معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواد گفت: به طور یقین افزایش همکاری ها بین دو کشور ایران و لهستان می تواند به توسعه همه جانبه این کشورها کمک کند البته انتظار می رود بخشی از این روابط به حوزه زنان نیز توجه داشته باشد.
کد خبر: ۳۶۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸ 16 January 2017
شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در دیدار با آنا ماریا آندرس وزیر و نماینده نخست وزیر لهستان در همکاری های بین المللی افزود: سابقه دیرینه روابط دو کشور به 540 سال قبل برمی گردد و این روابط خوشبختانه بدون یک نکته تاریک و منفی بوده است. وی تصریح کرد: این موضوع دو کشور را تشویق می کند که توسعه روابط با هم را داشته باشند.
 
وی به راه اندازی دفتر تجاری لهستان در ایران اشاره کرد و گفت: راه اندازی این دفتر می تواند به زنان تاجر در ایران برای توسعه تجارت کمک کند، البته انتظار داریم در ترکیب هیات تجاری حتما به حضور بانوان توجه ویژه ای داشته باشید.
 
وی اضافه کرد: در مرحله جدیدی که در حوزه روابط دو کشور پس از آغاز کار دولت یازدهم و با اجرای برجام آغاز شده است،‌در حوزه فرهنگی و اقتصادی راههای زیادی برای توسعه روابط به ویژه در حوزه زنان وجود دارد.
 
** تلاش بانوان نماینده مجلس برای تصویب قوانین به نفع زنان
 
مولاوردی همچنین به بخشی از فعالیت های حوزه زنان از دهه های گذشته در کشور اشاره کرد و ادامه داد: راه اندازی دفتر امور زنان و خانواده و تشکیل ساختار زنان از دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است.
 
وی اضافه کرد: پس از راه اندازی این تشکیلات حدود 29 سال پیش آغاز توجه به وضعیت زنان را داشتیم و در برنامه سوم توسعه توجه ویژه ای به حوزه زنان صورت گرفت.
 
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: همچنین در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره دهم تعداد زیادی از بانوان در این انتخابات شرکت کردند و در نهایت 16 نفر از زنان به مجلس راه یافتند.
 
وی ادامه داد: پس از حضور تعداد بیشتر بانوان در مجلس شورای اسلامی شاهد تصویب قوانین بیشتری به نفع زنان هستیم و مواد قانونی که در برنامه ششم توسعه آمده بسیاری بیشتر از برنامه پنجم توسعه است.
 
مولاوردی اظهار داشت: همچنین در کابینه دولت سه بانو به عنوان معاون رئیس جمهوری حضور دارند، البته می تواند گفت که در سال های اخیر حضور زنان در مناسب تصمیم گیری و تصمیم سازی روند رو به رشدی را طی کرده است.
 
وی تصریح کرد: هر روز خبرهایی از انتصاب بانوان در استان های مختلف در مناصب مهم در رده های معاونان استانداری یا فرمانداری و بخشداری شنیده می شود.
 
مولاوردی اضافه کرد: در عرصه های فرهنگی، هنری، حقوقی و پزشکی و حتی تجارت نیز زنان به صورت چشمگیری حضور دارند،‌البته همه اینها به شعار دولت برای دسترسی برابر به فرصت ها برمی گردد به همین منظور ما هم تلاش کردیم که رویکرد عدالت جنسیتی را اعمال کنیم که این موضوع در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید.
 
وی با بیان اینکه امیدواریم در همه حوزه های مدیریتی، اقتصادی، بازار کار و دسترسی عادلانه زنان و مردان را شاهد باشیم، افزود: اکنون به واسطه تحصیلات بالای دانشگاهی بانوان،‌ دانشگاه ها به تسخیر زنان و دختران درآمده است، البته این موضوع در دهه سوم انقلاب رخ داد.
 
وی با بیان اینکه در دهه چهارم انقلاب چالش جدی نظام بهره مندی از زنان تحصیلکرده برای توسعه کشور است، ادامه داد: با توانمندکردن زنان در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می توان پیشرفت کشور را شاهد شد.
 
وی اضافه کرد: البته با ارتباط و تبادل تجربه با کشور لهستان می توان به نتایج موردنظر دسترسی پیدا کرد.
 
وی در پاسخ به سوال وزیر همکاری های بین المللی دفتر نخست وزیری لهستان که آیا زنان ایرانی فرصت حضور و تحصیل در خارج از کشور را دارند، گفت: هیچ محدودیتی برای تحصیل بانوان در خارج از کشور نیست و اکنون تعداد زیادی از زنان ایرانی در خارج از کشور در حال تدریس و تحصیل هستند.
 
** وجود معاونت زنان تا رسیدن به فرصت های برابر ضروری است
 
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به وضعیت موجود حوزه زنان و خانواده و فاصله ها و خلاها، تا اطلاع ثانوی وجود چنین تشکیلاتی ضروری به نظر می رسد.
 
وی ابراز امیدواری کرد: هرچه زودتر به شرایطی برسیم که نیازی به وجود یک ساختار مستقل برای زنان نباشیم و همه دستگاه ها توجه لازم را به ماموریت های خودشان در این حوزه داشته باشند.
 
مولاوردی همچنین به حضور 700 بانوی کارگردان سینما براساس اطلاعات بانک اطلاعاتی در کشور اشاره کرد و گفت: در آینده ای نزدیک جشنواره ای برای این بانوان کارگردان در کشور برگزار می شود که به عنوان نهمین جشنواره در قالب فیلم های کوتاه و بلند و مستند است.
وی اضافه کرد: تعداد بانوان کارگردان ایران بسیار بالا است و حتی هالیوود هم این تعداد کارگران زن را ندارد.
 
** دعوت از مولاوردی برای حضور در لهستان
 
آنا ماریا آندرس وزیر و نماینده نخست وزیر لهستان در همکاری های بین المللی نیز در این دیدار گفت: اینکه نخست وزیر کشور لهستان یک زن است در رسدگی به امور بانوان بی تاثیر نیست و خانواده ها را نیز تحت پوشش قرار می دهد.
 
وی ادامه داد: همچنین وی قانونی را وضع کرده به نام «500+» که براساس آن هر خانواده ای که بیشتر از یک فرزند داشته باشد ماهانه معادل 500 هزار تومان به این خانواده ها می دهد.
 
آنا ماریا آندرس درباره زنان ایرانی نیز گفت: اکنون تعداد زنان تحصیلکرده ایران نسبت به خاورمیانه رو به رشد است.
 
وی با بیان اینکه همه جای دنیا نبود تعادل برای حقوق زنان و مردان وجود دارد، تصریح کرد: در لهستان نیز این تعادل هنوز حفظ نشده است البته لهستان اولین کشور دنیا پس از گذشت 100 سال برای گرفتن استقلال و اجازه فعالیت زنان به ویژه رای دادن است.
 
وزیر و نماینده نخست وزیر لهستان در همکاری های بین المللی همچنین به دیداری که قرار است با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشد اشاره کرد و افزود: بسیار مهم است که به حوزه های فرهنگی کشور ایران به ویژه زنان توجه شود و در این نشست این موضوع را مطرح خواهم کرد.
 
وی ادامه داد: برای من این دیدار بسیار مهم است و دوست دارم این همکاری های بیشتر شود به همین منظور از معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دعوت می کنم که به کشور لهستان بیایند تا زمینه های همکاری نیز بیشتر شود.
 
وی آمادگی خود را برای همکاری با کشور ایران به ویژه حوزه زنان و خانواده اعلام کرد.
مولاوردی نیز در پاسخ به دعوت به کشور لهستان گفت: اگر توفیقی دست دهد حتما به کشور لهستان خواهد رفت اما باید دعوت رسمی شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار