تابناک تهران - معلولیت، یک روی سکه است و محدودیت روی دیگر آن ... معلولینی که با وجود مشکلات جسمی بازهم شایستگی های خود را به رخ جامعه کشیدند، اما همین قشر از جامعه بیشترین محدودیت را در فضای شهری دارند و شاید این محدودیت سخت تر از معلولیت باشد...
کد خبر: ۳۶۱۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 16 January 2017
بی تردید بخشی از نیروهای فعال در جامعه ما افراد معلول جسمی ـ حرکتی هستند که در عرصه های گوناگون توانسته اند شایستگی های خود را در خدمت به کشور به منصه ظهرو برسانند.
 
معلولان کشور حق خود را در تمام زمینه ها ادا کردند، اما این جامعه است که حق این افراد را ادا نکرده و هنوز وام دار آنها هستیم... کمترین وظیفه یک جامعه یکسان سازی و مناسب سازی تمامی محیط ها برای پیشرفت معلولان است، حقی که از معلولان جامعه ما دریغ شده.....
هدف کلی از مناسب سازی محیط شهری دستیابی معلولین در جهت رسیدن به استقلال نسبی و به عبارتی تساوی فرصتها، عدالت اجتماعی و پیوستن تمامی افراد معلول به جامعه و ایجاد اجتماعی بدون مانع است.
 
از جمله مزایای رفع موانع برای معلولین، تلفیق و هم آمیختگی اجتماعی، کسب مهارت موفقیت آمیز در زندگی،  کاهش اثرات معلولیت، خودشکوفایی و استقلال فردی است.
 رفع محدودیت های فضای شهری برای معلولان با مناسب سازی شهر
بنابر این معلولان در صورت مناسب بودن فضای محیط شهری و مسکونی خود و با برخورداری از وسایل کمکی قادرند از انزوا خارج شده و با امکان مشارکت در فعالیت های مختلف اجتماعی و اقتصادی و ... از زندگی مستقل برخوردار گردند، و این بازگشت به زندگی حق اساسی آنهاست.
 
پس در نتیجه مناسب سازی و یکسان سازی فضای شهری حق شهروپندان معلول است، که البته این روزها مسئولان شهری بیشتر به ااین موضوع توجه می کنند.
 
سهیلا صادق زاده، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره مناسب سازی شهر تهران برای معلولان گفت: "در بحث مناسب سازی فضاها و ساختمان های عمومی برای معلولان، تاکنون طی بازدیدهای انجام شده این اماکن شناسایی شده اند."
 
وی ادامه داد: "براساس اصول شهرسازی باید استفاده از ساختمان‌های عمومی برای معلولان جسمی و حرکتی قابل دسترس باشد، از این رو هر مکانی را که شهرداری مناطق قصد مناسب سازی آن را داشته باشند به معاونت شهرسازی منعکس کرده تا پس از اعزام نیروها، بر روند اصلاح و مناسب سازی ساختمان نظارت شود."
 
صادق زاده با تأکید بر لزوم اجرای کارهای فرهنگی و فرهنگ سازی برای اخذ پایان کار ساختمان ها افزود: "شهرداری زمانی پایان کار را به ساختمان ها ارائه می دهد که تمام ضوابط و اصول در آن ها رعایت شود و از جمله اقدامات مهمی که بعد از اهدای پروانه ساخت انجام می شود، اجرای کارهای فرهنگی و فرهنگ سازی در این رابطه برای مالکان و سازندگان است."
 
وی با اشاره به اجرای مناسب سازی در سطح شهر تهران اظهار کرد: "تاکنون تهیه نقشه های مناسب سازی برای بیش از 30 فضای شهری، بوستان و برخی میادین پرتردد پایتخت مانند میدان منیریه و راه آهن انجام شده تا برای معلولان قابل دسترس شود."
 
سهیلا صادق زاده، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در پایان گفت: "آماده سازی چک لیست های نظارتی از دیگر اقدامات مهم در این زمینه برای مهندسان ناظر بوده که براساس این چک لیست‌ها اقدامات لازم در حوزه مناسب سازی انجام می شود."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار