شیوع و شدت عملیات سایبری در سال ٢٠١٦، از گسترش خطرات پیشرفته‌تر برای امنیت جهانی، سیاست و زیرساخت‌های حیاتی، در سال پیش‌رو حکایت دارد.
کد خبر: ۳۵۸۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ 11 January 2017
به گزارش تابناک : شیوع و شدت عملیات سایبری در سال ٢٠١٦، از گسترش خطرات پیشرفته‌تر برای امنیت جهانی، سیاست و زیرساخت‌های حیاتی، در سال پیش‌رو حکایت دارد. در سال ٢٠١٧، فضای مجازی، در دامنه و مقیاس بزرگ‌تری، نفوذ خود را گسترش خواهد داد. تقریبا نیمی از جمعیت جهان، در این سال، به اینترنت دسترسی خواهند داشت. هزینه‌های فناوری اطلاعات در سطح جهان، با سه درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به سه‌هزارو ٥٠٠‌‌ میلیارد دلار می‌رسد و مؤسسات خصوصی، در کنار دولت‌ها، برای بهبود تبادل اطلاعات و بازدهی عملیاتی انتقال داده‌های‌شان به فضای ابری روی می‌آورند. افزایش ارزش بازار خدمات ابری، در سال پیش‌رو، ٢٢ درصد پیش‌بینی می‌شود و به ارزشی معادل ١٤٦‌‌ میلیارد دلار خواهد رسید. همه‌روزه، ابزار و وسایل بیشتری، با قابلیت اتصال به شبکه‌ها و اینترنت، ساخته می‌شوند و به طور کلی، مؤلفه‌های هوشمند و اتوماتیک بیشتری می‌یابند. محققان معتقدند تعداد وسایلی که از اینترنت اشیا بهره می‌برند، در سال ٢٠١٧، با رشدی ٣٠درصدی نسبت به سال ٢٠١٥، از مرز ٢٠,٣٥‌‌ میلیارد دستگاه عبور خواهد کرد. این پیشرفت‌های سایبری، تهدیدات سایبری را نیز افزایش می‌دهد. حوادث سایبری در سال ٢٠١٦، در اقصی نقاط دنیا به وقوع پیوست. به عنوان مثال، می‌توان به سرقت ٨١‌‌میلیون‌دلاری از یک بانک بنگلادشی، نفوذ به شبکه‌های سازمان امنیت ملی آمریکا، حمله روس‌ها به کمیته ملی حزب دموکرات و افشای هک ٥٠٠‌‌ میلیون حساب کاربری شخصی یاهو اشاره کرد. به گزارش سایبربان، شیوع و شدت عملیات سایبری در سال ٢٠١٦، از گسترش خطرات پیشرفته‌تر و مکرر برای امنیت جهانی، سیاست، صنعت و زیرساخت‌های حیاتی در سال پیش‌رو حکایت دارد.
 
دولت‌ها رهبری می‌کنند
 
در سال جدید، دولت‌ها، قدرت غالب در فضای سایبری باقی می‌مانند. آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، اسرائیل، ایران و کره‌شمالی، پیشرفته‌ترین توانمندی‌های سایبری را در اختیار خواهند داشت. در بسیاری از این کشورها، نهادهای دولتی مخصوصی برای مدیریت توانمندی‌ها و بودجه حوزه سایبری، وجود دارند. قدرت سایبری در جنگ و نبرد، همچنان برای دولت در برابر دشمنان سنتی قدرتمند، مزایای نامتقارن به ارمغان می‌آورد. سیستم‌های نظامی پیشرفته و به‌هم‌پیوسته، عموما بر اتصال مدار کوتاه مبتنی است. چین و روسیه، در پی ایجاد اختلال در ماهواره‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا و ایجاد از‌هم‌گسیختگی در فرماندهی و مدیریت این کشور هستند. بسیاری از متخصصان، علت این تلاش را به‌دست‌آوردن مزیت نسبی در جنگ متعارف بعدی در مقابل آمریکا می‌دانند. خارج از چارچوب منازعات نیز، حملات فیشینگ و جاسوسی‌های سایبری دولت‌ها از هم، در سال آینده، افزایش چشمگیری خواهد داشت. براساس برخی آمارهای ارائه‌شده، ٨٥ درصد مؤسسات سطح جهان، تا به حال، حداقل یک بار، از طریق ایمیل‌های آلوده، حملات گسترده فیشینگ را تجربه کرده‌اند. این اتفاق، گریبان‌گیر برخی نهادهای سیاسی نیز شده است. هک دفتر مدیریت نیروی انسانی دولت آمریکا، اعضای نشست جی ٢٠ و دفتر رئیس کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، جان پدستا مصادیق این حملات محسوب می‌شود. با توجه به افزایش این دست فعالیت‌های مخرب سایبری در سال ٢٠١٦، ادامه این روند روبه‌رشد، در سال پیش‌رو نیز قابل پیش‌بینی است. کشورها، برای نیل به اهدافی مانند جاسوسی از اطلاعات نظامی کشورها، ایجاد اختلال در زیرساخت‌های دشمنان، سرقت اطلاعات تجاری شرکت‌های بزرگ و مؤسسات مالی بین‌المللی و نقض مالکیت معنوی این شرکت‌ها، به نفوذ در شبکه کشورهای متخاصم علاقه بسیاری دارند. افزایش تمایل کشورها و مؤسسات به ذخیره اطلاعات در فضای ابری، مزیت‌های جاسوسی سایبری را به شکل چشمگیری افزایش داده است. تا زمانی که ذخیره ابری، به‌راحتی در دسترس و قابل اشتراک‌گذاری باشد، نمی‌توان انتظاری جز افزایش جاسوسی‌های اینترنتی داشت.
 
بازیگران غیردولتی قدرتمند سایبری

فعالیت‌های بازیگران غیردولتی قدرتمند سایبری در سال ٢٠١٧، پیچیده‌تر خواهد شد. گروه‌های سازمان‌یافته هکری، همچنان یک تهدید اساسی برای جهان خواهند بود. پلیس اروپا مدعی است مسئول وقوع ٨٠ درصد جرائم سایبری در سطح جهان، همین گروه‌های سازمان‌یافته هستند. سلسله‌مراتب فراملی پیچیده شبکه‌های خلافکار، همکاری‌ها و عملیات تهاجمی‌شان، هدف‌قرار‌دادن آنها را به امری دشوار بدل کرده است. از سوی دیگر، مجرمان سایبری، با افزایش قدرت و پیچیدگی حملات خود، دست به عرضه عمومی خدمات خود در سطح جهان زده‌اند. این امر، سبب گسترش همکاری‌های این هکرها با گروه‌های تروریستی، کشورهای فاقد توانمندی سایبری و کشورهایی که با حملات سایبری در پی ناشناس‌ماندن هستند، می‌شود. ابزارهای موجود در دسترس مجرمان سایبری، فعالیت‌های این گروه‌ها را مخرب و خطرناک‌تر از گذشته کرده است. ارتقای مداوم ابزارهای حمله این گروه‌ها، به خدمات پایه‌ای مانند فلش‌پلیر و ویندوز مایکروسافت را می‌توان به منزله وسیله‌ای برای غلبه بر واحدهای پولی نامتعارف پروتکل‌های امنیتی سیستم‌ها در نظر گرفت. تولید ابزار پنهان‌ساز‌ ای‌پی مانند تور (tor) و بیت‌کوین نیز توان مراجع قضائی برای ردیابی این تشکیلات را محدودتر از گذشته کرده است. جایگزینی بیت‌کوین با واحدهای مالی غیرقابل ردیابی و پیچیده‌تر، در سال جاری میلادی، از جمله مواردی است که کارشناسان بر احتمال بالای وقوع آن تأکید بسیار دارند. طبق پیش‌بینی بسیاری از محققان امنیت سایبری، رواج واحدهای پولی متنوع، زمینه مساعدی برای گسترش فعالیت باج‌افزارها را نیز فراهم کرده است. امری که خطر دیگری برای سیستم‌های دولتی و خصوصی محسوب می‌شود.
 
نتیجه
 
به‌طورکلی، می‌توان سال ٢٠١٧ را آبستن بسیاری از حوادث ناگوار سایبری دانست. آمارها حاکی از آن است که جرائم و حملات سایبری، در تمام ابعاد و حوزه‌های مختلف، با افزایش همراه خواهد بود. با وجود تلاش‌های بسیار از سوی دولت‌ها و مؤسسات امنیتی، جهان در حال تجربه فضای سایبری ناامن‌تر از هر زمان دیگری در گذشته است.



منبع : شرق
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، سایبری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار