تابناک تهران - در حال حاضر بیابانزایی به عنوان یک معضل جدی، گریبانگیر بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای در حال توسعه می باشد، و راه حل این موضوع تنها بیابان زدایی است. استان تهران هم که میزان قابل توجهی بیابان در خود جای داده بیابان زدایی را جدی گرفته، امروز هم خبر از بیابان زدایی 11هزار هکتار از اراضی بیابانی ورامین رسید.
کد خبر: ۳۶۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 17 January 2017
با توجه به تنوع جغرافیایی ایران "بیابان" در فرهنگ ایرانی واژه‌ غریبی نیست و از نظر جغرافیا و اقلیم‌‌شناسی به منطقه‌ای گفته می‌شود که متوسط بارندگی سالانه آن کمتر از 50 میلی‌متر است. به طوری که توزیع بارندگی در طول سال بسیار پراکنده و حتی ممکن است تا پایان سال بارندگی در آن رخ ندهد.
 
هر ساله گستره وسیعی از زمین‌های آباد، به تسخیر  بیابان درمی‌آید و این فرآیندی است که «بیابان‌زایی» نامیده می‌شود و برای مقابله با این مشکل نیز تمهیداتی اندیشیده شده  و آن «بیابان‌زدایی» نامیده می‌شود.
 
استان تهران با مساحت 1.15 میلیون هکتار، مناطق بیابانی به وسعت حدود 145 هزار هکتار را به خود اختصاص داده است. میانگین بارندگی در این استان 200 میلی‌متر بوده و دارای اقلیم خشک و نیمه مرطوب با زمستان‌های سرد و کوتاه است در نتیجه شرایط اقلیمی برای شروع و گسترش فعالیت پدیده بیابان‌زایی در این استان فراهم است.
 عملیات بیابان زدایی در11 هزار هکتار از اراضی بیابانی ورامین
مناطق بیابانی استان تهران در سه شهرستان ملارد، شهرری و ورامین گسترش یافته است. بیابان‌های استان تهران را بطور‌کلی می‌توان به دو دسته شامل بیابان‌های قدیمی (طبیعی) با منشاء محیطی و بیابان‌های جدید با منشاء انسانی تقسیم کرد.
 
وجود شن های روان و بیابان های وسیع در جنوب شرقی شهرستان ورامین، منطقه ای که راه آهن سراسری تهران-مشهد از آن عبور می کند و حرکت شن های روان تهدیدی جدی برای تأسیسات صنعتی و اقتصادی، جاده های مواصلاتی، مزارع و خانه های روستایی و مسدود شدن مسیر راه آهن بشمار می آمد که در نهایت مهاجرت اهالی و روستائیان منطقه را در پی داشت.
 
احمد فدائی اردستانی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران با اعلام11 هزار هکتار عملیات بیابان زدائی در اراضی بیابانی ورامین گفت: "تاکنون مساحتی حدود 11 هزار هکتار از این اراضی زیر پوشش عملیات بیابان زدائی قرار گرفته، این اقدامات علاوه بر تثبیت شن های روان ومانع شدن از پیشروی بیابان، بازگشت روح زندگی، تلاش و رونق اقتصادی از جمله کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان را در این منطقه و همچنین اطراف آن را به همراه داشته است."
 
وی ادامه داد: "برای کل محدوده بیابانی منطقه طرح های مصوب بیابان زدائی و مدیریت جنگل های دست کاشت تهیه گردیده که در صورت تأمین اعتبار و با پیش بینی های صورت گرفته این امکان و آمادگی وجود دارد، تا در مدت 10 سال کل منطقه بیابانی شهرستان زیر پوشش عملیات بیابان زدائی قرار گیرد."
 
فدایی افزود: "اراضی بیابانی این شهرستان 34 هزار هکتار در جنوب شرقی ورامین و در منطقه بنام ابردژ گسترش یافته که با توجه به مشکلاتی که برای خط راه آهن تهران-مشهد، ساکنان، تأسیسات و اراضی منطقه بوجود آمده بود،دست اندرکاران و مسئولان را بر آن داشت تا با برنامه ریزی، اقداماتی موثر برای رفع این مشکلات وتثبیت شن های روان و جلوگیری از پیشروی بیابان انجام دهند که این اقدامات در قالب طرح های بیابان زدائی در منطقه به مرحله اجرا در آمده است."
 
احمد فدائی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین و قرچک، در پایان با تأکید براینکه تاغزارهای منطقه به عنوان یکی از جنگل های دست کاشت بیابانی نمونه در کشور است تصریح کرد: "علاوه بر کارکردهای این تاغزارها در تثبیت شن های روان ،در ایجاد کمربند سبز در حاشیه کویر و حفظ اراضی زراعی و مناطق مسکونی نیز موثر است."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار