ خدمتی از تامین اجتماعی بهره مند نمی شوند.
البته ناگفته نماند باید گسترش خدمات بیمه ای در کشور به شیوه ای باشد که با اشتغال هر فرد از روز اول کارفرما برای او بیمه واریز کند تا فرداها دچار مشکلات جدی نشود.
سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرد، در مجموع یک هزار و ٢٠٠ واحد در این مجتمع تجاری وجود داشت که براساس آمارها ٥٦٠ واحد ، فعال بود که در زمان حاضر این شمار واحد به طور کامل تخریب شده است.
نوربخش افزود: متاسفانه یک هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان خسارت به این واحدها وارد شده است و سه هزار تن از کارگران نیز بیکار شدند.
وی خاطرنشان کرد: به همین منظور از این ماه بیمه بیکاری کارگران بیکار شده و مستمری خانواده های بازماندگان این حادثه برقرار می شود.
وی اضافه کرد: همچنین برای جذب کارگران بیکار شده به کارگاههای تولیدی و کارفرمایانی که این افراد را جذب بازار کار کنند، تسهیلاتی با سود 6 درصد داده می شود تا هم زمینه اشتغال این افراد برقرار شود و هم کمکی به رونق اقتصادی کشور شود.
ساختمان پلاسکو، واقع در خیابان جمهوری - تقاطع چهارراه استانبول، حدود ساعت 8 صبح پنجشنبه دچار حریق شد و درساعت 30/11 دقیقه به علت شدت آتش فرو ریخت.
از زمان ریزش ساختمان پلاسکو تاکنون عملیات آواربرداری با کمک تمام تجهیزات و نیروهای امدادی به طور شبانه روزی ادامه دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار